כ-170 ראשי רשויות שיגרו היום (ראשון) מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר והאוצר בצלאל סמוטריץ', והבהירו כי לא יסכימו לממן את החינוך הלא-רשמי במגזר החרדי מכספי התושבים. "לא נסכים להעדפת אוכלוסייה אחת על פני האחרת", ציינו.
הרשויות תקפו את ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם המפלגות החרדיות, המרחיבים את "חוק נהרי" - שנחקק בעבר חרף התנגדותן, וחייב אותן לסבסד את כיתות א'-ט' במגזר בהיקף של 75% - וכעת, עם החתימה על ההסכמים, מחייב אותן לתקצב גם את גני הילדים ובתי הספר התיכוניים.
4 צפייה בגלריה
"באחריות המדינה לתקצב מוסדות חינוך שאינם רשמיים". אילוסטרציה
"באחריות המדינה לתקצב מוסדות חינוך שאינם רשמיים". אילוסטרציה
"באחריות המדינה לתקצב מוסדות חינוך שאינם רשמיים". אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
"לא נסכים להעדפת אוכלוסייה אחת על פני האחרת על ידי עקיפת שיקולי הרשות המקומית", כתבו יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראשי ערים גדולות ומועצות אזוריות. "לא נאפשר מסלול עוקף רשות מקומית לטובת הקמת מוסדות חינוך לא רשמיים על פני מוסדות חינוך רשמיים, ולא ניתן למדינה - באמצעות הסכמים - להפקיע את הסמכות והאחריות של השלטון המקומי לטובת התושבים".
לדבריהם, "עקבנו בדאגה אחר ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בכל הנוגע לנושאי החינוך. בהסכמים אלו ישנן דרישות הנוגעות לשלטון המקומי - חובות המימון המוטלות על הרשויות המקומיות ופגיעה באוטונומיה הניהולית שלהן - באופן שיביא לפגיעה בניהול, בפיקוח ובתקצוב שירותי חינוך לתושבינו באשר הם - דבר שאיננו יכולים להסכים שיקרה". לטענתם, הרשויות המקומיות הן "רשויות החינוך המקומיות", שתפקידן לקיים, במשותף עם המדינה, את מוסדות החינוך הרשמיים בתחומיהן, ולספק שירותי חינוך לתושבים בגילי 18-3.
4 צפייה בגלריה
מרים פיירברג
מרים פיירברג
בין החתומים - גם ראשי ערים שמזוהים עם הליכוד. מרים פיירברג
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
"שהמדינה תתקצב". חיים ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
רון חולדאי
(צילום: ריאן פרויס)
עוד הוסיפו ראשי השלטון המקומי כי "אנו מתנגדים נחרצות להרחבת 'חוק נהרי', המחייב את הרשויות המקומיות לתקצב מוסדות חינוך שאינם מוסדות רשמיים בתחומיהן. החוק סותר מלכתחילה את עקרון היסוד של אי-מעורבות השלטון המקומי בנושא חינוך במערכת החינוך הלא-רשמית. הכרה במוסדות החינוך שאינם רשמיים, לרבות רישוי מוסדות פטור, נעשית על ידי המדינה, ועל כן המדינה צריכה לתקצב אותם".
על המכתב חתומים שורה של ראשי ערים, בהם גם כאלה שמזוהים עם הליכוד - כמו יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, ראש העיר נתניה מרים פיירברג, ראש העיר דימונה בני ביטון, ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן, ראש העיר בית שאן ז'קי לוי, ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל, וראש העיר לוד יאיר רביבו.
בנוסף חתומים על המכתב, בין היתר, גם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' ועוד. מנגד, ראשי עיריות מערים חרדיות וערים מעורבות, כמו למשל עליזה בלוך מבית שמש ומשה ליאון מירושלים, לא חתמו על המכתב.
השר במשרד החינוך חיים ביטון מסר: "ערך השוויון בחברה הישראל הינו ערך עליון. הייתי מצפה מראשי הרשויות לפעול יחד איתנו במהלך שנועד לצמצם את חוסר השוויון בתקצוב ילדי החינוך החרדי ותנאי הלימוד שלהם. הגיע הזמן שילד בחינוך החרדי הסובל מתקצוב חסר בכל התחומים, דבר המשפיע גם על התפתחותם הפדגוגית, יהיה שווה ערך וזכויות לילד בחינוך הכללי. זו הסיבה שש"ס התעקשה להכניס את סעיף השוויון בחינוך להסכם הקואלציוני, וכך יעשה".