השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית, שמשמשת גם חברה בוועד למינוי שופטים, מערערת על החלטת שר המשפטים יריב לוין וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן, ומביאה לעיכוב במינויים של שישה מתוך 14 "שופטים עמיתים" שלטענתה הם "מינויים לא ראויים".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה אורית סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
לפני כחודש וחצי, נזכיר, הודיעו לוין ופוגלמן על החלטתם המשותפת למנות 14 שופטים בדימוס לתפקידי "שופטים עמיתים". מדובר בשופטים שפרשו לגמלאות, והם ממונים לתקופה נוספת של עד ארבע שנים כדי להקל על העומס בבתי המשפט שבהם כיהנו. המינויים אמורים להיכנס לתוקף בתום 45 יום מההודעה, אלא אם כן לא הוגשה הסתייגות על ידי אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים.
ברגע האחרון הגישה השרה סטרוק הסתייגויות למינוי כמחצית מהשופטים העמיתים: 6 מתוך 13, זאת לאחר עיון בתלונות שהוגשו נגד אותם שופטים ונמצאו מוצדקות על ידי נציב תלונות הציבור על שופטים. השרה ציינה בהסתייגויותיה כי המינוי המוצע בכל אחד מששת המקרים אינו ראוי, וחתמה את דבריה בציטוט מברכת המשפט: "השיבה שופטינו כבראשונה".
סטרוק כתבה באחת מההסתייגויות שהגישה כי "התלונות שהוגשו נגד השופט בדימוס ונמצאו מוצדקות מציגות תמונה של שופט אשר מזלזל זלזול חמור ביותר בפרטיותם, כבודם, ואפילו חייהם של האנשים שבעניינם הוא דן ומקבל החלטות הרות גורל", כתבה השרה סטרוק
בהסתייגות אחרת כתבה: "התלונות המוצדקות מצביעות על התנהלות שיש בה משום זלזול באנשים המידיינים בפניו, ואשר מצפים למשפט צדק. מינויו של שופט שנפלו פגמים כאלה בהתנהלותו, לתפקיד של שופט עמית למשך ארבע שנים נוספות הוא בעיני צעד בעייתי מאוד, הן בהיבטי השירות שהציבור רשאי לקבל משופט, והן בהיבטי אמון הציבור במערכת המשפט".
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
ממלא מקום נשיא העליון השופט פוגלמן, ושר המשפטים לוין
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
השרה סטרוק נכנסה לתפקידה כחברה בוועדה לבחירת שופטים יותר משבועיים לאחר שההודעה בדבר מינוי השופטים העמיתים נשלחה ליתר חברי הוועדה. "עם קבלת המינוי לתפקיד רב אחריות זה", מסרה, "ראיתי לעצמי חובה לעיין בחומר שהומצא לי לגבי השופטים העמיתים על מנת לוודא שלא תצא תקלה תחת ידינו, ושכל אחד מהשופטים העמיתים שייכנסו לתפקידיהם יהיה שופט ללא רבב, שיודע לתת שירות טוב לציבור, לשמור על כבוד בית המשפט ועל כבודם וזכויותיהם של בעלי הדין וכל המידיינים לפניו, ויחזק את אמון הציבור במערכת המשפט, ולא חלילה להפך."
עם הגשת ההסתייגויות יעוכבו מינויים של ששת השופטים, עד לדיון וקבלת החלטה בעניינם במליאת הוועדה לבחירת שופטים.