2 צפייה בגלריה
ארכיון. בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
ארכיון. בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
ארכיון. בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
(צילום: AFP)
מדוע הימין, בארץ ובעולם, שונא כל כך את "האליטות"? כי הוא עבר הסבה משמרנות בסיסית לתנועה פופוליסטית שבהגדרתה חותרת לשסות את ההמונים במצליחנים, מתוך הנחה מתמטית צינית שמדובר במיעוט ולכן בקלות יימצא רוב לכך. בהתאם, הימין הפופוליסטי פונה לאינסטינקטים הבסיסיים ביותר שלנו עם רעיונות איומים שכמעט כל בעל השכלה או ניסיון נרתע מהם. זו גם הסיבה שמחקרים בארה"ב ובאירופה מראים שבדרך כלל, ככל שרמת ההשכלה עולה - כך פוחתת הנטייה לתמוך בימין הפופוליסטי.
אז הימין משתלח במומחים, אחר כך במשכילים בכלל, ולבסוף בעובדות עצמן – וטוב לא יוצא מזה. אף פעם ובשום מקום. דוגמה קלאסית מהעת האחרונה קיבלנו בברקזיט: כמעט כל הכלכלנים ואנשי העסקים בבריטניה טענו שהיציאה מהאיחוד האירופי תגרום נזק כלכלי חמור, ומולם טען הימין הפופוליסטי ש"העם מאס במומחים". כעת בריטניה בשפל כלכלי נוראי ו-60% רוצים משאל עם חדש, אבל הנזק כבר נעשה.
בארה"ב, כמעט כל ה"מומחים" רוצים שירותי בריאות סוציאליים, הגבלות על החזקת נשק, מיסוי הוגן יותר שימתן את אי-השוויון הקיצוני, ומהלכים להפחתת התחממות כדור הארץ. המפלגה הרפובליקנית בעידן הטראמפיסטי מתנגדת לכל אלה, תוקפת את המדענים, את האוניברסיטאות ואת הממסד, ומלבה סכסוכים על רקע גזע ומגדר. השמרנים החביבים של פעם, סטייל גדעון סער אצלנו, כבר עברו למחנה ביידן. כך גם בצרפת, שם הימין הקלאסי – שפעם ייצג קומץ פריווילגים באמת – הצטרף למרכז של עמנואל מקרון. לימין הפופוליסטי של מארין לה פן, שמטרתו עליונות לבנה, יש אסטרטגיה אחרת: זלזול במשכילים. עם זה היא משיגה כ-40% בינתיים.
ובימים אלה כך גם לישראל, שממשלתה הנוכחית היא אור לגויים מרושעים. היא רוצה שהקהל שלה ישמע "אליטות" ויבין "חילונים" או "אשכנזים". זכרו מה אמר נתן אשל, מקורבו של בנימין נתניהו, על מירי רגב ו"הציבור הלא-אשכנזי". בפועל, היא יוצרת סכסוך אדיר עם המובילים, עם אנשי המקצוע והמומחים כמעט בכל תחום. בימים אלה אנו רואים זאת היטב: מי הם המתנגדים למזימת הקואליציה להעניק לעצמה סמכות בלתי מוגבלת? חברי ה"אליטות" - אקדמאים, משפטנים, הוגי דעה, ראשי מערכות הביטחון, פקידים בכירים, מנכ"לים, אישי תרבות וכדומה. עיני אלה לא סומאו בסיסמאות נבובות. אלה הבינו, הכי מהר והכי ברור, שמטרת ההפיכה המשטרית היא קיבוע ממשלה שתוכל לעשות הכול. כמו בטורקיה, כמו ברוסיה.
2 צפייה בגלריה
נתן אשל. הציבור שלנו שונא
נתן אשל. הציבור שלנו שונא
נתן אשל. הציבור שלנו שונא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ה"אליטות" מבינות מה ייעשה בכוח בלתי מרוסן: העמקת האפרטהייד בשטחים, כפייה דתית, דיכוי להט"בים, דחיקה לשוליים של האופוזיציה על כל צורותיה ומאמצים לצמצם את מרחב המחיה של הערבים אזרחי ישראל, בתקווה שלא יצביעו עוד. כי מי כרגע מונע חוק מכת בכורות לערבים (או חוק איסור כיפות בפרהסיה)? רק מערכת המשפט. אנשי האליטה לא מזהירים רק מהכשל המוסרי. הם גם אלה שמבינים שכל זה יגרום לבריחת מוחות והון, השקל ייחלש ואיתו התמ"ג לנפש שכבר הגיע ל-55 אלף דולר - גבוה מזה של גרמניה, צרפת ובריטניה. על זה נוותר.
דן פרידן פרי
והדובדבן שעל הקצפת: ה"אליטות" מורכבות מאלה שמבינים שבעוד בנימין נתניהו העומד למשפט הבטיח שלא יהיו "טריקים ושטיקים" שימלטו אותו מהדין – הרי ההפיכה המשטרית שמקודמת בימים אלה היא אם כל הטריקים ואבי כל השטיקים. בנסיבות הללו, כמעט כל גורם בכיר בקהילות המשפט, הביטחון, העסקים, הטכנולוגיה, האקדמיה והתקשורת מתנגד לה בחריפות, ונראה שהם מוכנים להילחם.
התעלמות הממשלה מכל זאת אמנם מופקרת, אבל לא באמת מפתיעה. כמו הימין הפופוליסטי בכל מקום אחר בעולם, היא מניחה שעדיין אפשר יהיה לשטות ברוב הציבור. והאמת המצערת היא שלא בטוח שהיא טועה. זאת בעצם השאלה, והיא אוניברסלית: עד כמה אפשר לעבוד על אנשים? אני לא מכיר אומה אחרת מאז מלחמת העולם השנייה שסיפקה לעולם מעבדה כל כך מרתקת לבחינת הסוגייה הזו. לכן העולם מרותק אלינו, ולכן חשוב כל כך שהמחאה תצליח והמזימה תסוכל.
  • דן פרי היה העורך הראשי של סוכנות AP באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון. כיהן כיו"ר התאחדות עיתונאי החוץ בישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il