המלחמה שלו נגד אוקראינה נמשכת כבר כמעט שנה וחצי - ובמקביל ממשיך ולדימיר פוטין במלחמתו גם נגד יריביו מבפנים, ובראש ובראשונה אלכסיי נבלני. היום (שישי) בית משפט ברוסיה הרשיע את מנהיג האופוזיציה הכלוא נבלני בעבירות של קיצוניות, וגזר עליו עוד 19 שנות מאסר - בכלא שהתנאים בו הם מהגרועים ביותר במדינה. במערב גינו את ההכרעה וקראו לשחרור נבלני, הוא עצמו קרא לרוסים: "המשיכו להתנגד".
נבלני (47) ותומכיו משוכנעים שמדובר במדיניות מכוונת של הקרמלין להשתיק את המתנגד הגדול ביותר שלהם. נבלני הוביל את ההפגנות נגד הנשיא הרוסי, זכה לתמיכה רחבה וחשף פרטים על שחיתויות בכירי הקרמלין. כנקמה, רוסיה שלחה אותו לכלא לשנים ארוכות, והוא לא צפוי להשתחרר כל עוד פוטין יהיה בחיים.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בבית משפט
אלכסיי נבלני בבית משפט
נבלני מגיע לדיון
(צילום: Alexander NEMENOV / AFP)
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בבית משפט
אלכסיי נבלני בבית משפט
עם מדי אסיר. נבלני בבית המשפט
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
כבר עתה מרצה נבלני תשע שנות מאסר בגין אישומים שונים, שלדבריו המניע להם הוא פוליטי. האישומים החדשים נוגעים לפעילות של נבלני בין היתר בקרן נגד שחיתות. זו הייתה ההרשעה החמישית שלו, ועונש המאסר השלישי שנגזר עליו - והארוך מכולם.
לבית המשפט שבעיירה מלחובו, 240 ק"מ מזרחית ממוסקבה, הגיע נבלני עם מדי אסיר, ונראה כחוש - אבל עם חיוך מתריס על פניו. לשופט לקח 10 דקות בלבד להודיע על הכרעת הדין והעונש, דבר שברוסיה לפעמים אורך שעות ואף ימים. התביעה דרשה 20 שנות מאסר, ונבלני עצמו אמר לפני כן כי הוא מניח שיוטל עליו עונש מאסר ממושך.
לפני הדיון פורסמה הודעה בשמו של נבלני ברשתות החברתיות, ככל הנראה באמצעות אנשיו, שבה נכתב כי הוא מצפה לעונש מאסר "עצום, כמו בתקופת סטלין". נבלני אמר כי בקרמלין רוצים להשאיר אותו מאחורי סורג ובריח לכל חייו. לאחר מכן חזר נבלני על דבריו, והפציר ברוסים: "המשיכו להתנגד".
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בבית משפט
אלכסיי נבלני בבית משפט
נבלני מתחבק עם עורכת דינו
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין ב פסגה עם מנהיגי מדינות מ אפריקה ב סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה פוטין ב פסגה עם מנהיגי מדינות מ אפריקה ב סנט פטרסבורג
פוטין. נלחם גם ביריביו מבפנים
(צילום: EPA/Valery Sharifulin / TASS Host Photo Agency)
הוא קרא לרוסים להתנגד "באופן אישי", והפציר בהם לתמוך באסירים הפוליטיים, לחלק עלונים וללכת לעצרות. לדבריו, הרוסים צריכים לבחור בדרך בטוחה להתנגד, אבל הוסיף: "זו בושה לא לעשות כלום ולאפשר שיאיימו עליך".
השופט קבע שנבלני ירצה את עונשו בכלא שהתנאים בו לא יאפשרו לו לקבל מבקרים או לכתוב ולקבל מכתבים. תנאים אלו יקשו על נבלני עוד יותר להוביל את תנועת האופוזיציה שהקים ברוסיה, ושאותה המשיך לנהל גם לאחר שנכלא ב-2021. "הם מנסים להשתיק אותו, להפוך אותו למת עבור העולם החיצון", אמרה העיתונאית הרוסייה העצמאית יבגניה אלבץ, שנמצאת בקשר תדיר עם נבלני.
במערב גינו את הרשעתו של נבלני. "זו תוצאה בלתי-צודקת של משפט בלתי-צודק", אמרו במחלקת המדינה האמריקנית. צרפת דרשה לשחרר של נבלני וגינתה את "ההטרדה המשפטית", וגם האיחוד האירופי והאו"ם קראו לשחרורו.
"ההכרעה האחרונה בעוד משפט ראווה חסר יסוד נגד נבלני בלתי מתקבלת על הדעת", אמר שארל מישל, נשיא המועצה האירופית.