תושבים בחיפה הביעו פליאה רבה לאחר שעיריית חיפה הציבה אתמול בבוקר (ו') ספסלים ושולחנות באתר נחל סעדיה בעיר, אך בצהריים פינתה אותם באופן תמוה.
הנחל, שאורכו 2.5 ק"מ, מתחיל מהצ'ק פוסט, שם ממוקמת הנביעה הראשונה שלו וממשיך בזרימה אלכסונית לכיוון נמל חיפה דרך גשר פז, ובהמשך נשפך לקישון במעגן הדיג. "מדובר בנחל איתן עם ספיקה של כ-5 מיליון קוב בשנה", הסביר אריק דרובוט (32), ממובילי המאבק "מצילים את נחל סעדיה". "זו כמות מים מאוד גדולה, שהיא בערך פי שניים מנחל כזיב. מדובר על מרחב אקולוגי נדיר, בין היחידים ששרד עם כל הזיהום באזור מפרץ חיפה".
6 צפייה בגלריה
עובדי עיריית חיפה מוציאים את הספסלים סמוך לנחל סעדיה
עובדי עיריית חיפה מוציאים את הספסלים סמוך לנחל סעדיה
עובדי עיריית חיפה מפנים את הספסלים מנחל סעדיה
(צילום: יהודה ברזני)
6 צפייה בגלריה
נחל סעדיה
נחל סעדיה
נחל סעדיה
(צילום: עידו ארז)
לדבריו, הוא ומתנדבים נוספים נאבקים לשימור סביבת הנחל, וכחלק מכך הם פועלים להפסקת הזרמת שפכים לא חוקית אל הנחל דרך מערכת הניקוז של עיריית חיפה, ומניעת תוכנית בנייה מאושרת של מתחם הייטק על חשבון הנחל. "אנחנו מנסים לקבל הכרה בנחל, ופנינו לעירייה במטרה שיקדמו שילוט", אמר ל-ynet. לדבריו, מי שנרתם לעניין הוא חבר מועצת העיר חיפה ניר שובר, עד לא מזמן עוזרה של ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם. "השלטים מוקמו והספסלים והשולחנות הגיעו ומוקמו אתמול, ליד עין סעדה במקום הנביעה הראשונה. ההרגשה שלנו הייתה מדהימה. זה פורסם בכל מקום ברשתות החברתיות, הגיעו משפחות, ישבו לאכול שם והרגשנו מצוין".
אך השמחה לא ארכה זמן רב. בשעה 12:00, עצרו סמוך לאתר הנחל חמישה כלי רכב של העירייה ובהם עשרה עובדים שהחלו לפנות את הספסלים והשולחנות. "הם גם הקימו אנשים שאכלו", שחזר דרובוט. "שאלנו מה קרה, אבל הם לא ענו ולא דיברו איתנו בכלל. ילדים עם המשפחות שלהם הכינו שלט עם שם הנחל, וגם אותו הם הורידו".

6 צפייה בגלריה
שלט שהכינו ילדים ונתלה באתר המרכזי של הנחל
שלט שהכינו ילדים ונתלה באתר המרכזי של הנחל
שלט שהכינו ילדים ונתלה באתר המרכזי של הנחל
(צילום: אריק דרובוט)
6 צפייה בגלריה
עובד עיריית חיפה מסיר את השלט שהכינו ילדים ותלו באתר המרכזי של הנחל
עובד עיריית חיפה מסיר את השלט שהכינו ילדים ותלו באתר המרכזי של הנחל
עובד עיריית חיפה מסיר את השלט שהכינו ילדים ותלו באתר המרכזי של הנחל
(צילום: יהודה ברזני)
בסרטון שתיעד יהודה ברזני, תושב העיר, נראים עובדי העירייה מקימים משפחה שישבה ואכלה על גדת הנחל. הם הותירו אותה על ציודה ופינו משם את הספסל והשולחן. "מקימים אנשים שאוכלים מהשולחן", אמר ברזני. "אמנם אנחנו לא מאשימים את הפועלים. זו עיריית חיפה, אבל זו בושה. עיריית חיפה מפנה את כל הספסלים. זה לא להאמין. כל הספסלים מנחל סעדיה נלקחו בבושת פנים".
"זה מצחיק ובעיקר עצוב", אמר דרובוט. "אני במאבק הזה שנתיים. עיריית חיפה שנתיים נמנעת בכל דרך לעסוק בדבר הזה. היא כל הזמן מטילה את האחריות על גופים אחרים. כאשר פתאום יש ספסלים ושולחנות, ופרסמנו זאת בשמחה ברשת החברתית, פתאום העירייה אוספת את כל הציוד בחזרה. כשראיתי את הפינוי הזה, חשתי מבוכה ואכזבה. כבר חשבתי שהעירייה הצטרפה אלינו ושהיא מבינה איזה פנינה יש לה בעיר. ולצערי אני מגלה שהסיפור לא ככה".
תמי יהושע, שלוקחת חלק במאבק למען הנחל, הוסיפה כי "אנחנו נלחמים על נחל סעדיה מפני הזיהום, זוהי פנינת טבע. בסביבה ישנם בעלי חיים כמו דגים, צבי מים, ברברים, ברווזים ועוד מגוון רחב של ציפורים, חרקים וצומח. התאגדנו מספר מתנדבים, והתחלנו בניקיון המקום. זו פינת חמד נהדרת שהרשויות לא מכירות בה ולא מתקצבות אותה".
בעקבות הסערה שקמה ברשתות החברתיות, הוציאה עיריית חיפה הודעה לפיה "נחל סעדיה הוא נחל הסובל מזיהום מי שפכים מאזור התעשייה של מפרץ חיפה. מי הנחל אינם ראויים לרחצת מבקרים וזאת עד לטיפול מלא במקור הזיהום. עיריית חיפה פועלת בשיתוף כלל גורמי החקירה והאכיפה המוסמכים לאיתור הגורמים העברייניים המזהמים".
בעירייה הוסיפו כי "הצבת הספסלים נעשתה בשל תקלה בתאום בין גורמי העירייה וברגע קבלת הדיווח על התקנת הספסלים, פעלה עיריית חיפה במיידית לאיסופם. הספסלים ימתינו במחסני העירייה לפריסה מחודשת עד להשלמת ניקוי הנחל תוך שמירה על בית גידול רגיש זה".
6 צפייה בגלריה
מעיין סעדיה
מעיין סעדיה
נחל סעדיה
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
מעיין עין סעדיה
מעיין עין סעדיה
נחל סעדיה
(צילום: עידו ארז)
חבר מועצת העיר שובר קיבל את אחריות על הצבת הספסלים והשולחנות ופינויים עוד באותו היום. "חברים יקרים", כתב שובר, "כמו שאתם יודעים מאז שנגלה לעיני פלא הטבע הקסום שנמצא בנחל סעדיה לקחתי אותו כפרויקט אישי שלי. יחד עם הגשת ההצעה לסדר בה העליתי לראש סדר היום את הטיפול ואת שיקום הנחל, פעלתי גם במידית כמחזיק תיק שיפור פני העיר לעשות הכול כדי ללטש את היהלום הזה ולהוסיף לו חן על ידי שילוט והכוונה וכן להביא את מינהל התפעול למקום כדי להתחיל לטפח אותו כראוי. במסגרת הזו פעלתי שיובאו למרחב שסובב את הנחל גם ספסלי קק"ל לטובת התושבים".
באשר לפינוי הספסלים, ציין שובר כי הדבר התרחש לאחר שפנו אליו גורמי מקצוע בעירייה. "הם העלו נקודה חשובה ומשמעותית: מאחר שלמרבה הצער הנחל מזוהם ו'מי כרמל' עובדים עם העירייה כדי למצוא את הנקודה שבה נמצא החיבור הפיראטי למערכת הניקוז העירונית ולנתק אותו ממנה, הצבת הספסלים עלולה לעודד את כניסתם של הבאים למקום להיכנס לנחל, ולכן הוצע למצוא את מקור הזיהום תחילה ולהמתין עם הצבת הספסלים. מכיוון שלפני הכל יש לי אחריות ואני האחרון שרוצה שיקרה משהו למישהו מכם, קיבלתי את הסרת הספסלים בהבנה. אני מבטיח שלמרות כל חבלי הלידה הללו נמשיך לטפח את הנחל".