אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס הביע את התנגדותו להעברת סמכויות ממשרד הביטחון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', המשמש גם שר במשרד הביטחון, ואמר היום (שלישי) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות": "חשוב לשמור על אחדות הפיקוד בצה"ל".
"עמדתי נשמעה איפה שהיא הייתה צריכה להישמע", ציין פוקס, "בסופו של דבר הצבא מציית לחוק ולהוראות שנקבל. עם זאת, חשוב שלכל מפקד יהיה מפקד אחד ולשמור על אחדות הפיקוד".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"הפגיעה בתיאום הביטחוני מזיקה בעיקר לרשות הפלסטינית". פוקס
(צילום: יואב דודקביץ')
פוקס התייחס למתיחות הביטחונית, ואמר כי "ידעתי שהגזרה הזאת מאתגרת, היא מאתגרת אותנו הרבה שנים. מפעם לפעם יש עליות וירידות - עכשיו אנחנו בעלייה משמעותית - הטרור מרים ראש בשנה האחרונה".
לדבריו, "בעיות השורש הן ברורות כרגע - יש רשות פלסטינית שהיא מאותגרת מאוד. כל 20-15 שנים יש לנו דור צעיר חדש - הדור הצעיר הנוכחי הוא דור משכיל ומובטל יותר. הדבר המשפיע ביותר הוא תפוצת אמצעי הלחימה, כלי הנשק הלא-חוקיים שנמצאים ברחוב. הדבר הזה, כל הדברים הללו, שלרשות יש מקומות שבהם היא איבדה את המשילות שלה בגלל חילוף דורות שמתבצע שם, מביאים את השטח לבעבוע רציני ואתגרי טרור משמעותיים".
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
"עמדתי נשמעה היכן שהיא הייתה צריכה להישמע". בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
פוקס ציין כי "כרגע אנחנו בהפסקת תיאום ביטחוני עם הרשות הפלסטינית, זה דבר שפוגע בה בצורה מאוד רצינית. מי שמנצל את התופעה הזאת של מה שתיארתי, של המשבר שלהם עם הדור הצעיר, זה בעיקר החמאס, הג'יהאד האסלאמי - ואפילו האיראנים - מטרתם לזרוע טרור גם בישראל ולמוטט את הרשות הפלסטינית, לפגוע בהם. הפגיעה בתיאום הביטחוני, הפוגעת גם בנו, מזיקה בעיקר לרשות הפלסטינית וליציבות שלה למשול. זה אינטרס של הרשות יותר מאשר אינטרס שלנו שיהיה תיאום ביטחוני בינינו ובינם".
ביממה האחרונה יצאו דיווחים שתהיה דרישה אמריקנית לכך שישראל תגביל את פעילותה בהרי הגדה. האם הנחיה כזאת ירדה אליכם? "אנחנו לא נכנסים לשטחים בשביל לטייל, לא נכנסים היכן שיש ביטחון ולמקומות שאין לנו בהם יעדים. יחידות, חיילים ולוחמים נכנסים פנימה בשביל לסכל טרור ולהגן על אזרחי מדינת ישראל. עשינו את זה ונעשה את זה, לא נראה לי שמישהו יגביל אותנו בלחימה בטרור".
לקראת הרמדאן, מה ההערכה שלך? "אנחנו בתקופה מורכבת. טריגרים יש לאורך כל הדרך - בהר הבית, במקומות אחרים. זה יכול להיות אירוע משמעותי מחר בג'נין ויכול להיות בקסבה. התפקיד שלנו - הרוצה בשלום, היכון למלחמה. אני אחראי על הצד של 'היכון למלחמה', ואנחנו עושים את זה עם כל כוחות פיקוד המרכז".