פרסום ראשון: במשך יממה שלמה, ובזמן שהמוני ישראלים תכננו לפקוד את החופים, הרחצה ברצועת החוף העמוסה במדינה הושבתה ונאסרה - רק בגלל השבת והחג.
2 צפייה בגלריה
חוף ים ראשון לציון ריק
חוף ים ראשון לציון ריק
החוף בראשון לציון. המציל כרז למתרחצים לצאת
(צילום: קובי קואנקס)
ביום רביעי האחרון הודיע משרד הבריאות כי הרחצה בכלל החופים שבין ראשון לציון לנתניה אסורה בגלל מי נגר (מים שזורמים על פני הקרקע) ומהולים במי ביוב.
"משרד הבריאות מודיע לציבור על אזהרת רחצה בחופי מחוז מרכז מראשון לציון ועד נתניה", נכתב בהודעת המשרד. "בעקבות ירידת גשמים חזקים במרחב גוש דן, הוזרמו אל הים מי נגר מהולים בביוב ממוצאי ניקוז בתל אביב. משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני רחצה בחופים אלו עד להפסקת הגשם וקבלת תוצאות מי ים תקינות".
ואולם, על פי הנהוג אזהרת הרחצה בחופים מוסרת באופן אוטומטי לאחר ארבעה ימים. כלומר, האזהרה הייתה אמורה להסתיים ביום ראשון בבוקר, וכך מאות אלפי המתרחצים היו יכולים להיכנס לחופים ביום החג. אבל בהיעדר כוח אדם שעובד בימי החג, האזהרה הוסרה רק אתמול.
בנתניה, יש לציין, הוסרה האזהרה כבר ביום שישי - ממש בערב החג - מכיוון שיום קודם לכן נערכה בדיקה בחופים המזוהמים, שמצאה כי המים בנתניה תקינים. לא נערכה עוד בדיקה כזו במהלך החג בחופים האחרים, וגם לא בשישי.
2 צפייה בגלריה
חוף ים בתל אביב
חוף ים בתל אביב
חוף ים בתל אביב
(צילום: אסף קמר)
בכל מקרה, בזמן שלמעשה כבר לא הייתה סיבה לאזהרה, היא דווקא נאכפה, ודגלים שחורים התנוססו בכל החופים שבמרכז. בחוף צ'רלס קלור בתל אביב כרז המציל שוב ושוב שאסור להיכנס למים, וסרט אדום נמתח לאורך קו המים. למרות זאת היו מי שנכנסו למים, בעיקר גולשים. בראשון לציון ההנחיה נאכפה בצורה חריפה יותר: המציל הוציא מהמים את המתרחצים, וכרז כל כמה דקות שעקב הנחיות משרד הבריאות הים מזוהם ואסור להיכנס אליו.
בפורום החילוני הגיבו בחריפות למקרה ואמרו כי "שוב מתברר ששמירת השבת ושיקולי הדת גוברים על שיקול הדעת הראוי ועל טובת הציבור. בדיקות הדיגום בחופים הן שירות חיוני, במיוחד כשיש חשש לתוצאות שמסכנות את בריאות הציבור, אבל במדינת ישראל היה סוף שבוע ארוך, שבו לא נערכו בדיקות, וכך - בגלל שיקולים דתיים - הציבור לא יכול היה ליהנות מרחצה בים בשבת ובחג. כנראה יש מי שחושב שזה לא נורא, כי ממילא אין לאותו ציבור תחבורה ציבורית להגיע איתה לחוף הים, גם זה בגלל הכפייה הדתית".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעת אירוע גשם חזק ובמיוחד בגשם ראשון, לכלוך וביוב שהצטברו בתעלות הניקוז זורמים לים בעוצמה גבוהה ומזהמים אותו. על מנת לשמור על בריאות המתרחצים, משרד הבריאות מזהיר את הציבור מהרחצה בים בעת גשם חזק ובהתאם לכך, ביום רביעי יצאה הודעה על אזהרת רחצה בחופים במרכז הארץ.
"ביום חמישי, יום לאחר הגשם, התבצע דיגום במרבית החופים במרכז הארץ, התוצאות התקבלו למחרת ובמרבית החופים התגלו חריגות מיקרוביאליות (מלבד חופי נתניה שיצאה לגביהם הודעת הסרת אזהרת רחצה ביום שישי). בשבת ובראשון חל חג ראש השנה והדוגמים של הרשויות והמעבדה היו בחופשת חג ועל כן יצאה הודעה לציבור אתמול".