4 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) בישיבתה השבועית שתי הצעות חוק שיקדמו את ישראל לעבר הפטור מוויזה לארה"ב. המהלך מתבצע במקביל לשתי הצעות חוק בנושא שעברו בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ויקבלו דין רציפות, כך שיוכלו להיות מקודמות במהרה בכנסת הנוכחית.
הדחיפות נובעת מלוח זמנים לחוץ, אחרי שבשבוע שעבר הודיע שגריר ארה"ב בישראל ששיעור סירובי הבקשות לוויזה של ישראלים ירד מתחת ל-3%, מה שאפשר את הזנקת החקיקה בכנסת שהיא תנאי אמריקני לקבלת הפטור, אך נתקעה בכנסת הקודמת בשל מאבקים בין קואליציה לאופוזיציה.

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) החליט לשים את החקיקה הנדרשת בראש סדר העדיפויות והציב יעד מאתגר: העברת ארבע הצעות החוק עד סוף מושב החורף של הכנסת - כלומר, עוד חודש וחצי.
שני התיקונים בחוק הכניסה לישראל, שעברו בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ולא הצליחו להתקדם מעבר לכך למרות המאמצים של שרת הפנים איילת שקד, יובאו למליאה כבר מחר. בקואליציה מצפים לתמיכת האופוזיציה בשל לוחות הזמנים הקצרים וזאת אף שעד לפני כמה חודשים, כשישבו באופוזיציה, לא סייעו לממשלת בנט-לפיד להעביר אותם.
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
יו"ר הקואליציה ח"כ כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
במקביל, ראש המל"ל צחי הנגבי יפעל להשלמת ההתאמות הנדרשות במערכות הטכנולוגיות במשטרה, ברשות המיסים וברשות האוכלוסין, במטרה לסיים את ההליך עד סוף ספטמבר, כך שב-1 באוקטובר ישראלים יוכלו לטוס לארה"ב בלי צורך בוויזה.
הנגבי קיבל את המשימה מראש הממשלה בנימין נתניהו לנוכח היעדר שר פנים קבוע בשל פסילתו של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי בבג"ץ. "האמריקנים סייעו לנו כשהצליחו להוריד את אחוז סירובי הבקשות לישראל וכעת עומד לפנינו חלון הזדמנויות, שהוא עכשיו או לעולם. צריך לסיים את ההליך עוד השנה", אמר הנגבי.
4 צפייה בגלריה
יו"ר המל"ל הנגבי
יו"ר המל"ל הנגבי
יו"ר המל"ל הנגבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על הפרק כאמור ארבע הצעות חוק, שתיים חדשות שיחייבו את חברות התעופה לחלוק את המידע שיש להן במאגר באשר לנוסע ואת המשטרה לחלוק את מאגר טביעות האצבע והרישום הפלילי שברשותה.
בנוסף יקודמו שני תיקונים בחוק הכניסה לישראל שעברו בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה ועיקרן שינוי למצב המאפשר לרשויות הישראליות (ביקורת גבולות) למסור לאמריקנים את כל המידע על הנוסע כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא. התיקון יאפשר לאמריקנים לסרב את כניסתו של נוסע למדינה עוד לפני המראתו, במקרה וקיים החשש שהוא מהווה סכנה.
אחרי שישראל תסיים את החקיקה ותעמוד בשורה ארוכה של קריטריונים, תבחן ארה"ב בחודשים יולי-אוגוסט אם ישראל עונה על כל הדרישות שלה. בספטמבר צפויה להתקבל ההחלטה הסופית ובישראל מקווים להיות המדינה ה-41 שנכנסת לרשימת המדינות הפטורות מדרישה לוויזה לארה"ב. כשזה יקרה, נידרש רק למלא טופס באינטרנט ולקבל אישור כניסה למדינה טרם הנסיעה.