2 צפייה בגלריה
שייח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה בביקור בישראל
שייח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה בביקור בישראל
"לא ראיתי שום דבר חיובי שיצא מהסכם הגרעין". עבדאללה בן אחמד אל-חליפה
תת-שר החוץ של בחריין, השייח עבדאללה בן אחמד אל-חליפה, תקף היום (ראשון) בחריפות את הסכם הגרעין שסוכם בעבר עם איראן - ואמר כי הוא רק החריף את המשבר במזרח התיכון ויצר כאוס. "קיווינו שההסכם יפתח דף חדש באזור אבל מה שקרה הוא בדיוק ההפך: זה תדלק את המשבר בכל המזרח התיכון, הגדיל את זרימת הפליטים לאירופה, הוביל לשנאה ולעליית הקיצוניות באזורים רבים ברחבי המזרח התיכון", אמר אל-חליפה, שנמצא כעת בביקור עבודה בן ארבעה ימים בישראל. "אני לא ראיתי שום דבר חיובי שיצא מההסכם - ואני משוכנע שממשל ביידן ער לדאגות באזור ולמסרים שקיבל ממדינות המפרץ".
אל-חליפה, שמקביל בדרגתו למנכ"ל משרד החוץ, הוא האחראי על הקשר עם ישראל וזהו ביקורו השלישי בארץ. במהלך היום הוא נועד עם שר החוץ יאיר לפיד ועם הנשיא יצחק הרצוג, ובתדרוך לעיתונאים שערך בירושלים אמר כי התוקפנות האיראנית באזור רק נמשכת. "בכל משבר שנוצר במזרח התיכון – אנו יכולים להצביע על המעורבות של איראן ושליחיה", אמר אל-חליפה שהדגיש את גודל תפקידה של איראן באזור. "אנחנו רוצים לראות איראן יציבה, בטוחה, משגשגת ואחראית - ולא רואים כזאת. הסכם הגרעין התמקד רק בנושא הגרעין, אבל התעלם מנושאים אחרים שמטרידים את האזור: הטילים הבליסטיים וההתנהגות התוקפנית של טהרן".
2 צפייה בגלריה
שייח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה בביקור בישראל
שייח' עבדאללה בין אחמד אל ח'ליפה בביקור בישראל
דגלי ישראל ובחריין בתדרוך
תת-שר החוץ ציין כי בבחריין מזהים ניסיונות חוזרים ונשנים של איראן להתערב בענייניה המפנימיים של הממלכה דרך תמיכה בקיצונים, מעורבות בהברחת נשק, חומרי חבלה וסמים - ועד סיכון ממשי של הביטחון והיציבות של בחריין כך שעשרות אזרחים ואנשי ביטחון נהרגו ואלפים נפצעו בעימותים הפנימיים. "כשמסתכלים על המשברים במזרח התיכון אפשר לראות טביעות אצבע איראניות בכולם. לצערנו, ההסכם לא טיפל בהתנהגות התוקפנית של איראן ובתוכנית הטילים הבליסטיים שלה", אמר.
אל-חליפה התייחס גם לתקיפת הספינה "מרסר סטריט" לפני כשבועיים ואמר כי בחריין תתעקש על שמירה על ביטחון השיט וחופש התנועה הימית באזור. "במשך שנים בחריין עבדה מקרוב עם בני בריתה, וארה"ב בעיקר, ומאחרת את המפקדה המשולבת לשמירה על חופש השיט. אנחנו דואגים לחופים של יותר מ-20 מדינות ונלחמים בפיראטיות ובסחר בבני אדם, בנשק ובסמים", אמר אל-חליפה. "המתקפות האחרונות שראינו הן לא דבר חדש. יש דאגה גדולה לסחר, לביטחון ענף האנרגיה, ולמעבר חופשי של סחורות. נותרנו מחויבים לשיתוף הפעולה עם בני בריתנו ולשמירה על היציבות".
באשר ליחסים עם ישראל אמר השייח כי בקרוב יגיע לישראל השגריר הבחרייני הראשון, חאלד יוסף אל-ג'לאהמה, וצוות דיפלומטים כבר הגיע לישראל כדי להכין את הקרקע לבואו. בקרוב צפוי להגיע גם שר החוץ יאיר לפיד לביקור במנאמה. "אנחנו מתקרבים ליום השנה הראשון להסכם וליחסים הידידותיים בין בחריין לישראל, ובאים לכאן עם מסר של שלום ושגשוג", אמר הבכיר הבחרייני שאמר כי צפוי להיערך אירוע חגיגי לציון השנה הראשונה להסכם. עם זאת טרם נקבע הדרג שישתתף באירוע.
"בעשרת החודשים האחרונים השגנו הרבה, תמיד האמנו שלעבוד מקרוב עם מדינות האזור ולבנות גשרים לשלום ולשגשוג זו הדרך להתקדם – וזה משקף את החזון של המלך. יש לנו עוד דרך ארוכה, ניסינו ללמוד יותר על העם היהודי ומודעים שיש עוד הרבה מה לעשות.

"אנחנו מבינים שיש עוד אתגרים, ושכל העולם מסתכל על היחסים בין המדינות גם דרך הטלת ספק בהם, אבל אנחנו מחויבים להפוך את היחסים למוצלחים ככל שאפשר - ואופטימיים לקראת ההזדמנויות שעוד יגיעו לפתחנו". בתוך כך, אל-חליפה הבטיח כי עוד השנה יוסדרו טיסות ישירות של חברת התעופה הלאומית "גולף אייר" מבחריין לתל אביב, אחרי שהקו הישיר נדחה כמה פעמים בגלל הסגרים.
אל-חליפה הדגיש כי מבחינת בחריין אין כל היסוס בקידום היחסים. "אנחנו נחושים ומחויבים, ובחריין תתמוך בכל יוזמה שתבנה גשרים חדשים ותרחיב את הסכמי אברהם, שכוללים ערכים שכולנו שותפים להם. זה משהו גדול והיסטורי".