החטופה עמית סוסנה, שהעידה בריאיון נרחב ב"ניו יורק טיימס" על התקיפה המינית שחוותה בעודה בשבי חמאס בעזה, בעדות מצולמת ראשונה - מתארת את מה שעבר עליה. "הייתי כבולה בשלשלאות שלושה שבועות בעזה, החזיקו אותי בחדר ממש חשוך - בלי יכולת לזוז. כל פעם שהייתי צריכה ללכת לשירותים הייתי צריכה לבקש רשות", תיארה סוסנה בסרט התיעודי "זעקות ואז שתיקה" בהפקת קסטינה תקשורת, שייצא בסוף החודש.

בסרט, שביימה ענת סטלינסקי, מספרת עמית גם על המחבל ששמר עליה. "השם שלו היה מוחמד. הוא היה יושב על המיטה מולי, במכנסיים קצרים, הוא שכב ואני זוכרת שלא יכולתי להסתכל עליו. הפניתי את המבט, התכסיתי בשמיכה כדי שלא אצטרך להסתכל עליו. זה גרם לי להרגיש ממש לא בנוח. הוא גם שאל שוב ושוב אם אני אוהבת סקס, אם אני אוהבת סקס עם החבר שלי. בכל פעם פשוט צחקקתי ואמרתי: בחייך, תפסיק. ניסיתי לשנות נושא. ידעתי שהוא זומם משהו. ידעתי שמשהו רע עומד לקרות".
היא הוסיפה: "יום אחד מוחמד בא ונתן לי תחבושות היגייניות. הוא אמר 'דם דם'. אחרי שתקבלי מחזור תתקלחי ותכבסי את הבגדים שלך. והוא חזר על זה כמה פעמים. ואז קיבלתי מחזור. הוא נמשך רק יום אחד, אבל גרמתי לו להאמין שהמחזור נמשך עד שלא יכולתי לשקר יותר. הוא שחרר אותי ולקח אותי למטבח, הראה לי סיר. אני זוכרת שחשבתי: איך אוכל להימנע מזה? אין לי מה לעשות".
סימונה שטיינברכר, אימה של החטופה דורון שטיינברכר, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet כי "אני לא יודעת מה קורה איתה. אני חוששת לה, לנשים, לכולם. כולם צריכים לצאת משם. הזוועות שקורות שם. אנחנו רוצים אותם בחזרה - לא בארונות". גם ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס שנחטפה עם שני ילדיה הקטנים, האשים: "עוברים שם התעללויות, נשים וגברים. שלא נדע מה הילדים עוברים".

"הוא גרר אותי לחדר הילדים, וכיוון עליי את הרובה"

2 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה, מחוץ לביתה בכפר עזה שעלה באש ב-7 באוקטובר
(צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
אזהרה: הפרטים בעדות מכילים תיאורים גרפיים.
בעדותה ב"ניו יורק טיימס", שזעזעה את קרובי החטופים, אמרה סוסנה כי "הוא (המחבל) הגיע אליי, דחף את הנשק שלו לכיוון המצח שלי - והכה אותי. הוא גרר אותי לחדר הילדים, חדר מלא בפוסטרים של ילדים - ואז כיוון עליי את הרובה, והכריח אותי לבצע בו מעשה מיני". לדבריה המחבל ששמר עליה ישן בחדר סמוך, ונהג להיכנס לחדר השינה שבו הוחזקה כשהוא לבוש בתחתונים בלבד. לפעמים התיישב לידה על המיטה - ואז הרים את חולצתה ונגע בה.
התקיפה המינית הקשה שתיארה התרחשה לדבריה בסביבות 24 באוקטובר: היא סיפרה כי בשעת בוקר מוקדמת המחבל שחרר אותה מהשרשרת שאליה נכבלה. הוא התעקש שתתקלח, אך היא סירבה. הוא הוליך אותה למטבח, הציג לה סיר מים רותחים על הגז - ואחר כך לקח אותה למקלחת, שם נתן לה את המים החמים, כדי שתשפוך אותם על עצמה.
היא שטפה עצמה במשך כמה דקות, ואז שמעה אותו עומד בדלת השירותים וקורא לה: "מהר עמית, מהר". לפי עדותה, "הסתובבתי, וראיתי אותו עומד שם - עם נשק". עמית סיפרה שניסתה לכסות את עצמה במגבת, אך המחבל הכה אותה. "עמית, תורידי את זה", הוא אמר לה - והיא נאלצה להיענות לדרישתו, כשהנשק בידו. היא סיפרה כי חששה בכל רגע ששוב תותקף מינית.
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת קידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי על מצב הנשים החטופות בעזה
דיון בוועדת קידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי על מצב הנשים החטופות בעזה
"לא הבנתי למה במשך שעות לא באים להציל אותי". מיה רגב
(צילום: שלו שלום)

את דבריה הקשים הקריאה אתמול ירדן גונן, אחותה של רומי גונן שעדיין מוחזקת בשבי, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת. "איפה אתם?", היא שאלה. "למה אנחנו בכלל צריכות להתחנן? אני שומעת את מה שאומרים פה וזה פשוט דיסק שרוט שחוזר על עצמו 179 יום. למה אף אחד לא מתעורר? למה אתם נותנים לאחותי להיות שם? על מה אנחנו נלחמים?".
מיה רגב, ששוחררה מהשבי, דיברה בדמעות: "כל יום שם הוא יום של חירום, כל דקה חשובה. כל בחורה שם עוברת הטרדה מינית כזאת או אחרת. לא משנה איך תנסו ליפות את זה או לשנות את זה. אני אזרחית שב-7 באוקטובר לא הבנתי למה במשך שעות לא באים להציל אותי, וכך גם כל הנשים שנמצאות שם", אמרה.