גורם מדיני אמר בצהריים (יום שני) כי המבצע במחנה הפליטים ג'נין מתקדם כמתוכנן, ועד כה ללא לחצים בינלאומיים מהותיים. "ההתקדמות איטית ואחראית", אמר. "אין לחץ מדיני על ישראל, ובכל מקרה מדובר בפעולה לזמן מוגבל".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים לפני זמן קצר הערכת מצב ביטחונית (טלפונית), מלשכתו בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים לפני זמן קצר הערכת מצב ביטחונית (טלפונית), מלשכתו בירושלים
הערכת המצב הביטחונית שקיים נתניהו
כמו כן, במשרד החוץ עוקבים אחר התגובות בעולם. נכון לעכשיו אומנם אין לחץ מדיני, אך ההבנה בירושלים היא ששעון החול המדיני מצומצם מאוד - וככל שהמבצע יימשך כך תגבר הביקורת על ישראל, בוודאי אם תהיה פגיעה בבלתי מעורבים. ממילא הזמן שישראל הקצתה למבצע מוגבל מאוד, בדיוק בגלל אותה סיבה: ההבנה שמרחב הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל לפעול נגד הטרור הפלסטיני מצומצם, וההבנה שלישראל יש גיבוי אמריקאי לפעולה. ישראל עדכנה את האמריקנים בכוונה לבצע פעולה נרחבת וממוקדת, והציגה להם מידע כיצד ג'נין הפכה לעיר מקלט לטרור.
בישראל, נזכיר, לא מעוניים בהתארכות המבצע מעבר לצורך, והוא אמור להיות קצר וממוקד. מאז החלה הפעולה הלילה הקפידו בישראל שלא לכנות אותה "מבצע", חרף תקלות נקודתיות - כמו איגרת מפקד אוגדת איו"ש, שכתב למפקדים כי מדובר במבצע "בית וגן". עם זאת, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה דיבר על מבצע בהודעתו הראשונה, וגם השרה אורית סטרוק הכריזה כי "המבצע בג'נין החל!".
שר החוץ אלי כהן אמר היום בתדרוך לעיתונאים זרים כי "לאחר שנה שבה נרצחו עשרות ישראלים בפיגועים נפשעים, יצאנו להכות בעוצמה בקיני הטרור בג'נין". הוא הדגיש כי "אנחנו לא נלחמים בפלסטינים, אלא בארגוני טרור שממומנים ומוכוונים על-ידי איראן ומטרתם לרצוח יהודים ולערער את היציבות האזורית".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
"עושים מאמצים להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים". כהן
(צילום: AP)
לדברי כהן, "המטרה היא קיני המחבלים ולעקור את שורש הטרור מ'מחנה הפליטים' של ג'נין. עם זאת, ישראל עושה מאמצים להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, כולל ניסיון למנוע פגיעה בשגרת חייהם של פלסטינים המבקשים לעבור במעברים".
בינתיים, בעולם הערבי גינו את המבצע. ראשונה הייתה ירדן, שממשרד החוץ שלה נמסר כי "אנו מגנים את ההסלמה הישראלית המתמשכת באדמות פלסטיניות כבושות, ואת ההתקפה האחרונה בעיר ג'נין היום בוקר. אנו מזהירים מסחרור האלימות הזה וקוראים לקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי כדי לשים סוף להתקפות הישראליות נגד האדמות הפלסטיניות".
בנוסף, במשרד החוץ הירדני הדגישו את הצורך ב"הפסקת התקיפות המתמשכות בערים הפלסטיניות ואת חשיבות סיפוק ההגנה מפני ההתקפות החוזרות ונשנות נגדם. יש להפסיק את ההסלמה שמנוגדת לדין הבינלאומי ומהוות הפרה של מחויבותה של ישראל בהיותה כוח כובש. אנו מזהירים מההשלכות של ההסלמה הזו, שלא תוביל לשום דבר מלבד לעוד אלימות והתדרדרות. עמדתה של ירדן היא נגד ההתקפות האלה ונגד כל מהלך חד צדדי, פעולות אלו פוגעות בסיכוי להגיע לרגיעה".
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
עשן מיתמר בג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
גם משרד החוץ המצרי מחה על הפעולה: "אנו מגנים בכל תוקף את התקיפה של כוחות הביטחון הישראליים על העיר ג'נין בגדה המערבית הכבושה, פעולה שעלתה בחיי חמישה אנשים ועוד 27 פצועים עד כה. מצרים מדגישה את התנגדותה המוחלטת לכל התוקפנות והתקיפות הנמשכות של ישראל נגד הערים הפלסטיניות ונגד הקורבנות האזרחים החפים מפשע, כתוצאה משימוש מוגזם ורנדומלי באש תוך הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים, בדגש על החוק הבינלאומי ההומניטרי שמחייב את ישראל בצורה ברורה בהיותה כוח כובש.
"מצרים מזהירה מפני הסכנות החמורות בהסלמות הישראליות המתמשכות נגד הפלסטינים, ומפני המתח שנוצר והעצמת הסבל של העם הפלסטיני, והפגיעה במאמצים של מצרים ושותפים נוספים מהאזור והעולם להנמיך את המתיחות ולהרגיע את המצב באזור. מצרים דורשת מהצדדים הפעילים בזירה הבינלאומית שיש להם השפעה לפעול על מנת לשים סוף להפרות האלה, ולספק הגנה לעם הפלסטיני שהסבל שלו הולך וגובר מדי יום".
ברשת אל-ג'זירה, נזכיר, דווח כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי העבירו למצרים מסר שלפיו "או שהמבצע בג'נין יסתיים - או שנתערב". מצב כזה עלול להוביל להסלמה רחבה עוד יותר, אך בישראל העריכו בבוקר שארגוני הטרור מעזה לא יתערבו.
קטאר מסרה: "מגנים את הפעולה הישראלית בג'נין היום בבוקר שעלתה בחיי קורבנות, כחלק משרשרת ההתקפות של הכיבוש ופשעיו הנוראיים נגד העם הפלסטיני. מזהירים מפני השלכות ההסלמה הישראלית על מאמצי השלום והרחבת מעגל האלימות. קטאר עומדת על זכות הפלסטינים למדינה עצמאית בגבולות 67".