שירין אבו עאקלה (51), כתבת ותיקה ומוכרת של רשת אל-ג'זירה בישראל ובגדה המערבית ממזרח ירושלים, נהרגה הבוקר (רביעי) במהלך חילופי אש שניהלו כוחות צה"ל עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין. ברשת הטלוויזיה הלוויינית האשימו את ישראל בכך שלוחמי צה"ל היו אלה שירו בה. בצה"ל מתחקרים את האירוע.
העיתונאית שנפגעה בפלג גופה העליון פונתה לבית חולים מקומי, אך כעבור זמן קצר נקבע מותה. אבו עאקלה, שהייתה מאוד מוכרת בקרב ערביי ישראל ובעולם הערבי, סיקרה בשני העשורים האחרונים את מזרח ירושלים ואת הגדה המערבית. עיתונאי פלסטיני נוסף בשם עלי סמודי, שהיה ליד אבו עאקלה, נפצע קל בחילופי האש.
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
שירין אבו עאקלה. נהרגה בחילופי אש
בשידור הישיר של רשת אל-ג'זירה קטע הקריין את הדיווחים ועדכן על מותה של אבו עאקלה: "אנחנו חוזרים על הידיעה החדשותית שהעבירה שליחתנו לרמאללה, ומדווחים על מותה של עמיתתנו שירין אבו עאקלה שנפצעה מפגיעה ישירה בראש, בידיעה שכל העיתונאים בצוות שסיקר את הפעולות בג'נין לבשו אפודי עיתונאים".
בתגובה רשמית של אל-ג'זירה נמסר: "מגנים את הפשע הנורא שנועד למנוע מכלי התקשורת להעביר את מסריהם. אנו מטילים על ממשלת ישראל וכוחות הכיבוש את האחריות לרצח העמיתה שירין. אנו דורשים מהקהילה הבינלאומית לגנות ולבוא בחשבון עם כוחות הכיבוש הישראליים על הפגיעה והריגתה של העמיתה שירין אבו עאקלה".

זו הייתה הפעם הראשונה זה שלושה שבועות שכוחות צה"ל נכנסו למעוז ארגוני הטרור בצפון הגדה. כוחות של יחידת דובדבן פעלו באזור למעצר מבוקשים. במהלך הפעילות החלו מחבלים ליידות מטענים ורימונים לעבר הכוחות שהשיבו באש. בחלק מהמקרים זוהו פגיעות, אין נפגעים בקרב כוחות צה"ל. בצבא טוענים כי כלל לא בטוח שהעיתונאית נפגעה מאש ישראלית.
דובר צה"ל מסר: "כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו במחנה הפליטים ג'נין, בסמוך לכפר בורקין ובמספר מוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון על מנת לעצור חשודים בפעילות טרור. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים ג'נין חשודים ביצעו ירי מסיבי לעבר הכוח והשליכו מטענים. הכוח השיב בירי. זוהו פגיעות. אין נפגעים לכוחותינו. נבדקת האפשרות כי נפגעו עיתונאים, ייתכן מירי חמושים פלסטינים. האירוע בבירור".
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
בצבא טוענים כי כלל לא בטוח שהעיתונאית נפגעה מאש ישראלית
(מתוך פייסבוק)
גורמים בצה"ל אמרו בעקבות התקרית: "מות העיתונאית הוא אירוע מצער מאוד. ככל הנראה, היא נפגעה מירי חסר הבחנה של חמושים פלסטינים. האירוע ייבדק לעומקו, וככל שיימצא פער - נדע לתחקר, ללמוד ולהפיק מסקנות בהתאם".
עוד אמרו הגורמים: "במהלך הפעילות במרחב מחנה הפליטים ג'נין החלה זריקת מטענים וירי מסיבי מאוד לעבר כוחות צה"ל. הכוח הגיב באש לעבר מקור הירי הפלסטיני. במרחב הזה יש כמות מחבלים חמושים גדולה מאוד, כאשר עיתונאים נמצאים בסביבה על מנת לסקר את האירוע.
"ישנה אפשרות, ואנחנו מתחקרים את זה בצורה מיטבית ככל שניתן, שהעיתונאים שנפגעו היום מאותו ירי חמושים פלסטינים שכוון לעבר כוח צה"ל. ברחבי הרשתות מסתובבים המון תיעודים על ירי חסר ההבחנה של הפלסטינים. הם נשמעים צוהלים שפגעו בחיילים".
מערך ההסברה הלאומי פרסם שורת מסרים שהועברו לשרי הממשלה ולגורמים הרלוונטיים. בין היתר ציינו שם כי "נראה שאבו עאקלה נפגעה מירי חמושים פלסטינים ולא מירי צה"ל. ישנו סרטון של המחבלים שאומרים 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה'. משום שאף חייל צה"ל לא נפגע, ייתכן שהם אלו שפגעו בעיתונאית. מדובר בסביבה רוויה טרוריסטים, שבניגוד לחיילי צה"ל, יורים ללא הבחנה.
"אנו קוראים לפלסטינים לחקור את הנושא בחקירה פתולוגית משותפת. מדינת ישראל בעד האמת. עד לרגע זה הם מסרבים, ייתכן שעל מנת להסתיר את האמת. אנו מביעים צער על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות בכניסה ושהייה במרחבים שבהם מבוצע ירי על ידי גורמי טרור".
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
אבו עאקלה. "אבדה גדולה"
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל את מלוא האחריות למותה של העיתונאית על הכוחות הישראליים. בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח אמר בעקבות מותה של אבו עאקלה: "פעם נוספת ישראל מבצעת פשע של השתקת המילה והרג האמת באמצעות כדוריה. תנחומינו לרשת אל-ג'זירה על האבדה הגדולה".
חוסאם זומלוט, השגריר הפלסטיני בבריטניה, אמר: "כוחות הכיבוש הישראליים התנקשו בעיתונאית האהובה שלנו שירין אבו עאקלה בזמן שסיקרה את האכזריות שלהם בג'נין הבוקר הזה. שירין הייתה עיתונאית פלסטינית בולטת וחברה קרובה. עכשיו בטח נשמע על ה'דאגות' של ממשלת בריטניה והקהילה הבינלאומית".
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
אבו עאקלה. גינויים ברשות הפלסטינית ובחמאס
(מתוך פייסבוק)
בחמאס אמרו: "החיסול של כתבת ערוץ אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה הוא פשע חדש שמתווסף לסדרת פשעים שמבצעת ישראל, בייחוד נגד התקשורת הפלסטינית".
ווליד אל-עומרי, מנהל משרד אל-ג'זירה בירושלים, אמר: "שירין נפלה לאחר שנפצעה מירי של צלף ישראלי בזמן סיקור האירועים בג'נין".
מותה של העיתונאית משפיע גם על המהלכים הפוליטיים בישראל. מפלגת רע"מ הודיעה על ביטול מסיבת העיתונאים שנקבעה להבוקר בכפר קאסם, בעקבות מותה של אבו עאקלה. המפלגה הייתה אמורה לעדכן במסיבת העיתונאים על המשך דרכה בקואליציה.
5 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין פליטים חמושים ירי צה"ל טרור מחבלים
מחנה הפליטים ג'נין פליטים חמושים ירי צה"ל טרור מחבלים
מתוך תיעוד הקרבות במחנה הפליטים, הבוקר
על רקע שרשרת הפיגועים בתקופה האחרונה, שבהם נרצחו בתחומי ישראל 19 בני אדם, כינס ראש הממשלה נפתלי בנט בתחילת השבוע דיון ביטחוני. במהלך הדיון עלתה בין היתר אפשרות לערוך מבצע ממוקד בג'נין להתמודדות עם קיני המחבלים.
בתום הערכת המצב הביטחונית, הוסר אתמול הסגר שהוטל על יהודה ושומרון ביום הזיכרון, למעט על הכפר הפלסטיני רומאנה בנפת ג'נין, שבו מתגוררים המחבלים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, שני המחבלים שרצחו במוצאי יום העצמאות את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק בעיר החרדית אלעד.
לעומת זאת, מעבר ארז שלא נפתח לכניסת פועלים פלסטינים לשטח ישראל מ-1 במאי נותר סגור לתנועת תושבי רצועת עזה עד להודעה חדשה. במהלך הסגר על עזה יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בהמשך השבוע תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.

ההחלטה להמשיך בסגר על עזה נועדה לשדר מסר למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר: יש מחיר להסתה שלך, בין אם יש או אין קשר בינה לבין הפיגועים. כמו כן, יש הבדל משמעותי בין התגובה לגדה ובין התגובה לעזה. בעוד ביהודה ושומרון ישראל מבצעת מעצרים לצד פעולות קינטיות, בעזה ישראל בוחרת בענישה אזרחית.
ההחלטות האחרונות במערכת הביטחון סימנו גם בידול בתוך יהודה ושומרון: הכפר רומאנה בנפת ג'נין, שבו מתגוררים כאמור שני המחבלים שרצחו שלושה ישראלים באלעד נותר סגור. שאר תושבי הגדה יכולים לצאת לעבודה בישראל. כאן ההחלטה נובעת יותר מאינטרס ישראלי - לא רוצים לפגוע בענף הבנייה והחקלאות שזקוקים לעובדים האלה, ובמקביל רוצים לאפשר למי שלא מעורב בגל הטרור להמשיך לעבוד כרגיל.