ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים בשני צינורות גז מרכזיים באיראן בלילה שבין שלישי לרביעי - שגרמו לשיבושים בזרימת חום וגז בישול למחוזות עם מיליוני תושבים - ובפיצוץ במפעל כימי בטהרן ביום חמישי. כך דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי שני גורמים מערביים, ואסטרטג צבאי המזוהה עם משמרות המהפכה של איראן. וכך הפיצוצים נראו השבוע:

התקיפות המיוחסת לישראל, כך לפי הגורמים, מייצגות שינוי בולט במלחמת הצללים שמנהלות ישראל ואיראן באוויר, ביבשה, בים ובתקיפות הסייבר לאורך השנים. ישראל, כך נכתב, מכוונת זמן רב לאתרים צבאיים וגרעיניים בתוך איראן, ואף התנקשה במדענים ומפקדי גרעין איראנים - הן בתוך המדינה ומחוצה לה. גם תקיפות הסייבר שמיוחסות לישראל כוונו עד כדי להשבית שרתים השייכים למשרד הנפט של איראן.
אבל פיצוץ זה של חלק מתשתית האנרגיה של המדינה, כך נכתב, מסמן הסלמה במלחמה החשאית ונראה כי הוא פורץ גבול חדש. "התוכנית של האויב הייתה לשבש לחלוטין את זרימת הגז בחורף לכמה ערים ומחוזות מרכזיים בארצנו", אמר שר הנפט של איראן, ג'וואד אוג'י, לתקשורת האיראנית ביום שישי. הוא אמנם לא האשים את ישראל או כל גורם אחר, אבל ציין שמטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתית האנרגיה של איראן, ולעורר אי-שביעות רצון מבית.
הגורמים המערביים והאסטרטג הצבאי האיראני אמרו כי התקיפות דורשות ידע מעמיק על התשתית של איראן ותיאום זהיר, במיוחד מכיוון ששני צינורות נפגעו במספר מקומות בו זמנית.
התקיפות כוונו נגד צינורות גז מרכזיים בעיר ספאשהר שבמחוז פארס ובעיר ברוג'ין שבמחוז צ'הארמהאל-בחתיארי, ואירעו בסביבות השעה 1:00 בלילה שבין שלישי לרביעי. עם זאת, הן השפיעו על לפחות חמישה מחוזות ברחבי איראן. על פי ההערכות, הפיצוצים גרמו להשבתה של כ-15% מאספקת הגז הטבעי באיראן. לפי תיעודים ברשתות החברתיות, תושבים נמלטו מבתיהם בעקבות הפיצוצים - אולם מלבד הבהלה, לא דווח על נפגעים.
1 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
איים כי פגיעה בישראלי או ביהודי תוביל לפגיעה גם בעומק איראן. ברנע
(צילום: יריב כץ)
גורמים במערב ציינו כי ישראל גרמה לפיצוץ נוסף ביום חמישי, בתוך מפעל כימיקלים בפאתי טהרן, שהרעיד את כל האזור. גורמים מקומיים, עם זאת, אמרו כי הפיצוץ במפעל "נבע מתאונה במיכל הדלק של המפעל". כעת, אומרים הגורמים המערביים, ישראל תקפה בתוך גבולות איראן עם פיצוצים "גב אל גב" שמטרידים את המשטר האיראני.
"זה מראה שהכוחות הסמויים שפועלים באיראן הרחיבו את בנק המטרות שלהם מעבר לאתרים צבאיים וגרעיניים בלבד", אומר ל"ניו יורק טיימס" שאהין מודארס, חוקר מזרח תיכון מרומא. "זה אתגר גדול ופגיעה עצומה במוניטין של המודיעין וסוכנויות הביטחון של איראן".
בחודש ספטמבר האחרון, נזכיר, ראש המוסד דוד ברנע איים באופן פומבי ונדיר כי פגיעה בישראלי או ביהודי "בכל דרך", על ידי טהרן או שלוחותיה, תוביל לפגיעה גם בעומק איראן. "גם נגד מי ששלחו את הטרוריסטים וגם מול מקבלי ההחלטות, מהמבצע ועד לדרג שאישר את הפעולה ליחידות הטרור. אני מתכוון לכך. מחירים אלה ייגבו בדיוק רב, בעומק איראן וגם בלב טהרן", אמר ברנע בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן.