קנצלר גרמניה אולף שולץ הגיע היום (שלישי) לביקורו הראשון בישראל למרות המלחמה באוקראינה - וקיצר את ביקורו בן השלושה ימים ליממה בלבד. שולץ, שנבחר בחודשים האחרונים לרשת את אנגלה מרקל, ייפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ויבקר ב"יד ושם".
2 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה ברלין
אולף שולץ קנצלר גרמניה ברלין
ביקור ראשון בישראל. הקנצלר שולץ
(צילום: EPA)
בשל העיצומים במשרד החוץ, המטה לביטחון לאומי היה זה שטיפל בשהותו של הקנצלר הגרמני. המל"ל קיבל אישור חריג להשכרת בתי מלון בירושלים לפמלייתו של שולץ, המונה כ-70 עובדים, ולשם כך אושרה התקשרות של מאות אלפי שקלים למימון השהות לבקשת היועץ איל חולתא. שולץ צפוי לקיים מסיבת עיתונאים משותפת עם רה"מ בנט.
בתוך כך, בסקר שנערך לקראת הגעתו של שולץ לישראל על-ידי פורום אירופה של האוניברסיטה העברית, נבחנו התפיסות של עמדות הגרמנים כלפי הישראלים וההפך. 58% מהגרמנים אמרו הגדירו את האנטישמיות כבעיה בארצם - ו-72% מהם אמרו כי מקור האנטישמיות הוא בימין הקיצוני.
2 צפייה בגלריה
יד ושם
יד ושם
שולץ יניח זר באוהל היזכור ויבקר ב"יד ושם"
(צילום: AFP)
30% מהנשאלים הישראלים סיפרו שביקרו בגרמניה ורק 13.6% מהנשאלים הגרמנים השיבו שהיו בישראל. לפי נתוני הסקר, החשיפה והידע במדינות השונות לגבי התרבות של האחר היא מוגבלת למדי - והגרמנים אף העידו כי הם מתקשים להבחין בין תרבות ישראלית לתרבות יהודית.
כשנשאלו על האפשרות שגרמניה תפעל כמתווך בין ישראל למדינות אחרות במזרח התיכון, 50% מהמשיבים הישראלים השיבו בחיוב, ואחוז דומה בקרב הגרמנים השיבו שישמחו לראות את ארצם משריינת את התפקיד. 40.5% התנגדו. עורכת הסקר, פרופ' ג'יזלה דאקס, החוקרת בפורום אירופה של האוניברסיטה העברית, אמרה כי להערכתה ישראל וגרמניה נמצאות בשלב קריטי במערכת היחסים שלהן, ושהדור הצעיר בשתי המדינות מתחיל "לקחת את המושכות" בכל היבטי החיים. "ההיסטוריה היא נדבך חזק אבל היא מתפוגגת", אמרה דאקס. "האתגר הוא לבנות עתיד משותף בין ישראל לגרמניה שלא מושתת רק על עבר משותף".