הפריימריז בליכוד הסתיימו אמש (יום רביעי) בשעה 22:30, אחרי שהוארכו לבקשת ראש התנועה בנימין נתניהו, שהקפיד לשדר למתפקדים לחץ לאורך היום. עם תום ספירת הקולות היום יתפרסמו תוצאות הרשימה, אך כבר כעת ניתן לומר שהשריונים שביקש נתניהו אושרו. ראש האופוזיציה מקווה שהרשימה שתורכב תהיה ממלכתית ככל הניתן, כדי שתסייע להעביר שני מנדטים של "ימין רך" מגוש המרכז-ימין, ובכך לספק לו את המנדט ה-61 הדרוש להרכבת קואליציה.
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
רצה להתמודד נגד נתניהו - והידרדר משמעותית מהמקום הראשון. אדלשטיין
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
מאולפני החדשות - לרשימת הליכוד. ביסמוט
(צילום: מוטי קמחי)
לאורך הלילה זרמו הקלפיות מכל הארץ לכפר המכביה, שם הן נספרות ידנית. מדובר בספירה איטית, שלאחריה מוקלדים הנתונים למחשב, אך לפי שעה כבר ניתן להגיד כי אושרו חמישה השריונים שביקש נתניהו במקומות 14, 16, 28, 37 ו-43.
אחרי ספירת כ-35% מהקולות, שאינה מייצגת, ניתן כבר להצביע על כמה מגמות - ובהן התחזקות משמעותית של יריב לוין, אלי כהן, דודי אמסלם ואמיר אוחנה, לצד היחלשות של יולי אדלשטיין. שר הבריאות לשעבר, נזכיר, היה במקום הראשון בפריימריז הקודמים בליכוד. הוא קרא בעבר תיגר על נתניהו, אך בסופו של דבר החליט שלא להתמודד נגדו על ראשות הרשימה. כעת הידרדר מקומות רבים אחורה, ועל אף שלא ברור היכן יסיים, ניתן להעריך שלא יגיע לצמרת הרשימה.
הפנים החדשות המסתמנות בכנסת לפי שעה הן של איש התקשורת תומך נתניהו בועז ביסמוט ועו"ד טלי גוטליב, שמובילה במאבק על משבצת "האישה החדשה", המקום ה-25. לפי התוצאות כרגע, למקום גבוה יחסית ברשימה יגיע דני דנון, שגריר ישראל לשעבר באו"ם שהפעם האחרונה שבה כיהן כחבר כנסת וכשר הייתה לפני שבע שנים. כמו כן, נכון לעכשיו, חברי הכנסת שנדחקו לאחור ונמצאים במקום לא-ריאלי ברשימה הם גילה גמליאל, צחי הנגבי, קרן ברק ואורלי לוי-אבקסיס. בד בבד, התמונה עשויה להשתנות באופן קיצוני עם התקדמות ספירת הקולות, וחשוב לציין שקלפיות רבות עדיין לא נספרו.
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
(צילום: AFP)
במחוזות שיעור הקולות שנספרו גבוה משמעותית, ושם כבר אפשר לזהות מגמות ברורות. אליהו רביבו בדרך לניצחון בפער גדול במחוז שפלה, שיציב אותו במקום ה-19 ברשימה, לליאור לסרי יתרון ברור על יתר המתמודדים בגליל והעמקים (מקום 21) וחנוך מילביצקי מוביל בפער משמעותי על שני המתמודדים הנוספים במחוז דן (מקום 26).
אריאל קלנר מוביל במרוץ במחוז חיפה (מקום 34) ועמית הלוי מוביל בבטחה במחוז ירושלים (מקום 36). לאבי פוקס יתרון משמעותי בקרב על המקום המוקדש למועצות האזוריות, המקום ה-41. קרב צמוד יחסית מתחולל בין אביחי בוארון לגרשון מסיקה, שני המתמודדים היחידים ביש"ע (מקום 42), כשלבוארון יתרון קל. אמנם חלק מהמקומות האלה נחשבים כיום ללא-ריאליים, אבל אם הליכוד ירכיב את הממשלה צפויים להיכנס גם חברי כנסת נורבגיים רבים, ולכן המאבק הגדול.
שלום דנינו בדרך לניצחון במחוז נגב על ליאור קצב (אחיו של הנשיא לשעבר משה קצב) ולמקום ה-22, אלי דלל מוביל במישור החוף (29). במחוז תל אביב (38), שם נפסל ברגע האחרון דודו לניאדו שהורשע בפריצה ובתקיפת אישה, מוליך אושר שקלים בפער משמעותי על דוד חרל"פ.
11 צפייה בגלריה
מצביעים לפריימריז ליכוד
מצביעים לפריימריז ליכוד
תומכי הליכוד במתחם ההצבעה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
מצביעים לפריימריז ליכוד
מצביעים לפריימריז ליכוד
השראה מאריה דרעי? הקמפיין של קרעי
(צילום: מוטי קמחי)
אחוז ההצבעה עמד על 58%, בדיוק כמו ב-2019, ובסך הכול הצביעו בפריימריז 79,735 מתפקדים. בשטח הליכודי טענו עם ספירת הקולות כי מסתמן שמועמדים חדשים נסקו לצמרת הרשימה, וה"דילים", שאותם נתניהו רצה לפרק, "התפרקו לרסיסים", כלשונם. נציין כי העובדה שלעיתים הקרב צמוד במיוחד, וכמה מאות קולות בודדים מפרידים בין החמישייה הראשונה למקומות הנמוכים יותר בעשירייה הראשונה, מקשה לחזות מראש איך תיראה הרשימה.
רבבות מתפקדי הליכוד נדרשו להצביע ל-13 מועמדים. 12 ברשימה הארצית, ומועמד נוסף כנציג המחוז שאליו הם משתייכים. 70 מועמדים נרשמו בסך הכל להתמודדות ברשימה הארצית ו-40 מועמדים נוספים נרשמו להתמודדות במסגרת משבצות המחוזות - ועיקר הקרבות מתנהלים כצפוי בצמרת ובתחתית. הקרב על החמישייה הראשונה מתנהל בין המועמדים הוותיקים והבכירים בליכוד, שהתמקמו בה בהתמודדות הקודמת - ובין מי שנחשבים מועמדים מתחזקים.
בליכוד נרשמה אכזבה מסוימת לאורך היום מכך שלמרות "החגיגה הדמוקרטית", ריבוי המועמדים והאווירה החיובית, לא נהרו המתפקדים בהמוניהם לקלפיות - מה שעורר חשש שמידת הלהט הדרושה למערכה החשובה יותר, על הכנסת והממשלה, עוד לא בשיאה.

שלוש חזיתות עיקריות

"תבחרו נכון", חזר יו"ר הליכוד שוב ושוב על המסר לאורך היום, שבמהלכו הורגשו היטב דילים, תככים, שקרים ועשרות הודעות SMS מכפישות. בדרך לכיבוש מקום בכיר ברשימה או בכלל, חרשו חברי הכנסת ויתר המועמדים את הקלפיות בכל רחבי הארץ. חלקם הגדול גם הפעיל מטות תוססים שכללו צוות "המרצה", טלפונים ושיחות אישיות עם מתלבטים.
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
ניסה לפרק את ה"דילים". נתניהו מצביע עם רעייתו בתל אביב
(צילום: AFP)
שלוש חזיתות מרכזיות נרשמו לאורך היום: הראשונה היא המאבק של הנשים ברשימה, וההבנה שלא כל חברות הכנסת המכהנות ימשיכו לכנסת הבאה. השנייה: ניסיון למחוק מהרשימות מועמדים בולטים שהתחזקו, גם ותיקים, ואילו החזית השלישית נוגעת למאבק הירושה בין ישראל כץ לניר ברקת, שניסו לפגוע זה בזה. בין אנשיהם של השניים נרשמו חילופי מהלומות פוליטיים לאורך כל היום, כשכל צד טוען להפצת פייק ניוז ושקרים מהצד השני. ברקת אף טען כי הוכנס ל"רשימות חיסול", שלדבריו יפגעו לא רק בו - אלא גם בליכוד.
כמו בפעמים הקודמות, ה"דיל" המרכזי בליכוד היה של התעשייה האווירית. מי שריכז אותו היה ח"כ חיים כץ ועובדי הארגון, שקיבלו רשימות מומלצים והתבקשו לפעול לפיהן. חברי כנסת בודדים הופיעו בכל הרשימות של התעשייה האווירית, ואילו אחרים הופיעו רק בחלק כדי לפזר קולות בין מספר גדול יותר של חברי כנסת.
בחלק מהמקרים חברי הכנסת הנפגעים גילו את התרמית שעברו רק במהלך היום, כשנחשפו לרשימות של סניפים ופוקדים גדולים כשכבר היה מאוחר לתקן.
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
מפגינים חום, לפחות כלפי חוץ. רגב וברקת
(צילום: מוטי קמחי)
הדילים סביב התעשייה האווירית תמיד יוצרים מתח במפלגה ולאורך היום היו מי שביקשו למנף את העובדה שהם לא חלק מההסכמים. כך, למשל, הופצו הודעות אנונימיות מצד חלק מחברי הכנסת, שכותרתם: "עוצרים את העסקנים. מצביעים למי שלא נמצא בדילים".
בנוסף, ח"כים סיפרו על מתיחות בין ישראל כץ לחיים כץ לאחר שבתעשייה האווירית לא נתנו את מלוא הקולות לישראל כץ. כץ סבל גם מהתארגנות נגדו של הקבוצות בהסתדרות ובחלק מהוועדים הגדולים שנגדם פעל בתקופת כהונתו כשר התחבורה.
11 צפייה בגלריה
מצביעים לפריימריז ליכוד
מצביעים לפריימריז ליכוד
התליון של נתניהו מככב
(צילום: מוטי קמחי)
שני חברי הכנסת המתחזקים, יריב לוין ואלי כהן, שעוררו "באז" בימים האחרונים, נותרו לפי גורמים בשטח חזקים עד הרגע האחרון למרות הניסיונות למחוק אותם מהרשימות המאורגנות של סניפי המפלגה.
נגד כהן, שנחשב לפייבוריט, נשמעו לאורך היום תלונות על כך שההבטחות שנתן לחברי כנסת להיכנס ברשימות תומכיו לא התממשו, ובשל כך נפתחה נגדו חזית והפעילים התבקשו להוציא אותו מרשימותיהם. אצל כהן טענו בדיוק להפך, כי לא הוא זה שהפר הבטחות, אלא זה שנפגע מח"כים שחשו מאוימים ופעלו לחבל בסיכוייו.

קציצות, הורים וברכת הדרך: ניסיונות השכנוע

מצפון ועד דרום עברו המועמדים קלפי-קלפי, בדקו שהדברים מתנהלים כשורה וביקשו לגייס עוד ועוד תמיכה. מחוץ לקלפיות ניהלו המועמדים גם מפגשים אקראיים עם המתפקדים שהגיעו לבחור את הרשימה וביקשו את אמונם, והם לא היו שם לבד: כך לדוגמה, אמא של ח"כ גלית דיסטל אטבריאן עמדה מחוץ לקלפי בירושלים והרכיבה פיתות עם קציצות גונדי מטוגנות.
11 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בירושלים
הפריימריז לליכוד בירושלים
קציצות גונדי מבית אמא. דיסטל אטבריאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
11 צפייה בגלריה
מצביעים לפריימריז ליכוד
מצביעים לפריימריז ליכוד
ח"כ אלי כהן עם המתפקדים
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
דודי אמסלם מחויך
(צילום: מוטי קמחי)
אבא של אורלי לוי, השר לשעבר דוד לוי, פגש אותה בביתו בתחילת היום כדי להעניק לה את ברכת הדרך; ואמה של אסנת מארק התמקמה בקלפי באריאל ושכנעה מתפקדים להצביע לבתה. גם דני דנון הגיע עם אמו לקלפי בירושלים, ויריב לוין רתם את רעייתו.
אבל לא רק בני משפחה נרתמו להתמודדות: חבר הכנסת אמיר אוחנה, לדוגמה, פרסם סרטון שהכין לו הסטנדאפיסט נדב אבקסיס - וגם סרטונים שצילמו השרים לשעבר אביגדור קהלני ומשה ניסים. אוחנה שלף גם את הגיטרה הפרטית שלו, שאיתה הקליט את המנון הליכוד והפיץ ברשתות.
רשימות מומלצים, אגב, הגיעו לא רק מתוך הליכוד: כך למשל, מאי גולן ומשה פייגלין כיכבו ברשימות שפרסם יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, לתומכיו.
פורסם לראשונה: 22:02, 10.08.22