4 צפייה בגלריה
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
לפיד וגנץ. עימותים בתוך האופוזיציה המיועדת
(צילום: אלעד מלכה)
הכנסת ה-25 בת יום אחד, והעימותים בתוך שתי המפלגות שצפויות להיות הגדולות ביותר באופוזיציה כבר החלו. גורם במחנה הממלכתי תקף היום (רביעי) בחריפות את ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד, כינה את דבריו "תדרוכים שקריים", ואמר: "לפיד הוכיח שאין לו יכולת להוביל לא אופוזיציה ולא קואליציה - עדיין לא שמענו אותו לוקח אחריות על המחדלים שלו".
לדברי אותו גורם במפלגתו של בני גנץ, "לפיד ואנשיו עושים את מה שהם הכי טובים בו - מטנפים על אחרים. נמשיך לפעול ולעשות מה שטוב למדינה באופן ענייני ולא באופן שמשרת את הצרכים של לפיד, שראינו כבר לאן הם מובילים".
הרקע לאותה מתקפה חריפה היא החלטתו של יו"ר הוועדה המסדרת - ח"כ יואב קיש מהליכוד - להעניק לח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל תפקיד של סגן יו"ר הכנסת זמני, במקום לאפשר לאופוזיציה בראשות לפיד לבחור את הנציג שלה. ביש עתיד האשימו שהמחנה הממלכתי פועל באמצעות זאב אלקין ישירות מול הליכוד, וטענו שנתניהו מנסה לרצות את גנץ יותר משחשוב לו לרצות את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.
4 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
קארין אלהרר. העבירה ביקורת - וחטפה אש ממפלגתו של גנץ
(צילום: רפי קוץ)
שרת האנרגיה היוצאת, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, כתבה בטוויטר: "הגעתי לוועדה המסדרת ולא הבנתי. מה הוא החליט? הולך לאופוזיציה כדי לעבוד עם נתניהו ובן גביר משם? שמישהו יהיה ממלכתי ויעשה סדר". צעירי המחנה הממלכתי השיבו לציוץ שלה: "קארין, בואי נעשה לך סדר. הכשלתם את הגוש, הפלתם את מרצ, שתיתם את העבודה, המלכתם את נתניהו והכי חמור - במקום לקחת אחריות על המחדל העצום שלכם, אתם לא מפסיקים לטנף על כולם. תתקדמו".
בתוך כך, שני נציגי המחנה הממלכתי בוועדה המסדרת, חברי הכנסת שרן השכל ומיכאל ביטון, הצביעו עם הקואליציה ונגד האופוזיציה בהצבעה על הרכב הוועדות. בחירת סגני יו"ר הכנסת לא עלו להצבעה בינתיים בגלל חילוקי הדעות. אחד מחברי הוועדות שמונו היום הוא איתמר בן גביר, שישמש כחבר בוועדת החוץ והביטחון הזמנית.
במליאה טען טופורובסקי מיש עתיד כי "נתניהו סגר עם אחמד טיבי שהוא יהיה סגן יו"ר הכנסת. נסגר דיל בין הימין לטיבי". טיבי השיב: "סגן יו"ר הכנסת לשבועיים זה לא ג'וב. פניתי לליכוד לפני כמה ימים וביקשתי להחליף את ועדת החוץ וביטחון בכספים, כמקובל זה שנים. היום הופתעתי שהורידו לי את הח"כ השני בוועדת הכספים ואני מאוד לא מרוצה. ככה אתה רוצה לשתף איתנו פעולה באופוזיציה? מה זה הטיפשות הזו? זאת יהירות. אל תעיר לי איך לנהל את הסיעה שלי. אני לא חייב לך כלום".
בדיון אישרה המליאה את הרכב הוועדה המסדרת, שתפקידה להביא לאישור הכנסת את הרכבן של ועדות הכנסת הקבועות. עד לבחירת הרכבן רשאית הוועדה המסדרת לבחור ועדות זמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון. בנוסף, בסמכותה למנות סגנים זמניים ליו"ר הכנסת. קיש, שיעמוד בראשה, הודיע כי יהיו חברים בה 19 ח"כים על פי מפתח סיעתי של חבר ועדה על כל שבעה ח"כים.
4 צפייה בגלריה
ההצבעה על הקמת בית החולים בסכנין
ההצבעה על הקמת בית החולים בסכנין
"הדיקטטורה התחילה לפני שקמה הוועדה". ח"כ ווליד טאהא
(צילום: יואב דודקביץ')
ח״כ ווליד טאהא (רע״מ) תקף את התנהלות הקואליציה ואמר: "מישהו נתן הוראות לשלוח בקבוצה של הוועדה המסדרת טבלה שהוא קבע איזה מפלגות יהיו. הוא עשה הכל לבד. הדיקטטורה התחילה לפני שקמה הוועדה. הייתם פה חבורת מסיתים שהסתתם נגד ממשלה שייצגה את כולם. גזענים".
ח״כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) הוסיף: "אני לא מבין למה ח״כ טופורובסקי מתפלא על הדיל. טיבי-ביבי זה רץ פה בכנסת. לא צריך להוכיח. אני לא מבין למה אתם רוצים לטפל באופוזיציה? זכיתם ב-120, לא? זכיתם ב-64. אל תתערבו לנו בחלוקה של הוועדות ואל תתערבו לנו בחלוקה של הסגנים. אתם לא תקבעו מי באופוזיציה ישב באיזו ועדה". ח״כ שלמה קרעי מהליכוד השיב לו: "נתערב על אפכם ועל חמתכם".
ח״כ רון כץ מיש עתיד התרעם גם הוא על ההחלטה: "קיבלתי הודעה מהוועדה המסדרת עם טבלת חלוקה. משהו במספרים לא היה הגיוני אבל חשבתי שאולי אני לא מבין. הבנתי שאתמול בלילה נסגר דיל סודי בין יואב קיש וראש הממשלה לעתיד בנימין נתניהו לבין הרשימה המשותפת. אלה שזעקו שלעולם לא ישתפו איתם פעולה. גם הרשימה של בני גנץ עשתה פה דיל סודי וזה מסוכן לביטחון ישראל. אי אפשר לעשות את הדילים האלה בלי שהציבור יבין מה מקבלים״.
4 צפייה בגלריה
מיכל שיר
מיכל שיר
ח"כ מיכל שיר. "2.5 נשים בקואליציה"
(צילום: אבי מועלם)
עימות נרשם גם בדיון על הרכבת הוועדה המסדרת של הכנסת, אחרי שח"כ מיכל שיר (יש עתיד) הטיחה בנציגי הקואליציה, ובפרט בח"כית החדשה טלי גוטליב, שהתפרסמה כמי שייצגה כעורכת דין כמה וכמה עברייני מין: "2.5 נשים יש בקואליציה הנכנסת, אחת מהן מגנה על אנסים. בושה".
גוטליב ענתה: "תרשמו: את היכולת הבלתי מתפשרת שלי בייצוג חשודים ונאשמים הבאתי לכאן כדי לייצג את אזרחי מדינת ישראל". אחד הנוכחים הגיב: "אימאל'ה". ח״כ יואב קיש הוציא את ח״כ שיר מהדיון בוועדה המסדרת.
לפי החוק, הייצוג בוועדה המסדרת נקבע לפי גודלן היחסי של הסיעות: לכל סיעה בת ארבעה חברים או יותר יהיה נציג. תפקיד הוועדה המסדרת הוא להביא לאישור הכנסת את הרכבן של ועדות הכנסת הקבועות, מה שיכול להיות משמעותי במיוחד באשר להצעות חוק.
ח״כ גלעד קריב (העבודה) מחה על ניהול הדיון על ידי ח״כ קיש. "אני שואל משהו שלא נראה לך, אז אתה לוקח לי את זכות הדיבור?״, תהה. ח״כ קיש קרא לסדרנים כדי להוציא גם את ח״כ קריב מהדיון. גם ח״כ נעמה לזימי מהעבודה התקוממה הייצוג של מפלגתה, וח״כ שלמה קרעי ענה לה: "קיבלתם מקום אחד בהתאם לגודל המפלגה שלכם. שבו ביניכם, חברי האופוזיציה, ותגיעו להסכמה".