ישראל משנה את מדיניות הבידוד, חצי יממה לאחר שבארצות הברית הוחלט לקצר את הבידוד למאומתים לקורונה לחמישה ימים: בהחלטה שהתקבלה בדיון שנערך היום (ג') בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט הוחלט כי ממחר מחוסנים שבאו במגע עם מאומת - גם לזן אומיקרון - יישארו בבידוד רק עד קבלת תוצאת הבדיקה. עם זאת, הם יידרשו להימנע מלהגיע למקומות הומי אדם גם בעשרת הימים שלאחר מכן.
לעומת זאת, לא-מחוסנים שבאו במגע עם מאומת יחויבו בבידוד שאורכו שבעה ימים. עד עתה נדרש ישראלי מחוסן שנחשף למאומת לזן האומיקרון להיכנס ל-14 ימי בידוד, או לשבעה ימים בתנאי שיציג שתי בדיקות שליליות. המתווה רוכך על רקע ביקורת גוברת בקבינט הקורונה על חובת הבידוד למחוסנים, ועקב החשש שתוך כשבועיים יעמוד מספר המבודדים בישראל על 800 אלף עד מיליון בני אדם.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים
(צילום: EPA)
לפי ההחלטה החדשה, מחוסנים שבאו במגע עם מאומת לנגיף הקורונה (ללא הבחנה בין הווריאנטים), יידרשו לבצע בדיקת קורונה וישהו בבידוד רק עד לקבלת תוצאת הבדיקה. בעשרת הימים שלאחר מכן יימנעו אותם אנשים מהימצאות במקומות הומי אדם לצרכי בילוי ופנאי, וממגע עם אוכלוסיות בסיכון גבוה. החלטה זו, נכתב, תחול על כלל אזרחי ישראל שגילם 5 ומעלה - והיא מהווה למעשה תמריץ משמעותי לחסן את ילדיהם, שיוכלו להגיע לגנים ולבתי הספר מיד לאחר קבלת תוצאה שלילית בבדיקה.
אנשים שאינם מחוסנים ובאו במגע עם מאומת לנגיף הקורונה - גם כן ללא הבחנה בין הזנים השונים - יחויבו בבידוד שאורכו שבעה ימים, וביצוע בדיקות בתחילת הבידוד וביום השביעי שתוצאותיהן שליליות כתנאי לסיומו.
2 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
אנשים שבאו במגע עם חולה קורונה וישתחררו מבידוד יידרשו להימנע משהייה במקום הומה אדם
(צילום: מוטי קמחי)
בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר כי ההחלטה על עדכון מדיניות הבידוד למחוסנים שנחשפו למאומת בנגיף הקורונה התקבלה בהתאם להצעת גורמי המקצוע במשרד הבריאות. לפי ההודעה, הגדרת מחוסן תתייחס לאנשים שקיבלו את מלוא מנות החיסון שבאפשרותם לקבל, בהתאם לנסיבות אישיות (החלמה, מצב רפואי ועוד). ההחלטה תיכנס לתוקף מחר ותיעשה באמצעות צו שייחתם ע"י מנכ"ל משרד הבריאות, באישור ועדת הבריאות של הכנסת.
ההחלטה על שינוי מדיניות הבידוד מגיעה אחרי שבארה"ב החליטו כי נדבקים בקורונה שלא סובלים מתסמינים יחויבו בחמישה ימי בידוד, לעומת ההמלצה הקודמת של 10 ימים. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) הסבירו אמש את השינוי בכך שיש עדויות גוברות שמרבית ההדבקות מתרחשות ביום-יומיים לפני הופעת הסימפטומים או ביומיים-שלושה אחרי שזוהו סימפטומים. לצד זאת אמרו ב-CDC כי אותם א-סימפטומטים שהבידוד שלהם יקוצר בכל זאת נדרשים לעטות מסכה גם בחמשת הימים שבהם הם כבר לא יחויבו בבידוד.
ביממה האחרונה נרשם שיא נדבקים בגל החמישי בישראל. 2,952 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה, מספר המאומתים הגבוה ביותר זה כמעט שלושה חודשים. גם שיעור החיוביים גבוה יחסית לשבועות האחרונים והוא עומד על 2.35% - כלומר אחד מכל 42 נבדקים קיבל תשובה שהוא חיובי לקורונה. בסך הכול בוצעו אתמול כ-126,500 בדיקות.
במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לעלות והבוקר הוא עומד על 1.47, דבר המעיד על התפשטות נרחבת מאוד של המגפה. מחצות ועד 9:00 בבוקר אובחנו עוד 778 בני אדם בישראל כחיוביים לקורונה, וגם היום צפוי מספר המאומתים להיות גבוה.