נכשל הניסיון לתבוע בהולנד את שר הביטחון בעקבות תקיפה אווירית בעזה במבצע צוק איתן: בית משפט לערעורים בהולנד אישר החלטה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר וקבע כי לא ניתן לתבוע במדינה את שר הביטחון בני גנץ ואת מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל על חלקם במתקפה ברצועת עזה ב-2014.
התביעה הוגשה על ידי איסמעיל זיאדה, אזרח הולנדי-פלסטיני, בספטמבר 2019. הוא דרש פיצויים כספיים וטען כי גנץ - הרמטכ"ל באותה עת - היה אחראי ביחד עם אשל - אז מפקד חיל האוויר - למותם של שישה מבני משפחתו במהלך תקיפות חיל האוויר. לדבריו, בתקיפה ההיא נהרגו אמו, שלושה מאחיו, גיסתו ואחייניתו, בת 12.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס סיום הקמת המכשול סביב רצועת עזה
בני גנץ בטקס סיום הקמת המכשול סביב רצועת עזה
בני גנץ, היום
(צילום: רועי עידן)
בינואר אשתקד דחה בית משפט בהאג את עמדת התובעים על הסף וטען כי אין באפשרותו לדון בתיק כזה מאחר וזה לא באזור השיפוט שלו. תביעות כאלו מוגשות לרוב לבית המשפט הבינלאומי בהאג ואילו זיאדה ניסה לטעון כי זהו מקרה יוצא דופן משום שמדובר בפשעי מלחמה. בית המשפט לא קיבל בשנה שעברה את הטענה הזו, וגם בית המשפט לערעורים הסכים איתו.
בטקס סיום הקמת המכשול סביב רצועת עזה, שנערך בנתיב העשרה, התייחס לכך שר הביטחון גנץ: "אני גאה שזכיתי לפקד על צה"ל ולעמוד גם היום בראש המערכת, לא רק בגלל היכולות שלה, לא רק בגלל חשיבות תפקידה - אלא גם בגלל הערכים של צה"ל בלחימה ושלנו כמערכת ביטחונית".
"זו מערכת שחותרת למגע, להכרעה, אך בו זמנית מקפידה על ערכים ועל זכויות אדם", הוסיף. "כל זאת תוך שמירה על החוק הבינלאומי ומתוך מטרה אמיתית להגן על אזרחי ישראל ולאפשר להם חיים בשקט ובשלום, שכן זוהי מטרתנו העליונה".