סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות בחרו שלא להצטרף לקואליציה בראשות ארצות הברית בים האדום, שדווח על הקמתה מוקדם יותר החודש. סעודיה, המדינה שנלחמה נגד החות'ים בשנים האחרונות, לא חברה לקואליציה החדשה - וזה קרה על רקע דיווחים שונים על כך שהסעודים נמצאים על סף חתימה על הפסקת אש עם החות'ים.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, הנסיך בן סלמן,  עבד אל-פתאח א-סיסי
מוחמד בן זאיד, הנסיך בן סלמן,  עבד אל-פתאח א-סיסי
מוחמד בן זאיד, הנסיך בן סלמאן, עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: AP, רויטרס, רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
כתבה שפורסמה היום (שני) באל-ג'זירה עסקה בשאלה מדוע המדינות האלה, שכביכול נראה שהקואליציה עונה על האינטרסים שלהן, לא רוצות להיכנס אליה. בחריין דווקא הצטרפה לברית הימית החדשה, אך באל-ג'זירה נכתב כי תפקידה אמור להיות סמלי ומוגבל בעיקר להיבטים לוגיסטיים.
סעודיה נלחמה שנים נגד החות'ים בתימן. בשבועות האחרונים פורסם כי מתנהלים מגעים להסכם הפסקת אש בין שני הצדדים והוא קרוב לחתימה. השליח המיוחד של האו"ם לתימן, הנס גרונדברג הכריז אתמול על מחויבות הצדדים התימנים למפת דרכים של האו"ם לפתרון המשבר, הכוללת יישום הפסקת אש במדינה, שיפור תנאי החיים והכנות לחידוש מדיניות פוליטית.
עיתון אל-ערב המתפרסם בלונדון פרסם אתמול כי סעודיה לא מעוניינת ליטול חלק בקואליציה הימית כי היא רוצה להשלים את עסקתה עם החות'ים בתימן, שנמצאת בשלבים מתקדמים. כבר לפני כמה ימים נטען כי ההסכם בין סעודיה לחות'ים מוכן למעשה לחתימה.
בנוסף, לפי אל-ג'זירה, ממשל ביידן הפנה כלפי סעודיה ביקורת חריפה במהלך המלחמה שניהלה בתימן מול החות'ים. לטענת הערוץ "היום בשביל ישראל הוא מבקש מסעודיה להשתתף במלחמה חדשה בתימן". לפי אל-ג'זירה, המצב בין סעודיה לתימן נמצא כעת בשלב של רגיעה, במיוחד לאחר התיווך הסיני בין ריאד לטהרן, בעלת בריתם של החות'ים, והצטרפות לקואליציה עם ארה"ב תצית שוב את המלחמה ותהפוך את סעודיה למטרה לטילים החות'ים.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
3 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא
(צילום: EPA)
איחוד האמירויות, כך על פי אל-ג'זירה, סבלה מאוד מהמלחמה בתימן ולא רוצה לקחת בה חלק כרגע. (דווח בכתבה כי עוד לפני המלחמה בעזה היא הודיעה כי היא עוזבת את הקואליציה, שכבר קיימת באזור והוקמה כדי להגן על הניווט במפרץ הערבי והים האדום מפיראטים ומטרור).
מצרים מושפעת מאוד מהמצב באזור באב אל-מנדב. האירועים האחרונים ושינוי נתיבי השייט על ידי מספר חברות גדולות העלו את החששות במצרים מפגיעה כלכלית רצינית. האיום הביטחוני בבאב אל-מנדב עלול להשפיע על כמות הספינות העוברות בתעלת סואץ. מצרים דווקא הייתה אמורה להיות בעד כניסה לקואליציה כזאת מבחינת האינטרס הכלכלי ושמירה על ביטחונן של הספינות העוברות באזור, אך לפי אל-ג'זירה היא בחרה להישאר בחוץ - הסיבה היא שהאינטרס העיקרי של מצרים הוא להגביר את הלחץ על ישראל להסיר את המצור על עזה ורק כך היא תוכל לחסל את הרעיון של עקירת עזתים לסיני, עניין שממנו היא חוששת מתחילת המלחמה. לטענת הערוץ, מבחינת מצרים הדרישה של החות'ים להכניס תרופות ומזון לעזה וההתחייבות שלהם שבתמורה לכך הם לא יתקפו ספינות הפונות לישראל, היא גם אינטרס מצרי, שהחשש העיקרי מצידם הוא עקירת פלסטינים.
שלוש המדינות הללו כמובן חוששות גם מהחיבור של הקואליציה לישראל וכיצד תוצג הצטרפותן לברית שכזו. גורמים בעולם הערבי, בעיקר אלו המתנגדים לקואליציה, טוענים שהיא הוקמה כדי לסייע לישראל בראש ובראשונה בתירוץ של הגנה על נתיבי שייט, כשבין היתר גם באל-ג'זירה טענה זו מוצגת בבירור. שם נכתב כי "במקום שוושינגטון תסיר את המצור מעזה, היא מגייסת מדינות כדי להגן על ישראל והמסחר הימי שלה לאחר שהחות'ים אסרו על ספינות ישראליות וספינות הפונות לנמלי ישראל לעבור בנתיב השייט המוביל לים סוף". לטענת אל-ג'זירה, "זו עוד סיבה שמביאה מדינות כמו מצרים וסעודיה לא להצטרף לברית, שמטרתה העיקרית לפי הערוץ היא "גיוס תמיכה בישראל". החות'ים בהצהרותיהם האחרונות מנסים להציג את ארה"ב כזו שמאיימת על הניווט באזור ו"מחמשת את הים האדום".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
שר ההסברה בממשלת החו'תים בתימן, דף אללה א-שאמי, אמר לעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד כי עמדת החות'ים לגבי הקואליציה ברורה: "כל ברית מהסוג הזה היא ברית להגנה על ספינות ישראליות, שתומכת בישראל ומעודדת אותה להמשיך ולבצע את הפשעים בעזה". הוא הוסיף: "גם אם כל העולם היה מאחד כוחות כדי להרתיע אותנו, זה לא היה עובד. כמו שהמעגל של הקואליציה מתרחב, כך יתרחבו המטרות שלנו. העם התימני הביע את נכונותו להתמודד עם כל תרחיש". הוא ציין כי ההיעדרות של סעודיה מהקואליציה היא דבר חיובי והתייחס למשא ומתן בין המדינות, שנמצא בתהליך מתקדם. לפי הכתבה בעיתון, לא סעודיה ולא האמירויות מתלהבות מכניסה לברית צבאית חדשה וקיים חוסר אמון בין ארה"ב לסעודיה.