לקראת שביתת המחאה של הרופאות והרופאים, הוציא אתמול מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מכתב לכלל עובדי ועובדות מערכת הבריאות, ובו פירט מה עשה לאחרונה המשרד בכל הנוגע לטיפול בתופעת האלימות נגד חברי הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים. אלא שקריאה מעמיקה של הפעולות הללו מבהירה שחלק גדול מהן בכלל קודמו על ידי קודמיו בתפקיד, בהם שר הבריאות הקודם ניצן הורוביץ ומנכ"ל המשרד לשעבר, הפרופ' נחמן אש.
1 צפייה בגלריה
הפגנת אחיות מחוץ לבית החולים רמב"ם
הפגנת אחיות מחוץ לבית החולים רמב"ם
הפגנת אחיות מחוץ לבית החולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)

על אופן הטיפול של משרד הבריאות בתופעת האלימות נגד חברי הצוותים הרפואיים ראוי למתוח ביקורת, אבל כשיש שר במשרה מלאה ומנכ"ל במשרה מלאה, לפחות ישנו טיפול כלשהו. בחודש האחרון משרד הבריאות הוא משרד שלא ברור מי מנהל אותו. בכל זמן שהיה איום סביב המשך כהונתו של השר דרעי - כולם המתינו בדריכות להחלטת בג"ץ. כעת, משהתקבלה ההחלטה, כולם מחכים לדעת מי יהיה השר הבא, האם יהיה שר במשרה מלאה, האם סגן השר יהפוך לשר או שאולי המנכ"ל יהפוך לשר. הכל על "הולד", ואת אחד ממשרדי הממשלה החשובים, שמשפיעים על החיים של כולנו, לא כל כך מנהלים אנשים בחודש האחרון, אלא בעיקר תרחישים ושמועות. כל סימני השאלה צפויים להתבהר, אולי אפילו היום, אבל דבר אחד בטוח: המשרד הזה משתוקק להנהגה אמיתית. לא חצי שר, לא שר במשרה זמנית ולא יצור כלאיים כמו מנכ"ל שהוא גם חצי שר. המסחרה הפוליטית שעבר המשרד הזה חייבת להסתיים. שביתת המחאה שתתקיים היום במוסדות הבריאות היא רק דוגמה אחת לכך.
בחודש האחרון משרד הבריאות הוא משרד שלא ברור מי מנהל אותו. בכל זמן שהיה איום סביב המשך כהונתו של השר דרעי - כולם המתינו בדריכות להחלטת בג"ץ
בחודשים הקרובים צפויים להתמודד במערכת הבריאות עם שורה של אתגרים ומהלכים דרמטיים ובהם, בין היתר, גיבוש הסכם שכר חדש לרופאים, קביעת תקציב מערכת הבריאות בתקציב המדינה וגם קידום חקיקה שנתקעה בשנה האחרונה בשל המשבר הפוליטי, כמו החוק שמטרתו לעגן את תפקיד עוזר הרופא. להיעדר ההנהגה הברורה של המשרד יש השפעה גם על הממשק והעבודה המשותפת של יתר משרדי הממשלה עם משרד הבריאות, דבר שמשפיע גם על עובדי המשרד עצמו שממתינים לאור ירוק כדי להוציא תוכניות לפועל. חודש של חוסר ודאות והמתנה הוא מספיק. משרד הבריאות זקוק לשר במשרה מלאה ומנכ"ל במשרה מלאה, עכשיו.