במחלקות הפנימיות אין רגע דל. אם לא קורונה, אז יש את תחלואת החורף "הרגילה", שמעלה את שיעורי התפוסה. המחלקות מתמודדות בימים אלה עם עלייה בתחלואה הנשימתית, ללא קשר לנגיף, והתפוסות עולות בהדרגה בחלק מהן.
בבית החולים שיבא בתל השומר למשל, נרשמה בתחילת החודש שעבר תפוסה של 89%, לעומת 94% בשבוע שעבר במחלקות הפנימיות. בבית החולים סורוקה בבאר שבע נרשמה עלייה של לא פחות מ-13% בשיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות תוך שבוע, ובבית החולים וולפסון בחולון נרשמה עלייה של תשעה אחוזים.
3 צפייה בגלריה
תל השומר
תל השומר
עלייה בתפוסה במחלקות הפנימיות. בית החולים שיבא
(צילום: דנה קופל)
מנגד, בבתי החולים אסותא באשדוד ומאיר בכפר סבא לא נרשם שינוי משמעותי בשיעור המאושפזים. גם בהדסה בירושלים מצביעים על עלייה במספר המאושפזים במחלקות הפנימיות - אך בקצב מתון יותר.
בכירים במחלקות הפנימיות מספרים על עלייה בכמות הפונים לאשפוז - שעשויה להתגבר בהמשך. "מה שרואים זה עלייה בכמות החולים עם מחלות נשימתיות", הסביר פרופ' נמרוד מימון, יו"ר החטיבה הפנימית בבית החולים סורוקה. "רואים יותר את הווירוסים הנשימתיים ויותר קשישים מגיעים מבתי אבות ומהבתים. המחלקות הפנימיות ברובן מאוכלסות באנשים מבוגרים, ובעונה הזו מתחילים לחטוף את כל הווירוסים הנשימתיים. אנחנו מדברים על דלקות ריאה, כאשר חולים במחלות לב וחולים סיעודיים מגיעים אלינו".
3 צפייה בגלריה
פרופסור אבישי אליס מצב מערכת הבריאות
פרופסור אבישי אליס מצב מערכת הבריאות
"עמוס, ובעוד שבוע יהיה אפילו יותר עמוס". פרופ' אבישי אליס
"החורף מגיע, והשנה אנחנו רואים מה שלא ראינו בשנה שעברה - שהווירוסים הם יותר דומיננטיים", המשיך פרופ' מימון. "בשנה שעברה בזמן הזה היינו בשיא הקורונה, והיא הורידה את כמות הווירוסים הנשימתיים, אולי כי הקפידו יותר על המסכות. השנה בהחלט רואים שפעת ואת הווירוסים שאינם קורונה. אם ניכנס עכשיו לגל חמישי זה ייצור עומס גדול יותר על המחלקות הפנימיות, על המיונים ועל הטיפולים הנמרצים. אני מקווה שלא יהיה גל חמישי, אבל אם נהיה במצב כזה נצטרך לעבוד הרבה יותר מהר".
לדבריו של פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, העלייה בשיעורי האשפוז בעקבות החורף כבר כאן. "כמו בכל חורף ישנה עלייה, ואנחנו מתחילים כבר לראות את החולים הראשונים עם זיהומים נשימתיים. בקיץ לא ראינו בכלל תחלואה נשימתית וגם לא לפני שנה בעת הזו. זה עדיין לא במסות אדירות, אך אנחנו בהחלט רואים את החולים עם אבחון של שפעת ושל וירוסים שתוקפים את דרכי הנשימה. אלו הניצנים הראשונים של החורף ויש עומס כרגע, ובעוד שבוע נראה את זה עמוס יותר".
3 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך
"אין הרבה דלקות ריאה כמו שהיינו מצפים בשלב הזה של השנה". פרופ' דרור מבורך
(צילום: יובל חן)
גם בצפון הארץ מתארים מגמה דומה. "בבית החולים שלנו יש שש מחלקות פנימיות, והיום נרשמה תפוסה של 120% במחלקות הפנימיות", אמר ד"ר נאסר גטאס, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי לגליל בנהריה. "יש עכשיו יותר דלקות ריאות, למרות שהשפעת עוד לא לגמרי הגיעה, ויש יותר דלקות בגפיים. בנוסף, בגלל הקורונה אנשים דחו את הבירורים, ועכשיו אחרי שהגל הרביעי דעך התחילו לבוא בהמוניהם. אנחנו מוצאים אנשים עם גידולים ומחלות לב וכליה, שעכשיו מגיעים לעשות בירור ולקבל טיפול".
מנגד, פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם, טען שעוד מוקדם לקבוע האם אנחנו בפתחו של גל אשפוז חורף במחלקות הפנימיות. "אין כל כך הרבה דלקות ריאה כמו שהיינו מצפים בשלב הזה של השנה", אמר. "יש יותר ממה שהיה, אך פחות מתחלואת חורף רגילה. תמיד היינו על 90 אחוזי אשפוז, אך כרגע אנחנו מדברים על 100 אחוזי אשפוז. בדרך כלל יש תחלואת חורף שעולה בשלב הזה של השנה, אבל זה עוד לא בולט בצורה ברורה, לפחות אצלנו. זו כן יכולה להיות התחלה של מגמה חדשה. לפני שבועיים חשבנו שמתחיל גל חמישי של קורונה וגם זה כרגע מדשדש, לכן לפחות בהדסה זה עוד לא חד משמעי כמו במקומות אחרים".