בית המשפט המחוזי בחיפה צפוי לגזור מחר את דינן של סאוסן קסיס (51) ובתה שורוק קסיס (26). השתיים הורשעו בהתעללות ובמעשי תקיפה של פעוטות שהיו תחת חסותן במעון סג'אר ולאקן שניהלו ביישוב פסוטה שבגליל. מאז שהיה בן שבעה חודשים היה בנה של מרים גיריס, תושבת הכפר, במעון שניהלו השתיים. לאחר חצי שנה, חשדה אימו שמשהו אינו כשורה בגן, שמה עליו מכשיר הקלטה וגילתה את הנורא מכל. "הוא חווה אלימות קשה, בעיטות, מכות בראש, טלטולים", סיפרה.
סרטוני מצלמות האבטחה מהמעון, הם מהקשים שפורסמו. חוקרי המשטרה מתארים כי לא נתקלו באכזריות כמו זו. בנה של מרים עדיין לא בן שלוש, אבל כבר מאובחן עם פוסט טראומה מורכבת וקשה. "הוא מוכר עם 75% נכות, יש לו המון התפרצויות זעם, הוא מטופל במרפאת שינה, סובל מסיוטים בלילה ומקבל מלטונין לשינה", תיארה האם. "בנוסף הוא מאובחן עם פגיעה עצבית בעין ויש לו ליקויי שמיעה".
4 צפייה בגלריה
מרים גיריס והבן שלה
מרים גיריס והבן שלה
מרים גיריס ובנה
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
בנה של מרים גיריס בבית החולים
בנה של מרים גיריס בבית החולים
בנה של מרים גיריס בבית החולים
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
בנה של מרים גיריס בבית החולים
בנה של מרים גיריס בבית החולים
בנה של מרים גיריס בבית החולים
(באדיבות המשפחה)
היא סיפרה כי "החיים שלנו הפכו לסיוט אחד גדול, ילדתי ילד בריא לחלוטין והחזירו לי ילד נכה". האם הוסיפה כי "במשך שנה וחצי אנחנו באשפוזים, בדיקות וטיפולים. הוא עבר כמעט 10 הרדמות, בדיקות MRI, CT, EEG, זריקות, כאבים. הוא היה באשפוז ברמב"ם לצורך בירור נוירולוגי במשך שבוע שלם, בירור באיכילוב לגבי העיניים, ועוד לא סיימנו, זו רק ההתחלה. הכל בגלל האלימות שהוא חווה".
המסמכים הרפואיים של בנה של מרים קשים לקריאה. מאז התפוצצה הפרשה הוא מטופל באופן קבוע אצל פסכיאטר, אורטופד, נוירולוג, רופא אף אוזן גרון ורופא עיניים. בכל שבוע הוא הולך לטיפול הידרותרפיה, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, טיפול רגשי והוריו מלווים על ידי הדרכת הורים. גיריס סיפרה כי "אחרי המקרה הוא הפסיק לדבר, הפסיק לקרוא לי אמא. רק השנה הוא חזר, אבל הפחד חרוט בליבו. הוא לא יכול להיות במקום עם הרבה אנשים, הוא לא יכול לעשות דברים רגילים של ילדים. הוא מפחד מרעש, מהתקהלויות. לאחרונה יש לו ריגירסיה מאוד גדולה, והוא לא מוכן לצאת מהבית".
4 צפייה בגלריה
מטפלות הנאשמות סאוסן ושורוק קסיס
מטפלות הנאשמות סאוסן ושורוק קסיס
סאוסן ושורוק קסיס על ספסל הנאשמים
(צילום: שמיר אלבז )
גם היא מתמודדת עם מחיר נפשי כבד. "אני מוכרת עם פוסט טראומה מורכבת, שום תרופה לא עוזרת לי לישון. האשמה גדולה, איך לא ידעתי? עד שזה קרה עבדתי בהנהלת חשבונות וחשבת שכר, ומאז אני לא מצליחה לעבוד", סיפרה גיריס, "אני צריכה פרנסה ואת הכסף לטיפולים אבל לצערי אין לי את הזמן. אני רוצה להגיד לשופטים שיסתכלו על הילדים שלנו ויחשבו על הילדים שלהם, על הנכדים שלהם. צריך לעצור את זה".
חן קובריץ כהן, ממטה המאבק למען הילדים שמלווה את המשפחה הגיבה לדברים ואמרה כי "מדובר בסרטונים מהקשים שראינו. אם ובת שלא ריחמו על הפעוטות אף לא לרגע אחד, תוך שהן מכות, מטיחות, מושכות להם בשיער, מניפות ומטלטלות אותם באוויר ועוד זוועות, שהותירו את הפעוטות עם פגיעות מתמשכות קשות. אנחנו מצפים מבית המשפט שימשיך במגמת הענישה ויגזור עליהן עונש מאסר ממושך תוך אמירה ברורה כי כל מי שתפגע בחסרי ישע תשב בכלא לשנים ארוכות".