3 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
עלייה במספר הלבנונים שמהגרים באופן לא-חוקי. בהפגנה בביירות בצל המשבר הכלכלי
(צילום: EPA)
סירה ועליה לפחות 56 בני אדם טבעה אמש (שבת) מול חופי עיר הנמל טריפולי שבלבנון, ולפחות תשעה בני אדם נהרגו. שר התחבורה הלבנוני עלי חמיה מסר כי 45 בני אדם חולצו בחיים מהסירה. אמש נמצאה גופת נערה שטבעה, והבוקר מסרו הלבנונים כי גופותיהם של חמישה פליטים נוספים התגלו סמוך לאי קטן ליד חופי טריפולי.
בהודעת צבא לבנון נאמר כי הסירה טבעה כתוצאה מדליפת מים, עקב המשקל העודף והגלים הגבוהים. ממשלת לבנון מסרה כי ראש הממשלה נג'יב מיקאתי עוקב אחר האירועים. לדבריה, מדובר בסירה שיצאה באופן בלתי-חוקי מאזור קלאמון שמדרום לטריפולי. הצלב האדום, שהיה הראשון לדווח על האירוע, מסר כי יותר מ-12 אמובלנסים נשלחו לאזור.
3 צפייה בגלריה
זירת טביעת הסירה בטריפולי, לבנון
זירת טביעת הסירה בטריפולי, לבנון
הזירה בנמל טריפולי. 45 בני אדם חולצו מהסירה שטבעה
(רויטרס)
מפקד חיל הים בצבא לבנון אמר היום כי "הסירה ישנה מאוד ומתאימה לשישה אנשים בלבד. לא היו בה חגורות הצלה. ניסינו למנוע מהם לצאת אל הים, אך הם היו מהירים מאיתנו. הזהרנו אותם שהסירה עלולה לטבוע והם לא השתכנעו וברחו. הסירה טבעה במהירות בשל המשקל העודף ואלמלא היינו נוכחים בקרבתם לא היינו מצליחים להציל 45 אנשים. חמש גופות נמצאות בידינו, בנוסף לילדה שגופתה אותרה עוד אתמול. יתכן שישנם נעדרים נוספים שאנו מנסים לברר את זהותם".
רוב הנוסעים שמנסים לצאת מלבנון דרך הים באופן בלתי-חוקי הם פליטים סורים, אבל בשנים האחרונות חלה עלייה גם במספרם של האזרחים הלבנונים המנסים לברוח כך מארצם, בצל המשבר הכלכלי האדיר הפוקד את המדינה. בשנתיים האחרונים פחת דרמטית כוח הקנייה של הלבנונים, והמטבע הלבנוני איבד יותר מ-95% מערכו בשוק השחור.
לפי נתוני סוכנות הפליטים של האו"ם, בין ינואר לנובמבר של השנה שעברה לפחות 1,570 בני אדם, בהם 186 לבנונים, הפליגו באופן בלתי-חוקי או ניסו להפליג באופן בלתי-חוקי מחופי לבנון. היעד הראשי שלהם היה קפריסין, מדינה החברה באיחוד האירופי ושוכנת כ-160 קילומטרים מחופי לבנון.
כשעה לאחר הדיווח מלבנון, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי לפחות 12 בני אדם נהרגו לאחר שארבע סירות שנשאו 120 מהגרים אפריקנים, שניסו לחצות את הים התיכון לעבר איטליה, טבעו מול חופי תוניסיה. כך על פי גורם ביטחוני במדינה, שהוסיף כי 10 מהגרים נוספים מוגדרים כנעדרים.
עלי אייארי, בכיר במשמר החופים התוניסאי, הוסיף כי 98 מהגרים חולצו מול חופי העיר ספקס, שקו החוף שלה הפך לנקודת מוצא מרכזית עבור מהגרים שמנסים להימלט מאפריקה ומהמזרח התיכון לאירופה. משרד הפנים התוניסאי מסר השבוע כי עצר יותר מ-20 אלף מהגרים מול חופי המדינה בשנה שעברה. לפחות 15 אלף מהגרים הגיעו לחופי איטליה ב-2021. בחודשים האחרונים עשרות בני אדם טבעו מולי חופי תוניסיה.
הטביעות בלבנון ובתוניסיה הגיעו שעות אחרי אירוע חריג הרחק מהן, ביפן: סירת תיירים ועליה 26 בני אדם נעלמה במים הקפואים מול חופיה הצפוניים של המדינה, שעות אחרי ששלחה אות מצוקה שפירושו כי היא טובעת. בסירה היו 24 תיירים, בהם שני ילדים, וכן שני אנשי צוות. הבוקר משמר החופים היפני עדכן כי נמצאו גופות עשרה מהתיירים סמוך לקצה חצי האי שירטוקו.
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, שהיה באותה העת בוועידת פסגה בת יומיים בדרום יפן, הודיע כי הוא מבטל את תוכניותיו וחוזר לטוקיו כדי לעקוב משם אחרי החיפושים אחר הסירה. בשעת הטביעה שרר מזג אוויר סוער באזור שבו שטה הסירה.
השתתפו בהכנת הכתבה: ליעד אוסמו, אייל ערביד ואילנה אושומירסקי
פורסם לראשונה: 23:42, 23.04.22