3 צפייה בגלריה
זהבה גלאון פוליטיקה מתמודדת בחירות מרצ מפלגה
זהבה גלאון פוליטיקה מתמודדת בחירות מרצ מפלגה
גלאון, גולן וסמוטריץ'
( צילום: קובי קואנקס)
בוחרים רשימות לקראת ההליכה לקלפיות ב-1 בנובמבר: מפלגת הימין הציונות הדתית ומפלגת השמאל מרצ יקיימו היום (שלישי) בחירות מוקדמות להרכבת רשימותיהן.
16 מועמדים במפלגתו של בצלאל סמוטריץ' יתמודדו על מקום ריאלי ברשימה, ובכללם גם ארבעה ח"כים מכהנים (אופיר סופר, מיכל וולדיגר, שמחה רוטמן ואורית סטרוק). סמוטריץ' עצמו הבטיח את מקומו כיו"ר המפלגה לאחר שאף מועמד לא הציג מועמדות מולו.
במרצ ייערכו בחירות בין זהבה גלאון ויאיר גולן על ראשות המפלגה, וכן פריימריז להרכב הרשימה לכנסת. 25 מועמדים יתמודדו על מקומות ריאליים בודדים. בשתי המפלגות הבחירות ייערכו באופן דיגיטלי, כך שהתוצאות צפויות להתפרסם כבר בסוף יום הבחירות. הנה חמש נקודות מרכזיות.

1. גלאון מול גולן

במרצ מדברים על ניצחון כמעט מובטח של יו"ר המפלגה לשעבר גלאון, בעיקר בגלל ה-DNA המשותף שלה ושל מרצ. מאחורי הקלעים נהנית גלאון מתמיכה של מנגנון המפלגה. גלאון מכירה את הפעילים והמתפקדים ומדברת בשפתם.
סגן הרמטכ"ל לשעבר גולן נתפס כפוליטיקאי אאוטסיידר וגם מעז למתוח ביקורת על המפלגה (תל-אביבית, חמוצה, נישתית). גולן שוריין שלוש פעמים ברשימת מרצ והפעם החליט ללכת על הבכורה. גלאון וגולן מייצגים שני סוגים שונים של מנהיגות וכל בחירה תוביל את מרצ לכיוון אחר לחלוטין. גלאון תחזיר את מרצ הקלאסית. גולן רוצה את מרצ מפלגה "ציונית" יותר, פתוחה יותר ופונה לקהלים רחבים יותר בחברה הישראלית. הבוחרים במרצ יצטרכו להכריע בין מה שהיה לבין מה שלא נודע.

2. הורוביץ

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ויתר על הפריימריז לראשות המפלגה והחליט להתמודד רק לרשימה. הורוביץ הימר בגדול והוא עלול להפסיד גם את מקומו בכנסת. גורמים בסביבת הורוביץ חוששים, כי בוחרי המפלגה לוקחים אותו כמובן מאליו ולכן הם יעדיפו לבחור במועמדים אחרים ולא ביו"ר הפורש. גם ככה הקרב על הרשימה הוא קשוח וצפוף.
גורמים במרצ טוענים כי תפקידו כשר הבריאות פגע בו פוליטית בתוך מרצ. "בליכוד אם אתה שר אתה מלך. במרצ אם אתה שר אתה שק חבטות", אמר גורם במפלגה. "במרצ לא יודעים מה זה להיות בממשלה והקואליציה כי הם רגילים להתנהלות אופוזיציונרית. לכן מצביעי מרצ הם לפעמים מפונקים וכפויי טובה".
3 צפייה בגלריה
הורוביץ. "בליכוד אם אתה שר אתה מלך. במרצ אם אתה שר אתה שק חבטות"
הורוביץ. "בליכוד אם אתה שר אתה מלך. במרצ אם אתה שר אתה שק חבטות"
הורוביץ. "בליכוד אם אתה שר אתה מלך. במרצ אם אתה שר אתה שק חבטות"
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
ח"כ סלאלחה
ח"כ סלאלחה
ח"כ סלאלחה
(צילום: חסן שעלאן)

3. נציג ערבי ברשימת מרצ

עד כמה שזה יישמע מוזר, במרצ יש כעס גדול על שריון של נציגים ערבים ברשימה בעיקר בגלל הח"כית המורדת ג'ידא רינאווי זועבי, שקיבלה על מגש של כסף מקום ריאלי ברשימה. זועבי היא אישיות לא רצויה במרצ וכלל לא מתמודדת. השר עיסאווי פריג' החליט לפרוש ובמרוץ נשאר מועמד דרוזי אחד שנאבק על מקום ריאלי: ח"כ עלי סלאלחה. אם לא יהיה נציג מיעוטים במקום ריאלי ברשימה - מרצ עלולה לשלם על כך מחיר יקר בקלפי.

4. סמוטריץ' מחפש רשימה מתונה יותר

קצת קשה להאמין, אבל יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' מחפש להציג רשימה מתונה וממלכתית יותר של מפלגתו. לא רק ימין קיצוני או רשימה חרד"לית, אלא מועמדים קלאסיים של הציונות הדתית, שיכולים להביא קולות מהמגזר שמתלבטים למי להצביע מבין כל מפלגות הציונות הדתית. המטרה: לקחת קולות של מצביעי ימינה לשעבר.

לא בטוח שמועמד כמו מאיר סיידלר הוא הדמות שעונה על הכוונות הפוליטיות של סמוטריץ'. "תנועת הלהט"ב היא תנועה מאוד מפחידה", אמר בריאיון לאתר "סרוגים". "יש פה תנועה חברתית פוליטית שאסור להתבטא נגדה".

5. שאלת האיחוד עם בן גביר

ברקע הפריימריז בציונות הדתית מרחפת דמותו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. שאלת האיחוד מעסיקה את המועמדים שאינם יודעים אם המיקום שיקבלו ברשימה יישאר ריאלי במקרה של איחוד. בעוד סמוטריץ' עסוק בפריימריז, בן גביר בונה את הרשימה שלו לכנסת, ומציב מועמדים מקרב הציונות הדתית, כמו הרב עמיחי אליהו.
מדובר ביותר מעקיצה של בן גביר לכיוונו של סמוטריץ'. התיאבון של בן גביר והסקרים המפרגנים שלו מטרידים את חברי הציונות הדתית שעלולים למצוא את עצמם בצילו של כוכב הבחירות החדש של הימין.
פורסם לראשונה: 22:57, 22.08.22