כל מי שנכנס בימים אלו לאזור הלחימה בדרום הארץ לא יכול להתעלם מאלפי כלי הרכב שנמצאים בצד הדרך. חלקם מחוררים בכדורים, אחרים שרופים, כולם נטושים. אלו כלי הרכב שנתקלו במחבלי החמאס במהלך הטבח של ה-7 באוקטובר. בין שלדות המכוניות השרופות לאלו עם כתמי הדם, מתגלגלת לה העדות החרישית של מה שקרה בעוטף עזה בשבת השחורה ההיא.
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
רק ביום שני שעבר, יומה התשיעי של המלחמה, משרד התחבורה קיבל את כל האישורים מהצבא שנדרשו כדי להתחיל לפנות את שרידי המכוניות. כ-30 צוותים של טרקטורים ומנופים נכנסו לשם, תחילה לאזור המסיבה ברעים ואז לשאר היישובים.
עד אמש (ראשון) פונו מהאזור כ-400 כלי רכב, שהם טיפה בים. כך לדברי בכירים במשרד התחבורה, שמעריכים כי עבודת הפינוי תימשך עוד ימים ארוכים ותכלול אלפי כלי רכב. העבודה היא איטית - לפני פינוי כל רכב, הצבא צריך לבדוק שאין בו עוד חלקי גופות, ושהוא לא ממולכד.
"אני לא חושב שהבנו כמה האירוע גדול ומורכב עד שהגענו לפה. עד שאתה לא נכנס לשטח, אתה לא מבין את גודל הטבח", אמר אלון פלג, מנהל מרחב בחטיבת תפעול ואחזקה בחברת נתיבי ישראל. "היו פה זוועות, שחטו פה אנשים והסימנים לכך נמצאים כמעט בכל בית ורכב. למרות שכבר אין פה גופות, המראות קשים, ריח השריפה לא נעים והעצב וכעס בכל מקום. זה מטורף מה שעשו פה, יש פה כיסאות של תינוקות לרכב שרופים. הם השמידו הכול, כאילו אין מחר".
3 צפייה בגלריה
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
"לא הבנו כמה האירוע גדול ומורכב עד שהגענו לפה". פינוי כלי הרכב מאזור הטבח בדרום
(צילום: נתיבי ישראל)
3 צפייה בגלריה
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
(צילום: נתיבי ישראל)
בין האזעקות והצורך לתפוס מחסה, אנשי נתיבי ישראל מנסים להוציא מהשטח את כלי הרכב ולהעבירים למוסדות המדינה, כדי להתחיל בהליך הפיצויים לפי הנזק. "בקיבוץ ניר עוז היה קשה, נכנסנו לשם תחת ירי בליווי צבאי, כפי שיש לנו לאורך כל המבצע. מצאנו שם כ-70 כלי רכב שרופים. העבודה קשה כי היא מתבצעת על ידי כלים כבדים, לעיתים בין עצים ומקומות בנויים", סיפר פלג.
"בכל יום אנו סורקים את האזור שבו נפעל למחרת, בכדי לנסות להבין איך לעשות את העבודה בצורה המהירה והיעילה ביותר מבלי להיפגע. אנחנו נחושים להרים את הראש, לעשות את חלקנו למען המשפחות ולנקות את האזור מהמראות הללו כדי שהתושבים ישובו למקום נקי, ללא זכר לשבת הנוראית ההיא".
3 צפייה בגלריה
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
פינוי כלי הרכב מאזורי הטבח הרצחני בדרום
שמאים עוברים על הפגיעות כדי להבין מה גובה הפיצויים להם זכאים הבעלים. חניון אליו מחולצים כלי רכב
(צילום: נתיבי ישראל)
לאחר שכלי הרכב מחולצים, המשטרה מתחילה לטפל בהם ומנסה להצליב בינם לבין בעלים. גם שמאים של קרן הפיצויים ממס רכוש ברשות המיסים מגיעים, ועוברים על הפגיעות כדי להבין מה גובה הפיצויים להם זכאים בעליהם. ברשות המיסים ביקשו להדגיש כי ניתן להגיש תביעה מקוונת שדרכה יעשו הצלבות בין כלי הרכב בשטח לבעליהם או לבני משפחתם.
לצד הערכת הנזק, גורמים בסביבת שרת התחבורה מירי רגב סיפרו אמש ל-ynet כי בכוונת השרה לפנות גם כן לחלק מבעלי כלי הרכב שנשרפו ולמשפחותיהם - כדי להשתמש בהם לטובת יצירת אנדרטה לטבח באזור המסיבה ברעים.
במשרד התחבורה גם הקימו חפ"ק בדרום הארץ שאמור לרכז אליו את עבודת פינוי כלי הרכב ואת תחילת העבודות לתיקון הכבישים בדרום. גורמים במשרד ציינו כי "ימי המלחמה בהחלט נתנו את אותותיהם על הכבישים בדרום - בין אם אלו כלי הרכב שאנו כעת פועלים לפנות, הטילים שנחתו בחלקם על כבישים שיש לתקן, וכבישים שנדרשים לתיקונים לאחר שטנקים נעו עליהם".