2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
לאחר שבועות ארוכים של חילופי האשמות והחרמות בעקבות המשבר בין האופוזיציה לקואליציה על הרכב ועדות הכנסת, הקואליציה החליטה היום (חמישי) באופן חריג לתמוך בהצעות חוק פרטיות של חברי כנסת מהאופוזיציה.
גורם בקואליציה הסביר היום כי התקבלה החלטה "לרכך" את היחסים בין שני המחנות בכנסת ולהגיע להסכמות על אישור חוקים של האופוזיציה. למעשה, הקואליציה הגיעה להסכמות עם האופוזיציה על חוקים שהעלו יריב לוין (הליכוד), מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ויצחק פינדרוס (יהדות התורה).
2 צפייה בגלריה
מנחם בגין
מנחם בגין
בצה"ל ובבתי הספר ילמדו על פועלו. מנחם בגין
(צילום: דוד רובינגר)
החוק הראשון שעבר היום בקריאה טרומית הוא חוק "יום זיכרון ממלכתי למנחם בגין" של יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין. מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק להנצחת זכרו של מנחם בגין ברוב של 41 ח"כים מול מתנגד אחד, וכעת היא תועבר לוועדת החינוך התרבות והספורט. בחוק נקבע כי ביום פטירתו של בגין יקוימו אירועי זיכרון להנצחת זכרו, לצד טקס זיכרון ממלכתי. בצה"ל ובבתי ספר יוקדש זמן לאירועי הנצחה וללימוד פועלו. ד' באדר הוא יום פטירתו של מנחם בגין, ולכן מוצע כי יום זה יהיה יום זיכרון ממלכתי.
ח"כ לוין הגיש את הצעת החוק במטרה להביך את הקואליציה ובעיקר את יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער, אולם לאחר התייעצות בקואליציה הוחלט באופן חריג לתמוך בהצעה. השר זאב אלקין תמך בהצעת החוק, אך ניסה להביך את הליכוד ונתניהו כשאמר: "אי אפשר שלא לציין את המשפט המפורסם שנאמר על-ידי בגין בהקשר של כהונה שהתארכה על כך ש'שלטון ממושך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה ומוליד שחיתות'".
חוק נוסף שעבר בהסכמת הקואליציה הוא של ח"כ מלכיאלי מש"ס. מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את חוק הקנסות ברוב של 49 ח"כים ללא מתנגדים. על-פי הצעת החוק, מי שקיבל קנס על עבירות תעבורה בסכום הגבוה מ-250 שקלים יהיה רשאי לשלם אותו בתשלומים במקום בתשלום אחד כפי שנהוג היום. "פעמים רבות מעוניין אדם שנקנס לשלם את עבירת הקנס אך מצבו הכלכלי אינו מאפשר זאת, בוודאי לא בפעימה אחת", הסביר ח"כ מלכיאלי. "אדם שיש לו כסף משלם את הקנס במיידי ונפטר מזה. אנשים שאין להם כסף מעבירים את החוב הלאה. מה שקורה במצב הנוכחי זה שאותם אנשים משלמים בריבית עד שהם מגיעים למצב של עיקול".
באופוזיציה טוענים כי מדובר בקואליציה "דורסנית", אבל לפחות היום היא גילתה נדיבות מסוימת כלפי יריביה הפוליטיים. הקואליציה הגיעה להסכמות גם עם ח"כ יצחק פינדרוס על הצעת חוק המכרזים, על כך שבמכרזים שמפורסמים תינתן העדפה לעסקים שמעסיקים עובדים מאוכלוסיות ייחודיות, כמו האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית. הצדדים הגיעו להסכמה כי ההצעה תרד מסדר יומה של מליאת הכנסת על מנת שיוכלו לדון יחד בהצעת החוק ולקדם אותה בשיתוף פעולה בין כולם. "מדובר בצעד נוסף של רצון טוב", אמרו בקואליציה.