הרצון העז של ישראלים רבים שנמצאים בחו"ל לשוב לארץ והקושי שלהם לעשות זאת בשל סגירת השמיים מהווה לעיתים גם סכנה ממשית. בפעם השנייה בתוך ארבעה ימים, חולצו היום (ראשון) תיירים ישראלים מלב ים בעת שעשו את דרכם מקפריסין לישראל על גבי יאכטה קטנה. ביום חמישי היו אלה לוחמי ספינת הטילים "אח"י אילת" שחילצו והביאו אל החוף 14 ישראלים - שני זוגות הורים ועשרה ילדים בגילאים שבין שנה וחצי לעשר - והיום היו אלה שוטרי המערך הימי, שחילצו תשעה ישראלים, בהם סבתא בת 80 וילד בן 7, לאחר שתורן המפרש נשבר.
"הגעה לארץ מקפריסין ביאכטה מפרשית נמשכת 24 שעות, שזה זמן ארוך מאוד, ולאנשים שלא מורגלים בהפלגה בים זה מצב קשה מאוד - גם פיזית וגם נפשית", מסביר רב-פקד רן ורד, מפקד זירת צפון הים התיכון במערך הימי של משטרת ישראל. "יאכטה זה מקום קטן, סגור, ואנשים שכבר מגיעים לאזור הארץ מותשים מאוד. אנחנו מדברים על בחילות, הקאות ומצב נפשי לא פשוט. כמובן שיש פה סכנה מיידית ומוחשית לחיי אדם. זה הערך שמוביל אותנו ולכן יצאנו לשם במהרה".
חילוץ מלב הים
(צילום: גלב סמירנוב)
גלב סמירנוב (34) מחולון, צלם במקצועו, היה היום על היאכטה שנתקעה. "חיכיתי שבוע בקפריסין כדי לחזור לארץ ואי-אפשר היה לתפוס טיסה", הוא מספר. "פגשתי שם ידידה שלי מחולון, את בנה והסבתא שלה. סגרנו כבר הפלגה ביאכטה, אבל 6 שעות לפני ההפלגה, הבעלים התקשר ואמר שהמחיר לכל אחד הוא פי חמישה. חיפשנו סקיפר אחר, ישראלי. סגרנו איתו מחיר ויצאנו לדרך אתמול ב-10:00 על יאכטת מפרש. הפלגה של 24 שעות. בנוסף אלינו, היו על היאכטה גם שלושה חיילים שהיו צריכים לחזור לצבא ובחור נוסף. זו יאכטה קטנה. הקאנו איזה 10 שעות. אתה יורד למטה - מיטלטל. למעלה קר, אבל לפחות אתה קצת פחות מקיא".
על הסקיפר מספר סמירנוב כי "בשלב מסוים, הוא הלך לישון ואני הייתי הסקיפר איזה חמש שעות. שעה וחצי לפני שהגענו לחיפה, התחלנו לראות את החוף מרחוק. שמחנו מאוד, אבל זמן קצר לאחר מכן, התורן קיבל 'קנאק'' וכמעט נפל לנו על הראש, איפה שישבנו בחלק האחורי ביאכטה מתחת לצלייה. התורן נפל והחל להיטלטל. הסקיפר הוריד את כולם למטה. הוא רץ, ניסה לקשור דברים. שאלתי אותו אם הוא צריך עזרה. הוא אמר לי: 'לא, לא, תרד למטה'.
"בכל זאת, המשכתי להסתכל כדי שגם הוא לא יקבל מכה וייפול חלילה למים. הוא ניסה להילחם בחוטים של התורן איזה עשר דקות, אבל אז התורן נשבר לגמרי, וקרס. כל החוטים הסתבכו. בגלל שהתורן נפל אז גם לא היה לו מכשיר קשר. זה השלב שאתה גם מקיא וגם חייב להיות בחלק התחתון של היאכטה כי כך ביקש הסקיפר. למזלנו, הגיע לשם כלי שיט של חיל הים לאחר שהלוחמים ראו כנראה שאנחנו מטלטלים בין הגלים. הם הזעיקו את ספינות השיטור הימי. השוטרים היו מדהימים, העלו מהר את כולם לספינות שלהם, הרגיעו אותנו והחזירו אותנו אל החוף. סבתה של המכרה שלי סבלה מאוד, היא ישבה שם והקיאה המון".
2 צפייה בגלריה


"המטרה הייתה מחייבת". רב-פקד רן ורד, מפקד זירת צפון הים התיכון במערך הימי של משטרת ישראל
(צילום: דוברות המשטרה)
ורד ציין כי "בסביבות השעה 10:00 קיבלנו דיווח על כלי שיט עם תורן שבור שנמצא במצוקה כ- 10 ק"מ מערבית מחופי חיפה. המשמעות של תורן שבור זה שאין מפרש, שהוא מהווה למעשה את המנוע של כלי השיט. ברגע שהתורן נפל ואין מפרש, כלי השיט מיטלטל בלב ים ללא שליטה, שזה מצב של סכנה".
שני צוותי שיטור ימי יצאו מהבסיס בחיפה לעבר כלי השיט. כאשר התקרבו אל היאכטה, כרזו השוטרים לעבר נוסעיה כדי להרגיע אותם. הם נצמדו אל היאכטה באזור הירכתיים וחילצו את נוסעיה. הסקיפר נשאר על היאכטה וחולץ עם כלי השיט אל מעגן היאכטות בקישון.
ורד הוסיף: "צריך לזכור שגם השוטרים שלנו מסכנים את עצמם. הים הוא שטח פתוח, אין בו התרעות, אין איך להתמגן, והוא לא קרוב לשום מרחב מוגן, כך שהשוטרים לוקחים על עצמם סיכון כשהם יוצאים בתקופה כזו לעשות חילוצים במרחקים כאלה. זהו טווח הפלגה שבין חצי שעה לשעה. אבל המטרה פה מחייבת".
סמירנוב, שהגיע בשעות הצהריים אל ביתו, עדיין המום מ"החוויה" שעבר. "זה היה סיוט", הוא מסכם. "אני לא עולה יותר על יאכטות ואוניות בחיים". "עכשיו, אני יכול להגיד שבאופן מסוים, שרדתי את הטיטאניק", הוסיף בחצי הומור. "זאת ההרגשה - לגמרי. אתה סובל בים ופתאום זורק ילדים וסבתות לספינה של השוטרים ובעצמך קופץ אליה. ובכלל לפני דקה הקאת את נשמתך וחשבת שאתה עומד למות. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות יותר מאמץ ולדאוג להוצאת יותר מטוסים שיחזירו את הישראלים לארץ. אנשים רוצים לחזור. הם תקועים המון זמן שם, ולכן עולים על יאכטות ומסכנים לפעמים את חייהם".










