ננסי קליין, קשישה אמריקנית בת 92, הייתה רק נערה בת 16 כשהחלה להתכתב עם צעיר פולני בשם הנרי פרנוביק שהיגר לפריז עם משפחתו ושרד את השואה. ההתכתבות, שנמשכה כשנתיים, נקטעה לאחר שהנרי עלה לישראל ונהרג במלחמת השחרור. כיום, 70 שנה אחרי, היא הגיעה לישראל כדי לפגוש את משפחתו. "זה פשוט מדהים בשבילי, היינו כל כך צעירים כשכתבנו זו לזה, לא הבנתי אז עד כמה זה היה משמעותי שהוא הגיע לישראל ונלחם", סיפרה ננסי לאולפן ynet.
לאחר מותו, נמצא בכיסו של הנרי מכתב מננסי, מה שהוביל את משרד הביטחון לחשוב שהיא קרובת משפחה שלו ולהודיע לה על נפילתו. עם זאת, מאז התנתק כל קשר של ננסי לסיפורו של הנרי, והדבר השתנה רק בשנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
 ננסי קליין
 ננסי קליין
עלה לארץ ונהרג במלחמת העצמאות. הנרי פרנוביק
(באדיבות המשפחה. צביעה ועיבוד, MyHeritage)
3 צפייה בגלריה
 ננסי קליין
 ננסי קליין
"הלוואי והייתי שומרת את המכתבים, אבל לא שמרתי אותם". ננסי קליין
(באדיבות משפחת קליין)
לפני שש שנים, ננסי הגיעה עם בתה אביגיל לביקור משפחתי בישראל, ואז נזכרה בהתכתבויות עם הנרי. היא סיפרה לבתה את הסיפור, אך לא הצליחה להיזכר בשם משפחתו של הנרי ולכן הן לא יכלו לפקוד את קברו. אולם, במהלך הקורונה, מצאה ננסי את רשימת שמות הנערים והנערות שהשתתפו בפרוייקט של הקונגרס היהודי העולמי להתכתבות של צעירים מאמריקה עם צעירים שורדי השואה באירופה. ננסי סיפרה כי "היינו אמורים לבחור מישהו לכתוב לו, ובגלל שלמדתי צרפתית בחרתי בהנרי, כי הוא היה צרפתי, אבל התכתבנו באנגלית".
בביקור נוסף בישראל, הבת אביגיל פקדה לבקשת אימה את קברו של הנרי בהר הרצל, שם מצאה פתק של ארגון "לתת פנים לנופלים", שמנסה לאתר מידע על חללים שסיפור חייהם חסר - חיילים עלומים. אביגיל ראתה את הפתק ופנתה לארגון, ובעזרת חברת MyHeritage שבונה אילנות יוחסין ועוזרת בחיפושים קרובים, הם הצליחו לשפוך אור על סיפורו של הנרי ולמצוא את משפחתו.
הנרי נולד ב-1928 בוורשה, אך משפחתו היגרה לפריז בתחילת שנות ה-30, שם נולדו לו שני אחים. אביו נרצח באושוויץ ב-1942, ולאחר מכן אימו נישאה בשנית ונולדה לו אחות נוספת. בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, המשפחה מצד אימו של הנרי התפצלה בין צרפת לישראל.
3 צפייה בגלריה
 ננסי קליין
 ננסי קליין
אביו מת באושוויץ והמשפחה התפצלה בין ישראל לצרפת. תמונה משפחתית של הנרי
הנרי ואחיו ז'ק לא הסתדרו עם אביהם החורג, וגורמי הרווחה מצאו לנכון למצוא להם מסגרות חלופיות למגורים. כמה שנים לאחר מכן, הנרי, ששימש כשוליית תופר, החליט לעלות לישראל. בגלל שבאותה תקופה גיל הבגרות בישראל היה 21, ככל הנראה הוא נאלץ לעלות בזהות בדויה במסגרת גיוס של מתנדבים מחו"ל למלחמת השחרור. לא ניתן למצוא את שמו באף מסמך עלייה, אך על פי אתר "יזכור", הנרי הגיע לישראל במאי 1948.
בלילה שבין ה-19 ל-20 באוקטובר 1948, נערך מבצע "יקב", שנועד להשתלטות על שטחים מדרום לירושלים, כדי להרחיב את "פרוזדור ירושלים" כך שיכלול את מסילת הברזל לשפלה. ארבעה חיילים נפלו במבצע הזה, כולל הנרי. הוא נקבר בקבורה זמנית בשייח באדר, ולאחר שנתיים הוא נקבר מחדש בהר הרצל. עשרות שנים לאחר מותו, הנרי קיבל תעודת הוקרה על השתתפות ממשרד הביטחון על השתתפות במלחמה, וקיבל אזרחות כבוד שהוענקה לכל חללי מלחמת העצמאות.
ננסי סיפרה בהתרגשות על הגילויים החדשים ועל הפגישה הצפויה עם משפחתו של הנרי: "זה כמו חלום, אני פשוט לא יכולה להאמין. מעגל גדול מגיע לסופו מבחינתי". היא שיתפה כי: "לא שמרתי את המכתבים, כי לא ידעתי כמה חשובים הם יכולים להיות כשהייתי נערה. הלוואי והייתי שומרת אותם".
נעמה לנסקי, מצוות המחקר של MyHeritage, מסרה: "יש לנו את הזכות לסייע למתנדבי 'לתת פנים לנופלים' בעבודה החשובה שלהם - לספר את סיפורם של הגיבורים שנפלו בקרב על הארץ. הממצאים המרגשים שנמצאו במחקר המקיף שופכים אור על חייו הקצרים של הצעיר ששרד את השואה והגיע ארצה להילחם על הקמת המולדת, ונותנים לננסי קליין את האפשרות לסגור מעגל בגיל 92".
דורית פרי, מייסדת ארגון "לתת פנים לנופלים", אמרה: "כל סיום של חקר, הוא סיפוק גדול. החקר אודות הנרי דרש נבירה בארכיונים רבים בארץ ובחו"ל. הפרט החשוב ביותר היה מציאת תמונתו. בזכות אילן היוחסין, נמצאה משפחתו המורחבת של הנרי, משפחת לסגולד, בצרפת ובארץ. אצלם אותרה לבסוף תמונתו. האזכרה היום אפשרה לנו לחשוף בפני המשפחה את סיפורו המלא, אותו לא הכירו. בעבודתנו, אנחנו מחזירים חוב של כבוד, למי שנפלו על תקומת הארץ".