7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
"זה לא הגיוס של מלחמת יום הכיפורים". מנחם בגין
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
40 שנה למלחמת לבנון הראשונה: היום (שני) נחשף פרוטוקול הדיון הדרמטי בראשות ראש הממשלה דאז מנחם בגין, ביום שבו פרצה מלחמת לבנון הראשונה. "קיבלתי מכתב מהנשיא רייגן, מכתב אדיב, אבל שמבקש לא לעשות שום דבר. השיבותי לו - אנחנו נקיים את חובתנו הקדושה", אמר בגין בדיון, שהפרוטוקול שלו נחשף לראשונה.
לפני בדיוק 40 שנה יצא צה"ל למלחמת לבנון הראשונה, שנקראה תחילה "מבצע שלום הגליל". המלחמה החלה ב-6 ליוני 1982 ונמשכה עד לסוף חודש ספטמבר של אותה שנה. הרקע למלחמה היה ההתבססות של אש"ף ושל ארגונים פלסטיניים נוספים, שהפגיזו את צפון הארץ בקטיושות וכן ניסו להתנקש בשגריר ישראל בלונדון שלמה ארגוב, שנפצע באורח קשה כתוצאה מכך.
7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
מחבלים פתחו בירי בזמן שיחה בין רה"מ לרמטכ"ל. בגין עם שר הביטחון דאז אריאל שרון
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
במלאת 40 שנה לפרוץ המלחמה חושף ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרוטוקולים דרמטיים, בהם דיון מטכ"ל שנערך בלשכת הרמטכ"ל, יום לפני היציאה למבצע, ודיון עדכון ראש הממשלה דאז מנחם בגין, בהשתתפות הרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן וראשי צה"ל, שהתקיים ביום שבו פרצה המלחמה, זמן קצר לאחר פרוץ הקרבות.

"קיבלנו אישור לתקוף בלבנון"

בדיון המטכ"ל בלשכת הרמטכ"ל פתח אז רפול את הדיון ואמר: "אנחנו התכנסנו בשביל שלא יהיה לנו משעמם כשאנחנו פה בעבודה. בהזדמנות זו, אז גם נעדכן אתכם במה שקורה אחרי ניסיון ההתנקשות בשגריר. המלצנו וקיבלנו אישור לתקוף בלבנון, ולהתחיל בשני יעדים בתוך ביירות ובעוד מספר יעדים בדרום לבנון - סך הכול 11 יעדים".
"תוך כדי התכנסות לקראת קביעת ה'זמן מעל מטרה', הסתבר שמזג האוויר לא מאפשר", אמר הרמטכ"ל. "בהתחלה הוא לא אפשר בכלל, ובהמשך התברר שאפשר רק חלק מהיעדים, כלומר את היעדים שבביירות. ואז קבעתי שאם אי אפשר את הכול ואפשר רק חלק - אז ביירות עדיף. אם אפשר בדרום ואי אפשר בביירות, אז לא נעשה ונמתין. בסופו של דבר התאפשר בביירות וקצת בדרום, כשלקראת ערב נפתח פה ושם מזג האוויר ואפשר התקפה של יעדים".
7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
"קיבלנו אישור לתקוף בלבנון". הרמטכ"ל דאז רפאל (רפול) איתן
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
האלוף דרורי והאלוף גור המשיכו וניסו לקבוע מי התחיל בתקיפה. הרמטכ"ל הכריע כי "לא זה משנה כרגע", והוסיף: "לפנות ערב ובלילה אתמול נהרג חייל. התפיסה של אין התשה הוא גדול מאוד. על זה תהיה ישיבת ממשלה הלילה ולדעתי, גם לפי התרשמותי וגם לפי מה שאמר לי רה"מ הבוקר - הממשלה תחליט לממש את התוכנית של הרחקת הקטיושות והתותחים מיישובי הצפון".
"מסיבות צבאיות בלבד, החלטתי להרים טלפון לראש הממשלה ולהגיד לו שאני משנה את דעתי ואני ממליץ כן לתקוף", אמר הרמטכ"ל איתן. "רה"מ קיבל את מה שאמרתי לו, פעם לא פעם כן, לפי שיקולים. אני שאלתי אותו אם יש עליו לחצים מדיניים ואם הוא חושש מהם. הוא ענה לי שאין שום לחצים, והסיכוי בערב להחליט חיובי. הסיכוי הוא שכמעט כולם יצביעו בעד".

במהלך השיחה בין רה"מ לרמטכ"ל: התראה על מחבלים שפתחו באש

אלא שאז קרה דבר דרמטי בשיחה בין בגין לרמטכ"ל, והאחרון סיפר בדיון כי תוך כדי הוויכוח בין השניים נכנסה התראה שהמחבלים קיבלו הוראה לפתוח באש ביוזמתם. "כל הדיון שערכנו - כאילו שהם עמדו מאחורי החלון, האזינו לו ואמרו 'אם זה ככה אז אנחנו נירה'. והם ירו. ומאותה שעה כבר הכנו את הסיוע והתקיפה למבצע. לפי זה נבחרו היעדים ולפי זה אנחנו מטפלים בהם. אז הערב תהיה ישיבת ממשלה, כוחות נעים מאתמול בלילה ואנחנו מגייסים אנשים לפי הצורך. אני מניח שבשעות הקרובות נחליט על הזמן שבו תתגייס גם אוגדה 49".
7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
בהמשך התייחס הרמטכ"ל לאפשרות שהממשלה לא תאשר לצאת למבצע. "נניח שהיא תחליט לא, אז אוגדה 49 תתגייס ותבוא לימ"ח, וזה יהיה תרגיל גיוס. אולי היא תשהה יממה, נראה מה שיהיה. אם הממשלה תקבל את ההמלצה לפתוח בפעילות להרחיק את הארטילריה והקטיושות מהיישובים - אז החל מסביבות הצהריים מחר יתחילו להופיע ראשוני הטנקים שינועו ברמה".
יום לאחר מכן התקיים דיון בפיקוד הצפון בראשות ראש הממשלה מנחם בגין. בגין ביקש מהרמטכ"ל לדעת אם הכוחות מוכנים, אם אין חשש שיפציצו גשרים בעוד צה"ל נכנס ללבנון וכן מתי כדאי להוציא הודעה לעם ברדיו על תחילתו של מבצע שלום הגליל. הרמטכ"ל גרס כי "כדאי למסור הודעה כמה שיותר מאוחר, אפשר לפנות ערב".
בגין שאל אם "אנחנו כבר השארנו את הבופור מאחורינו?". האלוף שגיא השיב לו שהכוחות עוד לא הגיעו לשם, ובגין אמר: "הבופור שרואים אותו ממטולה הוא כל כך קרוב, כמו על כף היד רואים אותו". הרמטכ"ל הרגיע: "עוד מעט הכוח יהיה מאחוריו, עוד שעתיים וחצי".
7 צפייה בגלריה
רונלד רייגן
רונלד רייגן
"שלח מכתב וביקש שלא נעשה דבר". רונלד רייגן
(צילום: gettyimages)

"אמרתי לנשיא רייגן שנקיים את חובתנו הקדושה"

ראש הממשלה עדכן את הנוכחים במכתב שקיבל בשעות המוקדמות של הבוקר. "קיבלתי מכתב מנשיא ארה"ב רונלד רייגן, מכתב אדיב, אבל מבקש שלא לעשות שום דבר. השיבותי לו, הסברתי לו את המצב, וסיימתי - 'אנחנו נקיים את חובתנו הקדושה'. אמרתי שבבוקר אתייעץ עם חבריי ושתהיה ישיבת ממשלה. אם חשבו שאחרי מכתב של רייגן הברכיים יתחילו לרעוד - אז לא רועדות".
בשעה 13:00 בדיוק נדלק הטרנזיסטור, ומשתתפי הדיון האזינו לחדשות. באותו הזמן כל מבזק היה חשוב, שכן היו אלה ימים קריטיים לביטחון מדינת ישראל. רפול החל לנסח את ההודעה לעיתונות שתצא בנושא. "לכשנרצה להודיע, אז נודיע ככה - כוחות צה"ל פתחו היום בסריקות קרקעיות לאיתור והשמדת מקורות האש וריכוזי המחבלים מהם נורתה אש זה מספר ימים על יישובינו באצבע הגליל. החשוב הוא הסריקות, שלא יבינו שזאת פעולה כדי לכבוש שטח".
הרמטכ"ל אף ניסח תשובה לשאלה אם בכוונת צה"ל לתקוף בסוריה: "אין בכוונת צה"ל לפעול נגד הסורים בגולן או בלבנון. יחד עם זאת, ננקטו וננקטים גם בשעה זו כל הצעדים הצבאיים הנדרשים". רפול שאל את בגין על ישיבת נציגי הממשלה שנערכה בבוקר בדבר יציאה למבצע, וראש הממשלה ענה: "לסיעות הקטנות לא היו שום ספקות, למערך היו השגות, אבל לאחר שאני אמרתי את שם המבצע - 'שלום הגליל' - ושהמטרה היא כמו שכתוב שם, ושאין אחרת כי אנחנו לא עולים עכשיו על ביירות, למרות שאני לא יודע מה יהיה בעתיד - זה התקבל על דעתו".
7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
הרמטכ"ל הודיע שתוך שעה הוא ייצא לשטח כדי "לראות את המפקדים", ובגין ענה שהוא מקווה גם לראותם. "אנחנו נוכל להטיס אותך לאחת המפקדות בשטח, אבל אתה תעבור את הגבול, ללבנון", ענה לו רפול. בגין לא התרגש: "אל תדאג, למרות שפעם עברתי את הגבול ומשה דיין ז"ל העיר לי בישיבת ממשלה שזה לא נאה בשביל ראש ממשלה לעבור גבול בינלאומי".
לאחר מכן עודכן ראש הממשלה כי טייס שנפל באזור נבטיה שבדרום לבנון מוחזק בידי האויב ומקבל טיפול במרפאה במקום. "את החייל הזה אנחנו נוציא, אם ניקח לפחות כמה עשרות שבויים להחליף איתו", ענה בגין. "צריך לקחת גם מפקדים. הם יברחו, רבים מהם יברחו לפני שנגיע אליהם". הרמטכ"ל עדכן שרבים מהם כבר ברחו והורה לחסום צירים, ובגין הוסיף: "לקחת שבויים למען החלפת שבויים". האלוף דרורי הרגיע כי "יהיו לנו הרבה שבויים", בעוד בגין הורה שלא להרוג אותם: "תמורת האיש שלנו נהיה מוכנים להסגיר להם את כולם".
7 צפייה בגלריה
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
ביקורים וכנסים שנערכו בלבנון ובארץ בנושא
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
בהמשך האלוף דרורי עדכן שהכוח עבר את העיר צור, שלדבריו "תיכבש עוד היום". בגין דאג למורל החיילים, ורפול השיב: "ביקרתי היום אצל אנשי המילואים שהתגייסו, הם מאה אחוז. הם יודעים ומבינים, התגייסו מהר מאוד".
בגין העלה בדיון גם את מלחמת יום כיפור, שניכר כי אז כמו היום - הייתה פצע מדמם. "זה לא הגיוס של יום הכיפורים, זה גיוס אחר", הוא אמר. "לו היה אז גיוס כזה כמו היום, אז מצבנו היה אחר, כל המצב במזרח התיכון היה אחר. הרמטכ"ל דאז דדו ז"ל היה בא אז לישיבות ועדת חוץ וביטחון, ואני זוכר שהערתי לו - מה אתה מדבר על סבירות נמוכה? הוא לא פסק לדבר על סבירות נמוכה".
הדיון הסתיים כשרפול ואלוף פיקוד הצפון היו צריכים לצאת לשטח. "אתה חושב שאני חושש להישאר לבד?", שאל בגין את הרמטכ"ל, שהשיב לו: "לא, אני לא חושב, אבל אנחנו צריכים לצאת לשטח". בגין ענה: "אז תצאו לשטח".
פורסם לראשונה: 15:58, 06.06.22