סוף עצוב למטוס הגדול ביותר בעולם: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב (יום ראשון) כי מטוס האנטונוב AN-225, מטוס התובלה הארוך והכבד ביותר בעולם, הושמד בתקיפה של הכוחות הרוסיים על שדה התעופה האסטרטגי הוסטומל שנמצא ליד קייב. המטוס, שהיה סמל של ממש בעולם התעופה, נפגע והושמד ככל הנראה במהלך היממה החולפת.
4 צפייה בגלריה
ANTONOV-225 MRIYA, אנטונוב An-225
ANTONOV-225 MRIYA, אנטונוב An-225
סמל בעולם התעופה. אנטונוב An-225
(צילום:shutterstock )
שר החוץ האוקראיני אישר בציוץ בטוויטר שהמטוס הענק הושמד על ידי הרוסים. "זה היה המטוס הגדול בעולם, Mriya, שפירושו חלום באוקראינית. רוסיה אולי השמידה את ה'חלום' שלנו - אבל הם לעולם לא יצליחו להשמיד את החלום למדינה אירופית חופשייה חזקה ודמוקרטית. אנחנו ננצח!", כך כתב. גם החברה המפעילה של מטוס התובלה אישרה בטוויטר: "המטוס הגדול ביותר בעולם, ה'חלום', הושמד בידי הכוחות הרוסים בשדה התעופה הסמוך לקייב. אנו נגשים את חלומנו על אוקראינה חזקה, חופשייה ודמוקרטית".
צילום אווירי שפורסם בטוויטר היום, הראה את אחד ההאנגרים בשדה התעופה הוסטומל - שדה הבית של החברה שמפעילה את המטוס, שבו כנראה חנה המטוס הענק, ובה ניתן לראות מטוס עולה באש. לפי הערכות של גודל ההאנגר וגודל המטוס שצלליתו נראית בתמונה, עלה החשש שאכן מדובר במטוס הגדול ביותר. דיונים בטוויטר הציפו כמה שאלות מתבקשות: מדוע מלכתחילה בחרו בחברה המפעילה להחזיר את המטוס לאדמת אוקראינה ולא להשאיר אותו במקום בטוח ביעד אחר, ולמה לא השתמשו בו כדי להטיס מטען חיוני עבור הלחימה, כמו ציוד הומניטרי ורפואי.
בסך הכול הגיע המטוס לשני ביקורים בשדה התעופה בן-גוריון: הראשון בשנת 2008, והשני באוגוסט 2020 - אז הוביל האנטונוב מארה"ב לישראל משאיות שעליהן הורכבו לאחר מכן סוללות כיפת ברזל, שאמורות היו להיכנס לשימוש על ידי האמריקנים.
לפי אתר מעקב הטיסות, המטוס נחת בפעם האחרונה ב-4 בפברואר בשדה התעופה הוסטומל ומאז נשאר שם. המטוס נמצא בבעלות אוקראינית ויש ממנו רק אחד בעולם. הוא יוצר בשנת 1988, עוד בתקופת ברית-המועצות, ומאז שהתפרקה הוא נשאר בבעלות וברישום אוקראינים. "הענק האוקראיני" משמש בשגרה להובלת מטענים כבדים וגדולים במיוחד. משקל ההמראה המירבי שלו עומד על 640 טון, והוא כולל מוטת כנפיים עצומה באורך של 88 מטר. למטוס שישה מנועים וזנב כפול, מה שמאפשר לו לשאת מטען גם על הגג.
4 צפייה בגלריה
האנטונוב בנתב"ג
האנטונוב בנתב"ג
הגיע גם לישראל. האנטונוב בנתב"ג
(צילום: מוני שפיר)
4 צפייה בגלריה
אנטונוב An 225 ליד 787 בנתב"ג
אנטונוב An 225 ליד 787 בנתב"ג
אנטונוב An 225 ליד 787 בנתב"ג
(צילום: קובי בן נביא)
4 צפייה בגלריה
אנטונוב An 225 בנתב"ג
אנטונוב An 225 בנתב"ג
אנטונוב An 225 בנתב"ג
(צילום: עידו וכטל)
התעופה באוקראינה ובאירופה בכלל, הושפעה ברמה גבוהה מאוד מהלחימה, אך לאובדן המטוס לא צפויה להיות השפעה כלשהי על הכלכלה האוקראינית או מצב התעופה. למרות זאת, מדובר במטוס שהוא סמל, ושבעיני רבים הריסתו משולה להריסת המוזיאונים ומיצגי התרבות המתרחשים בעת מלחמה.