ירדן ג'רבי הייתה בת 4 כאשר יעל ארד זכתה במדליית הזהב בג'ודו באליפות אירופה בשנת 1993. רז הרשקו הייתה בת 4 כשהחלה להתאמן בגודו, וכאשר ירדן ג'רבי זכתה ב-2013 במדליית הזהב באליפות העולם, הרשקו כבר הייתה על המסלול. בשבת האחרונה הרשקו ניצחה והוכרזה כאלופת אירופה בג'ודו לשנת 2024, ובכך הגיעה לשיא והמשיכה שרשרת של ניצחונות של ספורטאיות ישראליות ב-31 שנים האחרונות. כל זה קורה כאשר בראש הוועד האולימפי בישראל עומדת לראשונה אישה – יעל ארד.
1 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
רז הרשקו
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
כשבוחנים התקדמות של שוויון מגדרי, זה אף פעם לא קורה בוואקום, תמיד יש סיפור, עבר, הווה ועתיד. במשך שנים נשים הודרו ממרחבי הספורט והתחרות, אך מהרגע ששערי המגרש נפתחו, נשים נכנסו, ובתהליך של שנים ניתן לראות את השינוי. התיקון. באולימפיאדת טוקיו בשנת 2020 בפעם הראשונה שיעור הספורטאיות עמד על 49%. אחרי 125 שנות קיום אולימפיאדה, ראינו אולימפיאדה שוויונית. זו גם הייתה האולימפיאדה שבה רז הרשקו השתתפה עם נבחרת ישראל בג'ודו שזכתה במדליית ארד, גם לינוי אשרם זכתה במדליית זהב באולימפיאדה הזו. אין שוויון שמגיע מעצמו, לא בספורט ולא בשום תחום אחר.
ירדן ג'רבי גדלה במציאות שבה יעל ארד זכתה במדליית הזהב, רז הרשקו גדלה במציאות שבה גם ירדן ג'רבי זכתה כבר במדליית הזהב. בעשורים האלו יש דיווח ממתנ"סים ברחבי הארץ על ביקוש של בנות ונערות להשתתפות בחוגי ג'ודו. יש להן מודל - הן רואות אלופות על הפודיום, ומכאן הדלת נפתחת והדרך קלה יותר. יותר ויותר נערות עולות על המסלול, חלקן יסיימו כאלופות.
בזמן שכל המדדים של שוויון מגדרי בישראל נמצאים בירידה בשנה האחרונה, בתחום הספורט ניתן לראות עלייה מתמדת. בתחום נוסף יש עלייה - בבחירות לשלטון המקומי. לפני חודשיים ראינו עלייה במספר חברות המועצה, וגם בתחום זה אפשר להכריז על 21 מועצות אלופות - שבהן הגיעו לחלוקה של 50-50 בחברי וחברות מועצה.
במחקר שנעשה על-ידי חברת ארנסט&יאנג בשנת 2020 הוכח כי 94% מהמנהלות הבכירות במשק עסקו בעברן בספורט תחרותי
במחקר שנעשה על-ידי חברת ארנסט&יאנג בשנת 2020 הוכח כי 94% מהמנהלות הבכירות במשק עסקו בעברן בספורט תחרותי. מעניין לבדוק את הנתון על חברות המועצה החדשות בישראל. אך גם אם לא עסקו בספורט, ניתן למצוא עוד נתון היסטורי מעניין. בשתיים מתוך המועצות שהגיעו ל-50% חברות מועצה - בני שמעון וקדומים - כיהנו בעבר ראשות מועצה, על אף שאחוז ראשות מועצה בישראל עומד על 5% בלבד. דניאלה וייס כיהנה כראשת מועצת קדומים במשך 11 שנה, סיגל מורן כיהנה כראשת מועצת בני שמעון במשך עשור. במקומות האלו הציבור התרגל לראות נשים במוקדי קבלת ההחלטות, גם אם לפעמים זו הייתה רק אישה אחת. בשלטון המקומי, כמו במרחבי פוליטיקה רבים בישראל, נשים הן מיעוט, לפעמים נעדרות בכלל, אך במועצות אלו כבר שנים יש נשים - ובבחירות האחרונות הגיעו ל-50% חברות מועצה. חלק מחברות המועצה גדלו כשהן רואות מול עיניהן ראשת מועצה מכהנת, וזה משפיע. כמו בספורט, כך גם בפוליטיקה.
אין שוויון שמגיע מעצמו, לא בספורט, לא בפוליטיקה. לאורך כל ההיסטוריה הייתה הדרה של נשים מפוליטיקה כמו שהייתה הדרה של נשים מספורט. הטענה הייתה כי הדרה זו היא אובייקטיבית: נשים לא מתאימות, נשים לא יכולות, או שזה לא מעניין נשים. יש עדיין ציבור שמאמין בטענות האלו, גם כאשר העובדות מראות אחרת. נשים מתאימות ויכולות כמו גברים, לא יותר, ולא פחות. חלקן תהיינה פוליטיקאיות טובות, כמו חלק מן הגברים, חלקן תהיינה גרועות כמו חלק מן הגברים. כך גם בספורט. ויש כאלו שתתאמנה שנים ולא תגענה להישגים, ויש כאלו שתגענה להיות אלופות. כמו רז הרשקו.
יש קו מחבר בין זכייתה של רז הרשקו לנשים שנבחרו לכהן במועצות בבחירות 2024: הן ממשיכות דרך שאחרות פרצו, ובמעשה שלהן לוקחות את כולנו עוד צעד קדימה, אל האליפות, אל הראוי. השלב הבא יהיה כאשר נראה שבמועצות העירוניות תקציב הספורט לנערות יעלה ויושווה לתקציב של ספורט נערים, כי מבדיקה ראשונית נראה שבישראל יש השקעה פי 4 יותר בספורט נערים לעומת ספורט נערות. את ההשקעה הזו יש להתחיל בעיריות ובמועצות, ובהמשך כמובן גם באיגודי הספורט ובתקציבי מדינה.
בתקופה כל כך קשה, המדליה של רז הרשקו היא אור בתוך חושך. כך גם 21 מועצות עם 50% נשים חברות מועצה. על-מנת שנוכל לחגוג עם עוד אלופות ועוד פוליטיקאיות נצטרך לפעול להשוואת התקציבים, ובהגדרת יעדים, זו הדרך וזה אפשרי.
אין שוויון שמגיע מעצמו, לא בספורט ולא בפוליטיקה אך בכל מקום שנפעל נראה את התיקון, את השינוי. את האליפות. וזאת המשמרת שלנו.
יעל יחיאלי היא מייסדת מיזם "5050 - שותפות ושוויון מגדרי"