ראש מועצת שומרון תקף בחריפות את דובר צה"ל, וטען שתת-אלוף רן (רנכו) כוכב הופך את היחידה הזו ל"מפלגת שמאל קיצוני" בעקבות טענות שאנשי היחידה פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים פוליטיים - והרמטכ"ל אביב כוכבי יצא הערב (שני) להגנתו. "כל ניסיון לקשור בין דו"צ לפעילות פוליטית, הינו חלק מקמפיין מכוער שעליו להיפסק באופן מיידי ואין לו מקום - בוודאי לא מטעם נבחרי ציבור", מסר הרמטכ"ל. "צה"ל הוא צבא עם ממלכתי, הפועל למען ביטחון המדינה ואזרחי ישראל, ללא כל פניות או אג'נדה פוליטית - כך גם מערך דובר צה"ל".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל כוכבי, דובר צה"ל כוכב וראש מועצת שומרון דגן
הרמטכ"ל כוכבי, דובר צה"ל כוכב וראש מועצת שומרון דגן
הרמטכ"ל כוכבי, דובר צה"ל כוכב וראש מועצת שומרון דגן
(צילום: מוטי קמחי, דובר צה"ל, לע"מ)
עוד נמסר: "במערך דובר צה"ל משרתים חיילים וקצינים מכלל קצותיה של החברה הישראלית ללא הבדל מין, דת או מוצא. דברורו של צה"ל מונע על פי שיקולים מבצעיים-מקצועיים בלבד, והוא מבוצע באופן ממלכתי לכלל קהלי היעד. אנו מגנים את הניסיון לייצר ליחידה או לעומד בראשה גוון פוליטי ושוללים אותו מכל וכל".
כוכבי הוסיף כי תא"ל כוכב "הינו לוחם, קצין ומפקד מסור ועתיר זכויות, המשרת בצה"ל למעלה משלושים שנה ואשר בחר לשרת כדובר צה"ל ממלכתי המייצג את חיילי ומפקדי צה"ל כולם, למען ביטחון ישראל. כל פגיעה בקצין צה"ל בכלל וע"י נבחרי ציבור בפרט היא חמורה, פסולה ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל. על מנת להבטיח שצה"ל יישאר צבא ממלכתי הוא חייב להישאר מעל לכל דעה ומחלוקת פוליטית".
זמן קצר לאחר מכן פרסם גם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד הודעת תמיכה בתא"ל כוכב: "נותנים גיבוי מלא לדובר צה"ל תת-אלוף רן כוכב מול הניסיון המחפיר לגרור אותו למחלוקת הפוליטית. זהו חלק מניסיון מסוכן לאיים על צה"ל ולהכפיף אותו לאינטרסים פוליטיים צרים. כל מי שצה"ל יקר ללבו צריך לצאת נגד מסע השיסוי המכוער הזה".
גם שר הביטחון בני גנץ התייחס להודעתו של ראש מועצת שומרון וכתב בטוויטר: "הניסיונות לגרור את צה"ל ובפרט את דובר צה"ל לתוך השיח הפוליטי פסולים ומסוכנים. למפקדי צה"ל יש את האחריות והסמכות הבלעדית לקבל את ההחלטות הפיקודיות. אני מגבה את הרמטכ"ל ואת דובר צה"ל, ומצפה מכלל אנשי הציבור לשים שביל אש בין הפוליטיקה לבין צה"ל".
2 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"חלק מניסיון מסוכן לאיים על צה"ל". גנץ ולפיד גיבו את תא"ל כוכב
(צילום: יואב דודקביץ')
הודעות התמיכה בכוכב מגיעות שעה קלה לאחר שראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תקף כאמור את כוכב, על רקע האשמות שחיילים בדובר צה"ל פרסמו פרסומים פוליטיים, חלקם נגד דגן עצמו, וקראו בין היתר "לצאת מהשטחים". הטענות הללו מגיעות על רקע סערת דברי הלוחם מחברון שתועד מביע תמיכה בשר המיועד איתמר בן גביר במהלך עימות עם פעילי שמאל, ונשלח למחבוש, ולטענת דגן ואנשי ימין אחרים מדובר בעדות בצביעות לכאורה.
"רן כוכב הפך את דובר צה"ל למפלגת שמאל קיצוני. צריך לסגור את דובר צה"ל ולפתוח אותה מחדש", מסר דגן בהודעה שעוררה סערה. "המצב בו חיילים בדובר צה"ל מרגישים חופש לכתוב בפרהסיה דעות המתאימות לשמאל הקיצוני מוכיחה כי זו הרוח של דובר צה"ל. הדבר הזה מעיד כאלף עדים על הדבר מפניו אנחנו מתריעים מזה זמן".
"רן כוכב הפך את דובר צה"ל לסניף של מרצ", האשים, "העובדה שחיילים ומפקדים אינם חוששים מאף סנקציה כלפי הפרה בוטה של החוק הצה"לי הקובע כי אל לו לחייל להתבטא בציבור בדעות פוליטיות מוכיחה כי זהו רוח המפקד". לטענת דגן, "כאשר חייל העז להזכיר את בן גביר הוא קיבל מחבוש ואיגרת נגדו של הרמטכ"ל וכשמדובר בדעות פוליטיות של השמאל הקיצוני הדבר מתקבל בקול דממה דקה".
בהודעה נוספת הוא אף הגיב להודעות התמיכה של לפיד וגנץ וכתב: "ראש הממשלה המודח יאיר לפיד לא יצליח לסתום לי את הפה. לפיד הוא פוליטיקאי שצומח מתוך שנאה לציבורים שלא חושבים כמוהו, פוליטיקאי שהשמיץ ומפיץ שנאה שוב ושוב נגד החרדים, מתיישבי יו"ש, אנשי ליכוד, ציבורים שלא חושבים כמוהו. לא פוליטיקאי כזה ולא אף פולטיקאי אחר יסתמו לי את הפה. אני מגן ואמשיך להגן בעוז על שמם של תושבי יו"ש וכבודם. ודובר צה"ל פוגע בהם שוב ושוב. אני מאוד מכבד את הרמטכ"ל, אבל גם הוא יודע שמשהו ביחידת דובר צה"ל לא עובד נכון".
בערב פורם מכתב תמיכה בדובר צה"ל, מצד קצינים בעבר ששירתו בתפקיד. "אנו, דוברי צה"ל לשעבר, אשר שירתו בתפקידם בתקופות שונות ותחת ממשלות שונות, רואים בחומרה את ההתקפה הבוטה והמתמשכת מצד נבחרי ציבור כנגד דובר צה"ל ויחידתו ונגד הניסיון לצבוע אותם בצבעים פוליטיים", כתבו אותם קצינים בכירים לשעבר, בהם אלוף במיל' עמוס גלעד ותת-אלוף במיל' אבני בניהו ותא"ל בדימוס רונן מנליס.
"יחידת דובר צה"ל משרתת את צה"ל ופועלת על פי מדיניות הדוברות שנקבעת ע"י הרמטכ"ל. חטיבת דובר צה"ל היא גוף ממלכתי וחיוני לאזרחי ישראל בשעת מלחמה ובעיתות חירום. לפיכך, הניסיון להאשים בפוליטיזציה, להטיל אימה ולפגוע במקצועיות וממלכתיות היחידה הוא מעשה חמור ומיותר". על המכתב חתמו גם תא"ל במיל' אפרים לפיד, תא"ל במיל' רון כתרי, תא"ל במיל' אילן טל ותא"ל במיל' רות ירון.