הכנסת התפזרה, מערכת הבחירות החלה - והפוליטיקאים שבו לפזר הבטחות והערכות. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מתקווה חדשה אמר הבוקר (יום ראשון) לאולפן ynet כי עשרות אלפי זוגות צעירים צפויים לקבל תוך שנה דירות בעקבות התוכנית של משרדו.
מנגד חבר הכנסת צחי הנגבי מהליכוד האשים את הממשלה בכישלון במאבק ביוקר המחיה - ועל כך שבמשך 12 שנות שלטון מפלגתו גם כן לא הצליחה להביא בשורה בנושא, טען כי "בשנה האחרונה המצב החמיר". חבר הכנסת רם שפע מהעבודה, מנגד, טען כי מלבד האינפלציה העולמית, אחת הסיבות ליוקר המחיה היא ש"התפיסה הכלכלית של הממשלה היא לא של מפלגת העבודה".

אלקין: "תקווה חדשה מונעת 61 מנתניהו"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בטוח שמפלגתו, תקווה חדשה, תצליח לעבור את אחוז החסימה. "עלינו לחמישה מנדטים בסקרים", אמר. "בכל סקר אנחנו עוברים את אחוז החסימה. תקווה חדשה נהנית מזה שיש לה המון פעילים בשטח, וברמה המוניציפלית יש לנו כמעט בכל רשות מקומית ראש עיר, סגן ראש עיר או חבר מועצה. זה חלק מהכוח שלנו. אנחנו באים לבחירות עם ההוכחה שאנחנו סיעה מאוחדת, ללא מתפלגים ומורדים, והבאנו לידי ביטוי את מה שהבטחנו לבוחר".
6 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
"קצב של יותר מ-100 אלף יחידות דיור משווקות". אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
אלקין טוען ששברה לכיוון נתניהו, הנגבי אומר שבליכוד מעדיפים את בן גביר. איילת שקד
(צילום: עמית שאבי)
על האפשרות שתקווה חדשה תאוחד עם כחול לבן של בני גנץ אמר: "אנחנו מתמודדים כתקווה חדשה בראשות גדעון סער. נשארנו האופציה היחידה לימין-מרכז ממלכתי שלא משועבד לבנימין נתניהו, אחרי שאיילת שקד שברה לכיוונו. למעשה, אנחנו האצבע האחרונה בסכר שתכריע את הבחירות. זה פחות משנה איך יתחלקו המנדטים בין מרב מיכאלי ליאיר לפיד, זה לא ישפיע על תוצאות הבחירות. מה שמשנה זה רק כמות המנדטים של תקווה חדשה - כי אנו אלה שמונעים מנתניהו והבלוק שלו 61 מנדטים שיאפשרו להם להעביר חוק צרפתי ולשנות את שיטת המשטר".
על קמפיין יוקר המחיה של נתניהו אמר אלקין: "הוא היה פה ראש הממשלה יותר מעשור, כדאי לראות איזו ירושה קיבלנו. לפני שנה, כשנכנסתי לתפקיד שר השיכון, היינו במצב של 50 אלף דירות משווקות בלבד בגלל הטרללת של בחירות והיעדר תקציב. הגענו היום לקצב של יותר מ-100 אלף יחידות דיור משווקות".
כשנשאל על מחירי החלב, הדלק, הדיור ועוד, אמר אלקין: "כל כלכלן מתחיל יגיד לך שזה קורה עכשיו בכל העולם המערבי, בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה ועוד כמה סיבות. אצלנו זה עוד יחסית מתון, ואם לא הייתה קמה הממשלה הזו, ולא היה עובר תקציב מדינה עם רפורמות והגירעון לא היה מגיע לאפס, היינו במצב הרבה יותר גרוע. מה שקורה עכשיו זה כאין וכאפס לעומת המקום שאליו היינו יכולים להידרדר".
6 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
"לא נתאחד עם מרצ, מפלגת העבודה מכוונת לשלטון". ח"כ שפע
(צילום: יריב כץ)
אלקין גם התייחס לתוכנית הדיור בהנחה ואמר: "המספרים מדברים ב עד עצמם - ויתרנו על עשרות מיליארדים של הכנסות המדינה מקרקעות, הפסקנו את הספסור בקרקעות. כ-120 אלף זוגות נרשמו - 30 אלף יקבלו דירות, יותר מ-10 אלף כבר קיבלו. כמעט 6,000 יקבלו עכשיו בהגרלה, ועד סוף השנה המספר יגדל ל-30 אלף. שנה הבאה יהיו עוד 45 אלף. כלומר, מתוך 120 אלף משפחות שאין להן דירה, 75 אלף יקבלו". כשנאמר לו שעד אז צפויים להירשם עוד עשרות אלפים לתוכנית, השיב אלקין: "לא עשרות אלפים. אלפים".
השר העריך כי בבחירות הקרובות "תהיה המון הסתה", והדגיש: "אפשר לנהל ויכוח פוליטי בצורה אחרת, אבל חוששני לשם אנחנו הולכים. ראינו איזה קמפיין נתניהו ניהל במשך כל השנה הזו, כמה ארס ורעל נשפך ברשתות בהובלתו. זו חלק מהסיבה שאנחנו חושבים שלא נכון להחזיר את ישראל לעידן נתניהו. צריך להקים פה ממשלה רחבה. ברגע שהוא ייחסם מלהגיע ל-61 מנדטים שעליהם הוא חולם, כדי להעביר חוק צרפתי ולהימלט מבית המשפט, אני מאמין שייפול האסימון גם בליכוד וגם במפלגות שחברות בבלוק שלו, ואז ייפתחו אפשרויות פוליטיות חדשות".

הנגבי: "לספח את יהודה ושומרון"

למרות דבריו של אלקין, חבר הכנסת צחי הנגבי מהליכוד משוכנע דווקא אחרת. "אני רואה אצלם דכדוך ומועקה, ויש לכך סיבות טובות", אמר. "הם לא החזיקו מעמד, והאשליות שהליכוד ידיח את מנהיגו קרסו. הליכוד לא התפצל אלא להיפך, הוא מחזק את מנהיגו בלב שלם. הסקרים מלמדים שי שלהם דרך אחת לשרוד וזה לעשות הסכמים עם רע"מ והרשימה המשותפת. הם מבינים את המשמעות האלקטורלית של המצב ומנסים לחמוק מכך".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הכאב של הממשלה מורגש בכיס". נתניהו עם הנגבי במליאה
(צילום: רפי קוץ)
כשנשאל אם הליכוד יעזור לאיילת שקד וימינה לעבור את אחוז החסימה, השיב הנגבי: "ממש לא. אנחנו צריכים 61 למחנה שהלך איתנו באופוזיציה. נעבור את ה-61 ללא שום צורך במתת חסד מאף אחד אחר".
אתה מעדיף את איתמר בן גביר על פני איילת שקד וחבריה בימינה? "אני מעדיף שלליכוד יהיה 61 מנדטים, אבל זה לא יקרה ולכן נצטרך לכונן קואליציה. בקואליציה שלנו, הציונות הדתית היא שותפה מלאה. אתה שואל אם יש חבר כנסת אחד בציונות הדתית שמפריע לך? לבג"ץ הוא לא הפריע. במשך שתי מערכות בחירות, בית המשפט העליון אישר את המרוץ של בן גביר. אז אתם באים מולנו בטענות? תעמדו מול בג"ץ ותפגינו".
6 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
"לא מת על השריונים בליכוד". דני דנון
(צילום: יריב כץ)
לאחר מכן הנגבי מחזר את הבטחות הבחירות המסורתיות של הליכוד בעידן נתניהו, על סיפוח היישובים ביהודה ושומרון למדינת ישראל. "זה לא יהרוס שום שלום", טען. "אנחנו רוצים להחיל את החוק הישראלי על היישובים היהודיים ביו"ש. יש שם 500 אלף איש שלא יכולים להיות אזרחים, ואינם במעמד שווה לי, שאני גר במבשרת ציון. כמובן שראש הממשלה לא יכול היה לכפות על נשיא ארה"ב החלטה מסוג זה, ונדמה לי שכרגע בשלה העת להחלטה הזו. זו החלטה חשובה וכל מפלגה בקואליציה שתהיה שותפה איתנו לחזון הזה, נפעל איתה בשיתוף פעולה".
לאחר מכן טען הנגבי: "עם ישראל פחות מרוכז היום בענייני איראן והריבונות ביהודה ושומרון. הוא מרגיש את הכאב של הממשלה הזו בכיס ביוקר המחיה". כשנאמר לו שהמחירים עלו באופן עקבי גם לאורך 12 שנות שלטון הליכוד, אמר הנגבי: "יש עוד המון מה לעשות בנושא הזה. חשבו שיהיה שינוי, נתנו לממשלה אחרת להוביל, והמצב רק החריף והחמיר. אנחנו חייבים לגבש תוכניות איך לפתור את זה. אי אפשר להרים ידיים ולהגיד שאין מה לעשות, צריך להתאמץ לפתור בעיות שמעיקות על הציבור".

שפע: "התפיסה הכלכלית בממשלה שונה משלנו"

חבר הכנסת רם שפע ממפלגת העבודה אמר כי המפלגה עדיין לא ויתרה על חוק המטרו, למרות שהכנסת התפזרה. "אין שום סיבה עניינית להמשיך להתנגד", אמר. "אני אופטימי בנוגע לאפשרות שישנו את דעתם, יש מגעים. זה מצריך הסכמה של כולם, כדי שהחוק יעלה להצבעה במליאה".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"כשהיינו בנפרד הבאנו יותר מנדטים". יו"ר מרצ הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
על האפשרות שמפלגתו תתחבר למרצ אמר: "אנחנו שתי מפלגות שונות. לעבודה יש דרך ארוכת שנים, היא הייתה בשלטון המון זמן, ולשם אנו שואפים. אנחנו ריאליים, אבל מכוונים לשם. מרצ מפלגה חשובה, אבל יש לה תפקיד אחר במערכת הפוליטית. היא חד-משמעית עשויה להוריד את העבודה, ולכן זה לא רלוונטי. יש בינינו פערים כמעט בכל תחום".
"בפעם שעברה שהמפלגות התאחדו, במקום להביא 13 מנדטים הן הביאו שבעה. הפעם היינו בנפרד, והיו הרבה יותר מנדטים, כך שכל האנשים במחנה שחוששים - תנשמו. מרצ תעבור את אחוז החסימה, ואנחנו נקבל יותר מנדטים מאשר בפעם הקודמת".
"80% מהעם בעד תחבורה ציבורית בשבת, ורוב הציבור בעד נישואים אזרחיים ופונדקאות", הוסיף שפע. "אלה נושאים של כל מי שהוא דמוקרט וליברל. רוב הציבור בעד המון דברים ליברליים שלא קורים. חלק מהאנשים גם מגדירים את עצמם ימין, אבל מבינים שצריך להיפרד מהפלסטינים כי זה האינטרס הביטחוני הראשון במעלה. יש לנו רגל חזקה בשמאל ורגל חזקה במרכז".

על יוקר המחיה אמר שפע: "הגיע הזמן לומר את האמת - בממשלה הזו, התפיסה הכלכלית היא לא התפיסה של מפלגת העבודה. כשאתה רואה את משרד האוצר גאה כל הזמן כמה הגירעון נמוך, ואנשים כמו תוכי מהדהדים את זה, זה רק מוכיח שהם לא מבינים שכשהגירעון נמוך זה אומר שאין הוצאות. לא משקיעים בעובדים סוציאליים או במורים. המדיניות של ליברמן רחוקה מהמדיניות של מפלגת העבודה. בנוסף, יש אינפלציה בכל העולם, ובישראל באופן יחסי בחלק מהפרמטרים מצבנו טוב".

דנון על הפריימריז: "לא מת על שיריונים"

חבר הכנסת לשעבר דני דנון, שבעבר התמודד על ראשות הליכוד מול נתניהו והפסיד, מתכוון לרוץ בפריימריז הקרובים של המפלגה. "יש 120 אלף חברים שמצביעים, נדיר לראות את זה במחוזותינו לצערי", אמר דנון. "אני חושב שחברי הליכוד ידעו לבחור רשימה טובה. נכון שהייתי בשליחות ישראל באו"ם במשך חמש שנים, אבל עשיתי דברים טובים והבאתי כבוד. חברי הליכוד מעריכים את זה".
על השריונים הצפויים במפלגה אמר: "אני באופן אישי לא מת על השריונים, אף פעם לא ראיתי בהם בשורה שמביאה עוד מנדטים. הסקרים מחמיאים לליכוד, וברגע שהם מחמיאים יש נדיבות לשריונים, אבל זה צריך להיות במשורה".