1 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
נתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
נהגי השאטלים בנתב"ג החלו הבוקר (יום חמישי) בשביתת פתע בעקבות סכסוך עבודה עם חברת תור בוס שמעסיקה אותם לאחר שזכתה במכרז רשות שדות התעופה. העובדים ירדו מהאוטובוסים הצהובים, והותירו את אלפי נוסעי טיסות הבוקר ללא דרך להגיע עם המזוודות מהחניונים ארוכי הטווח לטרמינל, או להגיע לרכבם אחרי הטיסה. הנהגים מאוגדים בהסתדרות הלאומית, ולשביתה שותף גם ארגון נהגי האוטובוסים בישראל.
מאז מאי 2018 מנהלים הנהגים משא ומתן קיבוצי מול החברה. המשא ומתן הבשיל לכדי הבנות וטיוטת הסכם כמעט סופי, אך עם פרוץ משבר הקורונה הסכימה ההסתדרות הלאומית להקפיא את החתימה על טיוטת ההסכם הקיבוצי המקורי.
בחודשים האחרונים התחדש המשא ומתן לקראת חתימת הסכם קיבוצי שיעגן את תנאי ההעסקה של עובדי תור בוס ואת יחסי העבודה בחברה. אולם לטענת העובדים, ערב חתימת ההסכם העלתה החברה דרישות שרוקנו לדבריהם את ההבנות בין הצדדים ומנהלי תור בוס לא הגיעו לאירוע שנקבע לחתימת ההסכם.
בשל כך, הודיעה ההסתדרות הלאומית לעו"ד רבקה ורנר, הממונה הראשית על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה, כי הכריזה על סכסוך עבודה. אתמול נערכה פגישת גישור בין הצדדים בלשכתה של ורנר, אך לא נרשמה התקדמות בשיחות בין הצדדים.
העובדים דורשים להעלות את שכרם, שעומד לפני פרמיות על 33 שקל בלבד לשעה, להעניק בונוסים לנהגים שעובדים על אוטובוסים מפרקיים מאתגרים יותר לנהיגה, ולשפר את תנאי העבודה שלהם. מדובר בשכר נמוך משמעותית מזה המשולם לנהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית, ועומד על 43 שקלים לשעה לפני תוספות.
יוסי, אחד מנהגי השאטלים אמר ל-ynet: "זו בושה וחרפה. אנחנו מקבלים 33 שקלים לשעה וזה לא מספיק לקנות כריך. זו משכורת של משרתי ציבור או של עבדים?! אלה שאמורים לקבל את התיירים ארצה וללוות את היוצאים מתפרנסים בשכר רעב. אין שביתה מוצדקת מזו. אני קורא להנהלת החברה להתעשת". מוועד עובדי השאטלים מבית ההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה: "אנחנו מקבלים את השכר הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית, זו בושה ועליבות".
ששי שדה, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, אמר כי "נהגי תור בוס משוועים לבשורה לאחר ארבע שנים של מו"מ. השנה האחרונה הייתה קשה ומלאה בשינויים שהקשו מאוד על העבודה בנתב"ג. המינימום שנדרש מהנהלה למען עובדיה היה לכבד את ההבנות שהגענו אליהם ולהתמסר לסיום התהליך. לדאבוננו ברגע האחרון חזרה בה ההנהלה ממה שכבר סוכם, סירבה לסיים תהליך לשיפור שכר הנהגים עד לסוף השנה וביקשה לדחות את המו"מ בעוד חצי שנה. נהגי תור בוס ראויים ליותר מזה ולא נשקוט עד אשר ישופרו תנאיהם".
ישראל גנון יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, הוסיף כי "נהגי השאטלים במדינת ישראל הם נהגי תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין. הגיע הזמן שיזכו לתנאים הנאותים ביותר כראוי לעבודתם המסורה סביב השעון במשך 24 שעות ביממה".
מחברת תור בוס נמסר כאשר הוכרז סכסוך העבודה לפני שבועיים, כי "הנהלת החברה מעוניינת להיכנס למשא ומתן באופן מיידי לצורך שיפור תנאי השכר של הנהגים. יחד עם זאת, ההסתדרות הלאומית מתנגדת ודורשת לחתום על הסכם מיידי בתנאי השכר הנוכחיים, זאת על מנת שתוכל לגבות דמי חבר מהעובדים".
הנהלת תור בוס גייסה עובדים אחרים של החברה, ביניהם מכונאים, שינהגו באוטובוסים במקום הנהגים השובתים, ושירות השאטלים התחדש. הנהגים השובתים נשלחו הביתה עם הודעה שלא יקבלו שכר על העבודה היום, זאת למרות שבחברה קיים סכסוך עבודה פעיל.
מחברת תור בוס נמסר בתגובה: "השירות בנתב"ג מתבצע כרגיל, זאת למרות הצהרות הסתדרות העובדים הלאומית. הנהלת החברה מעוניינת להיכנס למשא ומתן באופן מיידי לצורך שיפור תנאי השכר של הנהגים, יחד עם זאת ההסתדרות הלאומית מתנגדת, ודורשת לחתום על הסכם מיידי בתנאי השכר הנוכחיים, זאת על מנת שתוכל לגבות דמי חבר מהעובדים".