3 צפייה בגלריה
ילנה גרנברג ז"ל
ילנה גרנברג ז"ל
ילנה גרנברג ז"ל
(מתוך הרשתות החברתיות)
ביום חמישי האחרון נמצאה גופתה של ילנה גרנברג מוטלת בשדה ליד העיר רחובות כשעליה סימני אלימות קשים. היא הייתה בסך הכל בת 27 במותה, האישה ה-13 שנרצחה מאז תחילת השנה הנוכחית.
חקירת האירוע המחריד הזה עוד מתנהלת. אנחנו עדיין לא יודעים, ואולי לעולם לא נדע אם ילנה הרגישה מאוימת לפני מותה, אם היא ידעה שהיא בסכנה, אם היה ניתן להציל אותה. מה שאנחנו כן יודעים, זה שאין מספיק חינוך והסברה כדי לסייע לנשים לזהות שהן בתוך מערכות יחסים מסוכנות. שאין מספיק כלים והדרכה על מנת לסייע להן לצאת מהן בחיים. שיותר מדי נשים משלמות על כך בחייהן.
3 צפייה בגלריה
5 תמרורי אזהרה בזוגיות אלימה
5 תמרורי אזהרה בזוגיות אלימה
(צילום: פורום מיכל סלה)
3 צפייה בגלריה
5 תמרורי אזהרה בזוגיות אלימה
5 תמרורי אזהרה בזוגיות אלימה
(צילום: פורום מיכל סלה)
במקרים רבים של נשים שנרצחו אנחנו יודעים בדיעבד על אלימות פיזית קודמת, שומעים את דיווחי השכנים על הקולות המחרידים ששמעו מבעד לקירות ועל תלונות קודמות שהתקבלו במשטרה ומבינים שהכתובת הייתה על הקיר. אבל ישנם סוגים נוספים של נורות אזהרה, כאלה שקשה יותר לזהות, אבל בכוחן להציל חיים.
"הרצח המזעזע של ילנה גרנברג ז"ל הציף תגובות ברשתות החברתיות שהתייחסו לכך שהחשוד ברצח חיזר אחריה והיא סירבה, וביקשה שיהיו ידידים", מסבירה לילי בן עמי, שייסדה את פורום מיכל סלה, לאחר שאחותה מיכל נרצחה באכזריות על ידי בעלה אלירן מלול.
"הציבור לא צריך לחשוש עכשיו מחיזורים רומנטיים או מסירוב להם. כן צריך וחובה ללמוד לזהות את תמרורי האזהרה ולדעת להבדיל בין שליטה לבין אהבה. קנאה אובססיבית והתמכרות לשליטה בבת הזוג זו אהבת שקר וזוגיות רעילה שעשויה להיות בה מסוכנות. לעולם לא להיפרד לבד במצב כזה וכן לפנות לקבל יעוץ וליווי".
"זיו רז, מומחה אלימות במשפחה, שיתף אותי בנייר לקמוס לזיהוי", מוסיפה בן עמי, "כאשר רגש הופך למעשה - כך למשל, כולנו יכולות ויכולים לכעוס, אבל כאשר הכעס הופך למעשה – למכה - זה תמרור אזהרה. כך גם לגבי קנאה, כאשר היא באה לידי ביטוי במעשה כמו חיטוט בטלפון ומחיקת מידע- זה תמרור אזהרה. אלימות בזוגיות זה דפוס קבוע ולכן אפשר לעשות זיהוי, מניעה והצלת חיים".
בפורום מיכל סלה מיפו חמישה תמרורי אזהרה (אזהר"ה) בזוגיות שכל אחד צריך להכיר:
אובססיביות: "מדובר במצב בו בן הזוג מחטט בנייד ובולש אחרייך", מסבירים בפורום מיכל סלה. האם מחקת בגללו תיעוד שיחות, אנשי קשר או התבטאויות שלך ברשתות החברתיות? האם הוא העיר לך על מבטי גברים ברחוב? לבושך? המציא רומנים שיש לך? האם נמנעת ממפגשים חברתיים שרצית ללכת אליהם כיוון שצפית התנגדות מצדו (משפחה או חברות/ים)?.
זוגיות דו פרצופית: מצב בו בפומבי בן הזוג מציג את עצמו באופן שונה. האם בפומבי הצגת מצג שווא חיובי על הזוגיות שלכם על מנת לרצות אותו? האם הוא ביקש ממך להיות חברותית ולהראות בפומבי שאת במצב רוח טוב, גם כשלא חשת טוב? האם הוא "מסכן ומסוכן": פעם מסכן, עדין, רעב לאהבה וזקוק למישהי שתטפל בו ופעם תוקפן ומפחיד? האם הוא מבקש סליחה, קונה לך מתנות/פרחים, ומבטיח שלא יתנהג שוב בצורה פוגענית?
הקטנה: מצב בו את תמיד אשמה בהכול, "גזלייטינג". האם מצאת עצמך מפקפקת בכושר השיפוט שלך? בזיכרון שלך? ביכולותייך? את "האשמה הבלעדית" גם בדברים שלא קשורים אלייך? הוא אף פעם לא מרוצה ממך?
רגישות קיצונית: מצב בו בן הזוג מגיב בצורה מאיימת במידה ותציעי להיפרד. תחושה שאת צריכה ללכת "על ביצים" לידו. האם את חשה, משום מה, שזה לא מתאים שתשתפי אחרים לגבי הזוגיות שלכם? האם את דרוכה לפני מפגש אתו? האם את נזהרת איך ומתי להגיד משהו? האם את חוששת שהוא יגיב בצורה חריפה במידה ותציעי להיפרד? האם מצבי רוחו משתנים מטוב לרע, ללא סיבה נראית לעין? האם יש לו נטייה להתפרצויות זעם מדברים שוליים? האם הוא איים בהתאבדות או בנקמה ביקרים לך אם תעזבי אותו?
הקדוש המעונה - הוא גם קורבן וגם תוקפן. לדבריו האקסית שלו בגדה בו ואת מנסה להחזיר לו את אמונו בנשים ובעולם. הוא חווה אובדן, את מוצאת עצמך מטפלת בו ומנחמת אותו. האם יש לו רקע של התמכרויות? פגיעה בבעלי חיים או בחפצים? האם יש לו גישה לכלי נשק?
זיהית תמרור אזהר"ה? כלל ברזל: רגע הפרידה מבן זוג אובססיבי עשוי להיות סכנת חיים! פני לשם קבלת ייעוץ וליווי מקצועי אך ורק מגורם המומחה בתחום האלימות במשפחה. עלייך לוודא האם הגורם הטיפולי הוא אכן מומחה בתחום. כמחצית מהנרצחות על ידי בן זוגן לא סבלו מאלימות פיזית קודמת.
חייגי למשרד הרווחה בטלפון 118 או לעמותת ל.א. לאלימות *6724.
פרטים נוספים על התמרורים: https://www.michalsela.org.il/warning-signs.