נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, העניק אמש (רביעי) את פרס בראשית לד"ר אלברט בורלא בטקס שהתקיים בתאטרון ירושלים. באירוע החגיגי השתתפו מאות מכובדים ישראלים, אנשי עסקים ונציגי ארגונים פילנתרופיים, וכן נציגים בולטים של יהדות התפוצות ובכירים מקהילת הרפואה העולמית.
פרס בראשית הוא פרס שנתי על סך מיליון דולר שזכה לכינוי "פרס הנובל היהודי" על ידי מגזין "טיים". מטרת הפרס היא להעלות על נס אישים יהודים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, תורמים תרומה משמעותית לאנושות כולה ומעניקים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי.
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: חתן פרס בראשית לשנת 2022 ד"ר אלברט בורלא, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג.
מימין לשמאל: חתן פרס בראשית לשנת 2022 ד"ר אלברט בורלא, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג.
מימין: חתן פרס בראשית בורלא, מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, ונשיא המדינה יצחק הרצוג.
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ד"ר אלברט בורלא, הוכרז כחתן פרס בראשית התשיעי, בינואר 2022. ועדת הפרס שיבחה את ד"ר בורלא על מנהיגותו בפיתוח חיסוני הקורונה, אשר הצילו חיים של מיליוני בני אדם במהלך המגפה, ואת חזונו הנועז, ונכונותו לקחת סיכונים, אשר אפשרו את מתן החיסון בזמן שיא. בנוסף, הוועדה ציינה את גאוותו של ד"ר בורלא בזהותו ובמורשתו היהודית, מחויבותו לערכים יהודיים ותמיכתו במדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
(צילום: AFP)
בורלא הנרגש סיפר בנאומו על הביקור בישראל - היום ובילדותו. "לאורך ההיסטוריה, ישראל המשיכה להיות אחת המובילות במאבק נגד הקורונה, זה היה הודות לניסיונות ולמאמצים שלכם. זה כבוד גדול עבורי, זה הפך להיות אחד השבועות המשפיעים בחיי. הייתה לי ההזדמנות לבקר ביד ושם שהיה רגע משמעותי ביותר עבורי. מחר בערב אבקר בטכניון. הטיול הזה מותיר זיכרון משמעותי עבורי. לפני 45 שנים ביליתי כאן כמעט חודשיים כאשר הייתי בן 15 ונדהמתי מהישראלים, מהגאווה שלהם ועד כמה הם מסבירי פנים. ישראל היא מקום בטוח לכל יהודי העולם. 45 שנים לאחר מכן השמיים גדלו, המדינה התפתחה בכל התחומים האפשריים".

"האנשים שמכירים אותי, יודעים שאני מאוד גאה במורשת היהודית שלי וגם בהיותי יווני", הוסיף בורלא. "הישראלים הם אנשים שמחים, אנושיים שמחפשים אחר שוויון, דמוקרטיה וצדק. הקולגות שלי לעד יוקירו תודה למדינת ישראל שעבדה כל כך קשה בתקופת הקורונה. אמי, שרה בורלא, אמרה שאין דבר שהוא לא אפשרי, רק לך ותעשה את זה. שהייתי לחוץ ומודאג שלא אבחר לנשיאות בית הספר, הודות לאימי, הקשבתי לעצתה וניצחתי. העצה באה מהניסיון של הוריי בהישרדותם בשואה. זה עזר לשנות את ראייתי על העולם והגביר את התיאבון שלי להגיע להצלחה. האמונה הזו שהכל אפשרי עזרה לנו, לפייזר בהשגת המטרה הזו שנראתה לכל כך הרבה אנשים כבלתי אפשרית. לבסוף השגנו את פריצת הדרך המתבקשת".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בנאומו כי "בורלא האמין ברעיון וידע איך לקדם אותו. הוא סיכן את התדמית שלו והאמין בחיסונים. רק לפני ימים אחדים פורסם ש-20 מיליון אנשים ניצלו בגלל החיסון הזה. למעשה, החיסון הביא לנו חופש שחשבנו שנעלם. המסורת היהודית הראתה לנו שכל המציל נפש אחת, כאילו הציל את כל העולם. מה אנחנו יכולים עוד לומר על אדם שעשה כל כך הרבה למען העולם, הציל כל כך הרבה נפשות באומץ רב? הוא עשה כאן תיקון עולם. ה' מלמד אותנו צעדים אנושיים וכאשר פועלים ביחד- מתקנים את העולם".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר ד"ר אלברט בורלא
מנכ"ל פייזר ד"ר אלברט בורלא
מנכ"ל פייזר ד"ר אלברט בורלא
(צילום: יח"צ)
נשיא המדינה סיכם את נאומו בברכת "ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם" ואמר: "בתלמוד, במסכת ברכות אנחנו לומדים מברכות מיוחדות מאדם שבחוכמה המיוחדת שלו מעניק לאנשים אחרים. אני מברך אותך אלברט בורלא ואת שותפיך שהשפעתם כל כך רבה על האנושות, שמרתם על ערכי המורשת היהודית ועל הגאווה. אני מודה פעם נוספת לארגון של פרס בראשית שנותן לנו את ההזדמנות לחגוג את מורשתו של העם היהודי, לחזק את הזהות היהודית ולבנות גשרים בין ישראל לעם היהודי. התפקיד החשוב שלכם מהווה השראה לכולנו ויעזור לנו בעתיד".
מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית סטן פולוביץ אמר: "הצלת חיי אדם היא ערך יהודי בסיסי במורשתנו. היום אנו מכבדים את ד"ר בורלא - התגלמות חיה של ערך יהודי עתיק ומתמשך, ומציינים בגאווה את תרומתם העצומה של רופאים יהודים שהיו בחזית המאבק במגפת הקורונה וממשיכים במשימתם להציל חיים של אנשים הנפגעים היום באוקראינה".
הטקס נפתח במחווה מרגשת לתושבי אוקראינה והוקרה לארגונים הישראלים והיהודיים הרבים המעניקים סיוע הומניטרי. קרן פרס בראשית הקרינה בבכורה את הסרטון "יהודים ברפואה", החוקר את השורשים וההשפעה של יהודים בתחום הרפואה, מימי התנ"ך ועד למאבק המודרני במגפת הקורונה.
ד"ר בורלא הודיע כי כספי הפרס בסך מיליון דולר יתרמו להקמת מוזיאון השואה של יוון, שייבנה בסלוניקי. ד"ר אלברט בורלא נולד בסלוניקי, ביתה של קהילה יהודית עתיקה שמקורה בימי קדם. הקהילה היהודית, בת 55,000 נפשות, נמחקה כמעט לחלוטין במהלך הכיבוש הנאצי. הוריו הצעירים של ד"ר בורלא נמלטו בקושי ממוות, והיו בין 2,000 הניצולים היחידים שנותרו. מוזיאון השואה היווני ינציח את ההיסטוריה של קהילת יהודי יוון מהעת העתיקה ועד לעידן המודרני.
אורחי כבוד נוספים של הטקס היו הפעילים החברתיים וציידי הנאצים, סרז' וביאטה קלרספלד מצרפת. ד"ר בורלא ציין את עבודתם המכבדת את זכרם של קורבנות השואה והעמדה לדין של פושעי מלחמה נאצים, כולל "הקצב המיליון" הידוע לשמצה, קלאוס ברבי. ד"ר בורלא וקרן פרס בראשית הכריזו על מענק משותף על סך 100,000 דולר ל'אגודת הבנים והבנות של יהודים שגורשו מצרפת'- ארגון שהקימו בני הזוג קלרספלד כדי לתעד ולשמר את שמות הקורבנות היהודים של הכיבוש הנאצי בצרפת.
הטקס השנתי, המכבד את ד"ר בורלא, התקיים לאחר שנתיים של הפסקה בעקבות מגפת הקורונה.
מאות אורחים בולטים, ישראלים ובינלאומיים, התכנסו כדי להוקיר את חתן הפרס ולחלוק כבוד לרופאים, מדענים ואנשי עזרה ראשונה יהודיים. בין הנוכחים היו מנהלי בתי חולים, אוניברסיטאות, מנהיגי ארגונים פילנתרופיים ועסקיים. משלחת של 40 מנהיגים יהודים דוברי ספרדית מרחבי העולם טסה לישראל כדי להשתתף באירוע.
חתני פרס בראשית רוברט קראפט (2019) ונתן שרנסקי (2020) הגיעו לטקס לכבוד ד"ר בורלא. השחקנית האמריקנית שרה רפרטי טסה לישראל כדי להשתתף באירוע. בטקס נערכה הופעה של הזמר ויוצר הישראלי יהודה פוליקר, שהוריו - כמו אלה של ד"ר בורלא - היו ניצולי שואה, אשר גורשו מסלוניקי לאושוויץ.
פורסם לראשונה: 23:13, 29.06.22