יותר ממחצית מהפלסטינים מאמינים שהרשות הפכה לנטל, 68% תומכים בהקמת קבוצות חמושות כמו "גוב האריות" - ו-61% מאמינים שתתרחש עוד הסלמה במצב הביטחוני, עד כדי התרחשות של אינתיפאדה שלישית. כך עולה מסקר שערכו בשבוע שעבר מכון קונראד אדנאוואר ברמאללה יחד עם מרכז המחקר הפלסטיני למדיניות וסקרים של ד"ר חליל שקאקי. הסקר נערך בקרב משתתפים בגדה המערבית וברצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
הרשות הפכה לנטל. אבו מאזן
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
 עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בג'נין
 עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בג'נין
(צילום: רויטרס)
מהסקר עולות מגמות לפיהן התמיכה הפלסטינית בפתרון שתי המדינות פוחתת, וכך גם האמון ברשות הפלסטינית. כפועל יוצא מכך, גוברת התמיכה בהתפטרותו של אבו מאזן מראשות הרשות הפלסטינית, והרוב הפלסטיני מאמין כי פירוק או קריסת הרשות הם אינטרס של העם הפלסטיני. לפי הסקר, 63% מאמינים שהרשות הפלסטינית הפכה לנטל על העם.
עוד עולה מהסקר כי 57% מהנשאלים סבורים שהאינטרס הישראלי הוא שהרשות הפלסטינית תמשיך לעמוד על רגליה, בעוד 41% סבורים שצעדי הענישה הישראליים נגד הרשות מטרתם להחלישה. 82% סבורים שיש שחיתות במוסדות הרשות הפלסטינית, בעוד 71% סבורים שיש שחיתות במוסדות שמנהל חמאס ברצועת עזה.
הסקר גם בחן עמדות לגבי ישראל, ומהן עולה כי 73% מהפלסטינים מתנגדים לפסגת עקבה שנערכה במטרה להרגעת המצב הביטחוני, בעוד 21% תמכו. 84% מהפלסטינים סבורים כי ישראל לא תעמוד בהתחייבויותיה בעקבה.

תמיכה בגוב האריות ודומיהם

68% מהפלסטינים, כך לפי הסקר, תומכים בהקמת קבוצות חמושות כמו "גוב האריות" - שלא כפופות לפקודות הרשות הפלסטינית ולא נמנות עם כוחות הביטחון הפלסטיניים. 52% חוששים שהקמת הקבוצות החמושות הללו תוביל לעימותים חמושים פנימיים עם כוחות הביטחון הפלסטיניים, ורק 14% מאמינים שהרשות תצליח לבלום את הקבוצות הללו.
בצל כניסות צה"ל החוזרות והנשנות לג'נין ושכם, 56% אמרו כי הם לא מצפים שהרשות הפלסטינית תפרוס את מנגנוני הביטחון שלה במחנה הפליטים ג'נין, בעיר העתיקה בשכם או באזורים אחרים שבהם פועלות קבוצות חמושות.
4 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים בג'נין
חמושים פלסטינים בג'נין
חמושים בג'נין. 61% מהפלסטינים מאמינים שתתרחש אינתיפאדה, אבל לא חושבים שמנגנוני הרשות יצטרפו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים בג'נין
חמושים פלסטינים בג'נין
(צילום: רויטרס)
בסקר נמצא כי 61% מהפלסטינים מאמינים שתחול הסלמה במצב הביטחוני, כך שתתרחש אינתיפאדה שלישית. 62% מהפלסטינים לא מאמינים שמנגנוני הביטחון של הרשות ייקחו בה חלק.
מלבד זאת, נבחנה גם תמיכת הפלסטינים בתיאום הביטחוני: 63% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם תומכים בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, אבל רובם סבורים שהרשות לא באמת הפסיקה את התיאום - חרף הצהרותיה.

בחירות?

לפי הסקר, 68% מהפלסטינים היו רוצים לקיים בקרוב בחירות כלליות למוסדות הפלסטיניים: לפרלמנט, ולנשיאות. מרוואן ברגותי שכלוא בישראל, לפי הסקר, הוא המועמד המועדף לנשיאות, ואחריו מנהיג חמאס איסמעיל הנייה - שלו 18% מהסקר.
שיעור שביעות הרצון מתפקודו של יו"ר הרשות אבו מאזן עומד על 19%. מבין המשיבים, 77% אמרו שהם מעוניינים שאבו מאזן יתפטר.
אם היו מתקיימות היום בחירות חדשות לפרלמנט הפלסטיני, בהשתתפות כל הרשימות שהשתתפו בבחירות ב-2006, 35% מהמשיבים ציינו כי היו מצביעים לפתח; 33% היו מצביעים לרשימה המזוהה עם חמאס; ו-9% היו מצביעים ליתר הרשימות. כ-22% ציינו שלא החליטו למי יצביעו.