ישראל, ארה"ב ומצרים דנות בהרחבת מעבר כרם שלום כך שיהפוך למעבר המרכזי במשולש הגבולות בין ישראל, רצועת עזה ומצרים ויחליף את מעבר רפיח.
בכיר ישראלי סיפר כי ישראל וארה"ב דנות בנוסף בהקמת מכשול תת קרקעי לאורך הגבול בין מצרים לעזה שימנע את הברחות הנשק לעזה ויהיה דומה למכשול התת-קרקעי שהקימה ישראל בגבול שלה עם עזה. עדיין לא ברור מי יממן את המכשול הזה ובין האפשרויות גם מימון אמריקני של מאות מיליוני דולרים ומעורבות של מדינה ערבית שהביעה נכונות להשתתף בעלויות. אורכו של המכשול המתוכנן יהיה כ-14 ק"מ.
1 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום. יחליף את מעבר רפיח?
(צילום: AFP)
במקביל ישראל ומצרים מקיימות דיון אינטנסיבי בנוגע לפעילות צה"ל ברפיח כאשר המצרים מודאגים מאוד שזו תביא לנהירה של אלפי פלסטינים לתוך מצרים.
בכיר ישראלי הסביר כי חשיבות הפעילות ברפיח נעוצה בצורך בפירוק גדודי חמאס באזור וכי הדבר יצריך הזזה של כמיליון איש. "עם זאת, גם אחרי שנשלוט בציר פילדלפי, זה לא ימנע את ההברחות במנהרות מתחת לרפיח, לכן אנחנו פועלים להקים מכשול תת קרקעי", אמר הבכיר.
רוב ההברחות לעזה התקיימו בתקופת שלטונו של מוחמד מורסי במצרים, אך נמשכות גם היום. חמאס אף הכין מטעני חבלה מפצצות שהטיל חיל האוויר הישראלי ולא התפוצצו. "מה שקיים היום בעזה נבנה במשך 15 שנה ולוקח זמן להרוס אותו. אם יהיה מכשול תת-קרקעי יהיה קשה מאוד לחדש את ההברחות. המכשול לא רק מונע הברחות אלא מתריע על חפירות של מנהרות", אמר הבכיר הישראלי.