המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) סגרה אתמול (שני) את תיק החקירה הפלילי נגד ניצב משנה שרית פיליפסון, שהייתה ראש מחלקת תביעות תעבורה לשעבר במשטרת ישראל, ונחשדה בהסתרת מידע מבית המשפט בדיונים שעסקו במצלמות התנועה לאכיפת הגבלת מהירות.
ל-ynet נודע כי למרות סגירת התיק מחוסר ראיות, מח"ש ממליצה למשטרה להעמיד לדין משמעתי את פיליפסון. לצד זאת, התיק בעניינו של רפ"ק (בדימוס) עו"ד דוד כתר, שנחקר בגין מעורבות בפרשה, נגנז אף הוא.
1 צפייה בגלריה
מצלמת תנועה בתל אביב
מצלמת תנועה בתל אביב
מצלמת תנועה בתל אביב
(צילום: עיריית תל אביב)
הפרשה החלה בתיק שנוהל בבית המשפט לתעבורה בעכו, ועסק בסוגיית אמינות דו"חות התנועה שמופקים באמצעות מצלמות המהירות של מערכת האכיפה. התיק איחד דיון בתשעה תיקים שבהם עלתה סוגיית אמינות הדו"חות. הנאשמים בעבירות התעבורה זוכו לאחר שבית המשפט מתח ביקורת על ניהול ההליך על-ידי התביעה המשטרתית, שלא העבירה לצוות ההגנה חומר חקירה שהצביע על כך שעדות שמסר מומחה מכון התקנים בתיק הייתה שקרית לכאורה.
עו"ד כתר, שבינתיים פרש מהמשטרה, עמד בראש צוות התביעה המשטרתי, ואילו נצ"מ פיליפסון עמדה בראש מחלקת תביעות תעבורה באגף התנועה והייתה המפקדת הישירה של עו"ד כתר. לאור רגישות התיק ומשמעותו, היא הייתה מעורבת בו מאוד, כולל ליווי ומתן הנחיות באופן צמוד ושוטף לצוות שטיפל בו.
בעקבות תלונה שהגיש אחד הסנגורים, קבע נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות (הנת"ם), השופט בדימוס דוד רוזן, כי התביעה המשטרתית התנהלה באופן חמור ובלתי קביל בכך שהסתירה באופן מכוון חומר חקירה מהותי מההגנה. הנציב קבע גם כי בית המשפט הוטעה במכוון על-ידי מייצגי המדינה בערכאות. הוא המליץ ליועצת המשפטית לממשלה להורות על חקירה פלילית בעניין, ולמ"מ המפכ"ל המליץ להעביר את עו"ד פיליפסון מתפקידה - מה שאכן קרה. אתמול כאמור נסגר התיק הפלילי.
ממח"ש נמסר בתגובה: לאחר חקירה מקיפה הועבר התיק לפרקליטות לצורך קבלת החלטה. לאחר בחינת מכלול חומר הראיות בתיק נמצא כי התשתית הראייתית אינה עומדת ברף הנדרש להעמדתם לדין פלילי של פיליפסון וכתר. מהראיות עולה כי על אף הכשל בהתנהלותם, בין היתר בכך שנמנעו מלהעביר להגנה בהזדמנות הראשונה חומרי חקירה חיוניים שהחזיקו ברשותם, ולהביאם לידיעת ביהמ"ש, הרי שלא ניתן לשלול את גרסתם לפיה לא הייתה להם כוונה לשבש את הליכי המשפט בהתנהלותם. לצד זאת, החליטה מח"ש כאמור להמליץ להעמיד לדין משמעתי את נצ"מ פיליפסון וזאת בשים לב להתנהלותה, אשר אינה הולמת שוטר בכלל, וקצין משטרה בכיר בפרט".
עו"ד איריס ניב סבאג ממשרד שינמן נגב ניב המייצגת את נצ״מ שרית פיליפסון מסרה כי "לכל אורך הדרך נצ״מ פיליפסון שיתפה פעולה עם החקירה, ואני שמחה שבסופו של דבר התברר, כפי שסברנו מההתחלה, שהיא לא עברה כל עבירה. נצ"מ פיליפסון פעלה במסגרת תפקידה, במקצועיות, ללא דופי ובהתאם לאחריותה וסמכותה".
עו״ד ניב סבאג הוסיפה כי "דעתנו היא כי אין מקום להעמיד את נצ״מ פיליפסון לדין משמעתי מאחר שפעלה כראוי, יחד ובתיאום עם הממונים עליה במשטרה ובפרקליטות המדינה. אני בטוחה שבטרם תתקבל החלטה שכזו, ישמעו טענותינו כי גם להליך כזה אין מקום. לנצ״מ פיליפסון נגרם עוול גדול ולא מוצדק ופגיעה בשמה הטוב במשך שלוש וחצי שנים, ולכן ההחלטה לגנוז את התיק הפלילי בעניינה ראויה".