4 צפייה בגלריה
הנשק שנתפס
הנשק שנתפס
אילוסטרציה
רשויות האכיפה בדרום ממשיכות להיאבק בתופעת הנשק הבלתי-חוקי: בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר לאחרונה חמש שנות מאסר בפועל על תושב הכפר הבדואי ערוער שבצפון הנגב (21), שירה לעבר רכבו של מנהל בית ספר מכיוון שלא התיר לארוסתו לצאת מהלימודים. מדובר בגזר דין שממשיך את הקו של פרקליטות מחוז דרום, שהחליטה לנקוט יד קשה יותר בתיקי עבירות נשק ומבקשת לשלוח לכלא גם נאשמים ללא עבר פלילי שהורשעו בעבירה שנחשבת קלה יחסית.
בתקופה האחרונה בתי המשפט בדרום החלו להחמיר עם נאשמים בעבירות נשק, ומטילים עליהם עונשי מאסר ארוכים יותר מבעבר. את השינוי ניתן לראות בשורה של תיקים, כשהבולט שבהם הוא זה של נאשם בן 21 שהורשע לפני כמה חודשים בהחזקת אקדח - וקיבל עונש של 10 חודשי מאסר בפועל לאחר שבפרקליטות מחוז דרום הבהירו: "כשהנשק קיים - האצבע על ההדק עלולה להיות קלה".
4 צפייה בגלריה
פשיעה וחוסר משילות בדרום
פשיעה וחוסר משילות בדרום
חמושים בכבישי הדרום. ארכיון
העונש החמור האחרון נגזר על קוסאי אבו עראר, צעיר בן 21 ללא עבר פלילי. לפי האישום, אבו עראר הגיע לבית ספר בערוער כדי להיפגש עם ארוסתו, תלמידת בית ספר תיכון, ונקלע לוויכוח עם מנהל בית הספר שלא רצה לשחרר את הנערה. המנהל ליווה את הנאשם לשער בית הספר והוא עזב את המקום, אך חזר כעבור זמן קצר כשהוא מצויד באקדח.
אבו עראר הודה כי ירד מרכבו וירה כמה כדורים לעבר רכבו של המנהל, שחנה בצמוד לקרוואן שבו שהו שומר בית הספר ושניים נוספים, בזמן כשבחצר בית הספר נכחו אנשים נוספים. הנאשם פגע ברכבו של המנהל, כשכדור אחד חדר לקרוואן ופגע בארון שבתוכו.
נציג הפרקליטות, עו"ד ראמי אלמכאווי, ביקש להחמיר עם הנאשם. בפרקליטות אמרו כי כחלק מהמאבק העיקש והמתמשך בפשיעה החמורה, בייחוד בתקופה שבה עבירות נשק הפכו ל"מכת מדינה" שבמהלכה התרחשו התפרעויות רבות ברחבי הארץ אשר גבו קורבנות רבים, קיימת חשיבות לאמירה ברורה של בתי המשפט ולפיה מי שמעמיד בסיכון גבוה את אזרחי המדינה ואת כוחות אכיפת החוק - ישלם על כך מחיר כבד בדמות מאסר ממושך וקנס כספי גבוה.
4 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט בבאר שבע. עונשים חמורים על עברייני נשק
(צילום: רועי עידן)
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, קבע כי "תופעת השימוש בנשק חם במסגרת סכסוכים רווחת מאוד, במיוחד במגזר הבדואי, וסכנותיה לשלום הציבור מחייבות הטלת ענישה שיהיה בה כדי להרתיע את הציבור מפני ביצוע עבירות נשק. הציבור משווע לשינוי והעיניים נשואות למערכות אכיפת החוק".
השופט גזר כאמור חמש שנות מאסר בפועל על הנאשם, שהורשע בעבירות נשק, חבלה במזיד, ירי מנשק חם, נהיגה ללא רישיון ועבירות נוספות. בנוסף הוא הוא ישלם פיצוי בסך 5,000 שקלים למנהל שנפגע.
במקרה אחר, בית המשפט המחוזי גזר על אסמעיל אבן חמיד 44 חודשי מאסר וקנס של 20,000 שקלים, בגין הרשעתו בעבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטרים ועבירות נוספות. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, במסגרת פעילות מבצעית בכפר הבדואי ביר הדאג' שבצפון הנגב זיהו השוטרים את אבן חמיד יושב לצד חפץ בצבע שחור - וכשהבחין בהם החל לברוח.
4 צפייה בגלריה
"הציבור משווע לשינוי והעיניים נשואות למערכות אכיפת החוק". השופט אליהו ביתן
"הציבור משווע לשינוי והעיניים נשואות למערכות אכיפת החוק". השופט אליהו ביתן
"הציבור משווע לשינוי והעיניים נשואות למערכות אכיפת החוק". השופט אליהו ביתן
בפרקליטות אמרו כי אבו חמיד רץ לרכבו, ולמרות שהשוטרים ירו פעמיים באוויר הוא התניע את הרכב והתחיל בנסיעה, על אף שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה. אחד השוטרים זינק על חלון הנוסע הקדמי שהיה פתוח, נתלה על הרכב והורה לנאשם לעצור - אך הוא המשיך בנסיעה. בשלב מסוים ירה השוטר פעמיים לעבר רגלו של אבו חמיד, שעצר את הרכב. ברכבו נמצא אקדח מסוג גלוק טעון ב-16 כדורים.
השופטת טל לחיאני-שהם ציינה כי יש לנקוט ביד קשה גם בנאשמים שהורשעו בפעם הראשונה, "זאת לאור המציאות בארץ לפיה קיימת זמינות של נשק חם ורב עוצמה שיש בהחזקתו פוטנציאל להסלמת אלימות המחייבת עונש הולם שירתיע באופן ממשי מהחזקת נשק בכלל ומשימוש בו בפרט, ובכך לסייע למיגור התופעה".