משטרת גרמניה הודיעה היום (א') על פתיחת חקירה בחשד להרעלת שתי נשים רוסיות שחיות בגלות. לפי הדיווחים ברוסיה ובגרמניה השתיים הן עיתונאית ואקטיביסטית שהשתתפו בסוף אפריל בכינוס בברלין. מי שיזם את הכינוס היה מיכאיל חודורקובסקי, מהמתנגדים הבולטים של הקרמלין.
בתקשורת הגרמנית דווח כי החקירה נפתחה אחרי ששתי הנשים דיווחו על תסמינים שהעלו חשד להרעלה. משטרת ברלין מסרה כי החקירה מנוהלת על-ידי היחידה לביטחון המדינה - שבוחנת אירועים שקשורים לטרור, או לעבירות שנעשות ממניעים פוליטיים.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נטליה ארנו והנשיא פוטין
(צילום: AP)
אתר התחקירים הרוסי Agentstvo דיווח בשבוע שעבר כי שתי נשים שהשתתפו בכינוס של מתנגדי המשטר, שנערך ב-29 וב-30 באפריל בברלין, סובלות מבעיות בריאותיות. אחת מהן היא עיתונאית שעזבה לאחרונה את רוסיה, שסבלה מסתמינים במהלך האירוע. היא הגיעה לבית החולים "שריטה" בברלין, שבו אושפז אלכסיי נבלני - גדול יריביו של פוטין ברוסיה - אחרי שהורעל באוגוסט 2020.
הקרמלין הואשם בהרעלת נבלני באמצעות החומר הכימי נוביצ'וק - החומר שימש גם להרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה, ב-2018 בעיר סלסברי באנגליה. בשנים האחרונות הואשם הקרמלין בכמה הרעלות של מתנגדי המשטר, ברוסיה ומחוצה לה. השלטון הכחיש את ההאשמות האלה.
2 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני מדרגות בית חולים ברלין גרמניה
רוסיה אלכסיי נבלני מדרגות בית חולים ברלין גרמניה
נבלני לפני השחרור מבית החולים בברלין. כשחזר לרוסיה הוא נעצר, הועמד לדין ונשלח לכלא
(צילום: EPA)
האישה השנייה שלפי החשד הורעלה היא נטליה ארנו, שעומדת בראש הארגון "פדרציית רוסיה החופשית". ארנו עזבה את רוסיה לפני כעשור ומתגוררת בארה"ב. היא השתתפה בכינוס בברלין לפני שהמשיכה לפראג. לדבריה, עוד לפני שהגיעה לפראג החלה לסבול מ"תסמינים מוזרים".
כשארנו הגיעה מגרמניה לצ'כיה מצבה החריף והיא סבלה מ"כאב חד" ומ"אובדן תחושה". היא סיפרה כי כשחזרה מפגישות בפראג לבית המלון שבו שהתה,היא הבחינה שדלת החדר שלה פתוחה, ובתוך החדר היה ריח חריף. כשעזבה לארה"ב היא יצרה קשר עם בית חולים אמריקני ועם הרשויות. ארנו אמרה שהיא עדיין סובלת מתסמינים, אך מרגישה טוב יותר.