1 צפייה בגלריה
נהר הירדן
נהר הירדן
הנאשם טען: "לא נוגע יותר בסמים ואלכוהול". נהר הירדן
(צילום: אפי שריר)
ענישה קלה במיוחד לאדם שדרס בכוונה תחילה שבעה צעירים שהשמיעו מוזיקה על גדות הירדן, לפני שנתיים: בית המשפט קיבל אתמול (ראשון) את עמדת ההגנה שיש להעדיף את שיקום הנאשם – סטודנט למדעי המוח, בן 27 מבאר שבע. הוא גזר עליו עונש של 500 שעות בלבד למען הציבור, בתוספת מאסר על תנאי ופיצוי כולל של כ-80 אלף לצעירים שפצע – כיום חיילים. בנוסף, לא יוכל הסטודנט לקבל רישיון נהיגה במשך שנתיים.
הצעירים שנפצעו נאלצו להסכים להסדר הטיעון על מנת שההליך לא יימשך עוד תקופה ארוכה. לדבריהם, עד לסיום ההליך הפלילי, הם לא יכלו לתבוע את חברת הביטוח על נזקיהם הרפואיים והנפשיים.
האירוע התרחש ב-2 בספטמבר 2020 במהלך מסיבת יום הולדת שחגגו כמה נערים כבני 18 מצפת, על גדות הירדן. הם סיפרו כי בחרו בתאריך זה מאחר ששנת הלימודים כבר נפתחה, העומס באתרי הנופש ירד, והם היו מעוניינים לחגוג בלי המון אנשים סביבם.
מצדו השני של הנהר שהה הנאשם עם חבריו, והיה מסומם. הרעש שהקימו הצעירים הפריע לו, והוא איים עליהם כמה פעמים שאם לא יכבו את המוזיקה – יפגע בהם. לאחר זמן מה, כאשר המוזיקה שבה לפעול, הגיע הנאשם ברכבו למקום שבו שהו הנערים, מצויד בג'ריקן סולר. הוא איים להצית את המקום, ובסופו של דבר דרס שבעה מבין הנערים.
הקורבנות סיפרו כי פגע גם בציוד יקר ערך. הם הוסיפו כי הנאשם התכוון לדרוס אותם פעם נוספת, אולם בעת נסיעה אחורה פגע באבן – ולאחר מכן עזב את המקום.

"הברירה הייתה בין להסכים להסדר, ובין תהליך שיימשך עוד שנים"

כתב האישום ייחס לו בתחילה עבירות של ניסיון לחבלה בנסיבות מחמירות – היות שהשתמש ברכב כבנשק קר, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, איומים ונהיגה בשכרות. העונשים בגין עבירות אלה יכולים להגיע עד 20 שנות מאסר. עם זאת, במסגרת הסדר טיעון הומרה עבירת הניסיון לחבלה בנסיבות מחמירות למעשה פזיזות ורשלנות.
ההסדר כלל תסקיר של שירות המבחן שקבע כי הנאשם עובר הליך טיפולי, סיים את לימודי התואר הראשון בציונים גבוהים והחל לימודים בתואר שני. הנאשם עצמו אמר בבית המשפט כי אינו נוגע יותר בסמים ואלכוהול, ולדבריו, העובדה שעבר את השיקום ושינה את אורחות חייו מעידה כי "טעויות קרו, אבל הדברים יצאו לטובה, אני מאמין בזה".
הצעירים שהותקפו אמרו ל-ynet כי לא ידעו כלל על כך שהמשפט הסתיים עד לפנייה של כתבנו. "ידענו שגזר הדין יהיה קל, אבל לא עדכנו אותנו עד כמה", אמרו שני הצעירים שנפגעו בצורה החמורה ביותר. "זה פשוט הזוי. השיקום שלו מעניין את המדינה יותר מהשיקום שלנו. זה בן אדם שהרס לנו את החיים. עוד יותר הזוי שהתהליך נמשך כל כך הרבה זמן, ובזמן הזה לא יכולנו למצות את הזכויות שלנו. אי אפשר לתבוע את הביטוח של הרכב עד שלא מסתיים ההליך הפלילי, ואלה כספים שאנחנו צריכים להמשך השיקום שלנו", אמרו. "הברירה הייתה בין להסכים להסדר, ובין תהליך שיימשך עוד שנים".
עו"ד תמי אולמןעו"ד תמי אולמןצילום: ליאור אל-חי
את הנאשם ייצגה עורכת הדין תמי אולמן עם עורכי הדין דוד בוחבוט, יעקב שלומוביץ' ושאדי סארוג'י. לדברי עו"ד אולמן, "הנאשם עשה כברת דרך ארוכה מאד לשיקומו. אני מברכת את הדרך שלו להבין כי טעה, ושיקם את עצמו. זה מקרה מיוחד שבו היה ראוי לסטות ממדיניות הענישה המכבידה".