חיל האוויר הישראלי הטיל יותר מ-6,000 פצצות נגד מטרות חמאס ברחבי רצועת עזה מאז מתקפת חמאס הרצחנית ביום שבת האחרון. בתקיפות אלה נהרגו עד כה יותר מ-1,500 פלסטינים, שלטענת משרד הבריאות העזתי "שליש מהם ילדים". 6,600 נפצעו. בישראל מטילים אחריות על חמאס, שפתח במלחמה ופועל מתוך ריכוזי אוכלוסייה אזרחית.
(הלילה: הפצצות בבית לאהיה)
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה
פינוי פצועים ברצועת עזה
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה
(צילום: רויטרס)
בוושינגטון פוסט ציינו מומחים צבאיים כי מספר התקיפות שביצע צה"ל מפרוץ הלחימה הוא "מטלטל", ואמרו שמדובר במספר גדול יותר מזה שצבא ארה"ב השתמש בחודש של מערכה נגד דאעש בעיראק ובסוריה.
"ישראל הטילה תוך פחות משבוע את מספר הפצצות שהטילה ארה"ב באפגניסטן בשנה, באזור הרבה יותר קטן וצפוף - שבו טווח הטעויות גדל", טען מארק גרלסקו, יועץ צבאי הולנדי וחוקר פשעי מלחמה לשעבר של האו"ם בלוב.
לדברי גרלסקו, בשנה האינטנסיבית ביותר של הלחימה האמריקנית באפגניסטן הוטלו קצת יותר מ-7,423 פצצות. במהלך כל המלחמה בלוב, נאט"ו דיווחה על הטלת יותר מ-7,600 פצצות וטילים ממטוסים. בלחימה נגד דאעש, מ-2014 עד 2019, הקואליציה בראשות ארה"ב הטילה 2,000 עד 5,000 פצצות בכל רחבי עיראק וסוריה.
בתוך כך, צה"ל עדכן הלילה את האו"ם שעל כל הפלסטינים שחיים מצפון לנחל עזה להתפנות תוך 24 שעות לדרום הרצועה, מה שעשוי להצביע על היערכות לכניסה קרקעית. כך מסר דובר האו"ם סטפן דוז'ריק, שהוסיף כי מדובר בכ-1.1 מיליון איש. הוא קרא לצה"ל לבטל את ההחלטה כדי "למנוע ממצב שהוא כבר טרגדיה להפוך לאסון".
לדברי דוז'ריק, "אנחנו סבורים שבלתי אפשרי שתנועה כזו תתרחש ללא השלכות הומניטריות הרסניות". הוא הדגיש כי הצו של צה"ל חל גם על כל צוותי האו"ם ואלה שחוסים במתקניו, כולל בתי ספר, בתי חולים ומרפאות.
משרד הבריאות העזתי הודיע הלילה כי בתקיפות האחרונות ברצועה נרשמו יותר מ-120 הרוגים. קודם לכן מסר חיל האוויר כי "גם בלילה, ובכל רגע נתון, מאות כלי טיס של חיל-האוויר ממשיכים לתקוף בעוצמה ולפגוע קשות ביכולות האויב".
החיל ציין כי מטוסי קרב תקפו פעילי חמאס, והשמידו חמ"ל של הארגון. כמו כן, הם תקפו חמישה בתים ששימשו פעילים של חמאס, בהם פעיל של הנוחבה - כוח הקומנדו שאחראי למתקפת הפתע הרצחנית בשבת. גם בית שבו שהה ככל הנראה אחיו של יחיא סינוואר הותקף, כפי שנמסר מוקדם יותר, אך לא דווח מה עלה בגורלו. מטוסי קרב תקפו חמ"ל ניטור של חמאס שניטר ועקב אחרי פעילות צה"ל, וכחלק מהתקיפה חוסלו שני פעילי טרור ששהו בו.
בינתיים, משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים הודיע כי מאז פרוץ הלחימה ביום שבת האחרון, "יותר מ-423 אלף בני אדם נאלצו לברוח מבתיהם ברצועת עזה". מדובר בעלייה של 84,444 במספר העקורים מהעדכון האחרון אתמול. לפי המשרד, "התקיפות הישראליות נמשכות כמעט ללא הפסקה מהאוויר, מהים ומהיבשה. מספר רב של בנייני מגורים באזורים שמאוכלסים בצפיפות הושמדו ונהרסו ב-24 השעות האחרונות".