3 צפייה בגלריה
משאית עולה באש בכביש 1 לכיוון ירושלים
משאית עולה באש בכביש 1 לכיוון ירושלים
האש שהבעיר לנדס ביערות הכרמל
(צילום: דוברות המשטרה)
תושב חיפה גיל לנדס (33) מואשם כי תקף לוחמי אש ושוטרים וגרם לאחד מהם לשני שברים בארובת עינו, לאחר שהצית אש ביערות הכרמל - וניסה למנוע את כיבויה. כך פורט בכתב האישום שהגישה נגדו פרקליטות מחוז חיפה אתמול (יום רביעי) לבית המשפט המחוזי בעיר.
האירוע התרחש ב-30 באוקטובר, בסביבות השעה 16:30 אחר הצהריים. לנדס שהה ביערות הכרמל בסמוך לאזור המכונה "שווייצריה הקטנה", והדליק במקום מדורה. זמן מה לאחר מכן הגיעו למקום שלושה לוחמי אש, שהסבירו ללנדס כי אסור להדליק אש במקום בשל הסכנה לשריפה גדולה, ושעליהם לכבות את המדורה באופן מיידי. למקום הגיעו גם מאבטחים של אוניברסיטת חיפה אשר ביקשו גם הם מלנדס לכבות את המדורה.
אך לנדס סירב לעשות זאת, ובמקום התפתח ויכוח בינו לבין לוחמי האש, שבמהלכו קילל אותם. כאשר הבין כי בכוונת הכבאים לכבות בעצמם את המדורה מחשש להתפשטות שריפה, החל לנדס להשתולל ואחז באבן גדולה בניסיון להפחיד אותם. בכתב האישום נטען כי חרף ניסיונם של הכבאים ושל המאבטחים להרחיק את לנדס מהמדורה, הוא המשיך להתנגד ורץ לעברו של אחד מלוחמי האש שהתיז מים לעבר האש. לנדס ניסה לתקוף אותו, אך לוחמי האש האחרים והמאבטחים תפסו אותו והרחיקו אותו מהכבאי.
3 צפייה בגלריה
משאית עולה באש בכביש 1 לכיוון ירושלים
משאית עולה באש בכביש 1 לכיוון ירושלים
זירת האירוע לאחר כיבוי האש
(צילום: דוברות המשטרה)
עוד נכתב כי לנדס המשיך להשתולל ולקלל, ואיים על הכבאי: "אני אחפש אותך, תזכור אותי". למקום הוזעקו שני שוטרים, שניגשו ללנדס, וביקשו להרגיעו. עם זאת, לנדס המשיך לצעוק ולהתנגד לכיבוי המדורה, ובתגובה אחז אחד השוטרים בחולצתו באזור הכתף וביקש ממנו שיירגע, בעוד שהשוטר השני ביקש ממנו להניח את האבן. בנקודה זו לנדס החל להשתולל והיכה בעוצמה באמצעות האבן בראשו של השוטר.
כתוצאה מהמכה, השוטר איבד את הכרתו ונפל לקרקע יחד עם לנדס, שמיד לאחר מכן נמלט מהמקום בריצה, תוך כדי שהמאבטחים והשוטר הנוסף רצים אחריו וקוראים לו לעצור. לנדס נעצר ונכבל לבסוף לאחר שהשוטר ירה בו באקדח טייזר, והובא לחקירה בתחנת נשר. כאמור, לשוטר שהותקף נגרמו שני שברים בארובת העין, וכן שברים נוספים בפניו. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם בחיפה.
רס"ב מ.ס. (49), שאותו תקף ופצע לנדס, שיחזר בשיחה עם ynet את התקרית. "הוזעקנו לטפל בבחור ביערות הכרמל שמשתולל ומפריע לכבאים למלא את עבודתם. אני והסגן שלי הגענו למקום. היה חשוך, ולא הבחנתי שאותו חשוד מחזיק אבן בידו. ראיתי את כולם עומדים סביבו והוא משתולל ומקלל, מאיים על הכבאים. השותף שלי ביקש שיישב ויירגע. הוא אמר, 'הרסו לי את האוכל, הרטיבו אותי'. הגעתי אליו, תפסתי אותו בכתף ואמרתי לו, 'טוב, תירגע', אך בתגובה הוא התחיל להשתולל. ניסיתי להושיב אותו כשפתאום הוא היכה בי עם האבן. התמוטטתי על הקרקע ואיבדתי את ההכרה".
3 צפייה בגלריה
השוטר שהותקף
השוטר שהותקף
רס"ב מ.ס. על הקרקע לאחר התקיפה
מ.ס., שמשרת במשטרה זה שלושים שנה, טרם שב לעבודה עקב פציעתו. "בבית החולים הבדיקות והצילומים הראו שאני סובל משני שברים בארובת העין, נזק בשריר הכתף, ונשברה לי שן אחת בפה. יש לי שבע תפרים ברקה. העין הייתה סתומה מרוב דימום ויש לי עדיין לחץ בארובת העין. כשאני הולך אני מרגיש את הלחץ בראש. הרופאים אמרו לי, 'יש לך מזל שאתה בן אדם חזק, כי אחרת זה היה נגמר רע הרבה יותר'".
כתב האישום מייחס ללנדס כמה עבירות, בהן חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, שהעונש המקסימלי בגינה יכול להגיע ל-14 שנות מאסר בפועל, וכן תקיפת שוטר, איומים, הפרעה לעובד ציבור ומעשה פזיזות ורשלנות. בקרוב ידון בית המשפט בבקשת הפרקליטות להורות על הארכת מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
יערות הכרמל ידעו בעבר שריפות קשות, שהנוראה ביותר בהן הייתה השריפה שהשתוללה בדצמבר 2010. שריפה זו גבתה את חייהם של 44 בני אדם, בהם צוערי שירות בתי הסוהר, קציני משטרה ואזרח. עד לאסון במירון, נחשבה השריפה בכרמל לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה.