בעקבות הלחץ אמריקני על ישראל להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה: הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב (רביעי) את בקשת ארה"ב להגדיל את מכסת הדלק שמוכנס מדי יום לרצועת עזה.
בהתאם לדרישה האמריקנית, ישראל תאפשר להכניס לרצועה מדי יום 120 אלף ליטר דלק במקום 60 אלף ליטר שנכנסו לשטח מדי יום. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התנגדו בהצבעה על הבקשה האמריקנית. סמוטריץ' אף עקץ את השר בני גנץ: "החלטתי ללמוד מגנץ להיות בעד ולהצביע נגד". גנץ התגונן ואמר: "אני תומך בתקציב לחינוך החרדי, אבל אני חושב שזה לא הזמן המתאים".
מוקדם יותר הודיעו לשרים כי הקבינט המורחב יתכנס ביום ראשון הבא, אולם בעקבות הלחץ מוושינגטון הדיון בסוגיה ההומניטרית הוקדם להערב. בתחילת השבוע הבא יתכנס הקבינט שוב.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מחכה להיכנס ל עזה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מחכה להיכנס ל עזה
משאית דלק בכניסה לעזה ממעבר רפיח
(צילום: AFP)
במהלך ישיבת הקבינט הזהיר השר בן גביר שהדלק ישמש את חמאס. "אמרנו לפני כמה שבועות שלא תיכנס טיפה ופתאום משנים את הקו האדום? כדי לנצח את החמאס ואת הטרור, אנו חייבים להפסיד עם הקונספציה".
בן גביר שאל את מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן איך אפשר לוודא שהמחבלים לא יגזלו את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. שר החקלאות אבי דיכטר העיר בהומור: "מקסימום נחסל אותם שבעים".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראשי מערכת הביטחון לא השתתפו בדיון, שאליו הוזמנו רק שני נציגי צבא שאמונים על הסיוע ההומניטרי והעברת הדלקים. ראשי מערכת הביטחון הוזמנו לישיבת הקבינט הבאה, ושם הם ימסרו עדכונים בכל הנושאים כולל הגדלת מכסת הפועלים הפלסטינים שנכנסים לישראל משטחי הגדה.
כמה שרים טענו שמלכתחילה זה היה דיון מיותר בעניין טקטי, מאחר שמדובר במגבלה שהקבינט שם לעצמו לאשר כל תוספת של דלק לרצועה.

ההסבר האמריקני לבקשה

האמריקנים ביקשו להקדים את הגדלת הדלקים לעזה כדי למנוע התפשטות מחלות בשטחים שאליהם פונו הפלסטינים ברצועה. מדובר על דלק שאמור למנוע הפצת כולרה ודיזנטריה על-ידי העברתו לצורכי מערכות התפלת מים וביוב.
ההחלטה על הגדלה הדרגתית של כמויות הדלק שמוכנסות לרצועה התקבלה בעקבות דרישת שר הביטחון יואב גלנט. כאמור, בשלב הראשון הכמות תוגדל מ-60 אלף ליטר ל-120 אלף ליטר מדי יום. כל מה שמעל 120 אלף ליטר יינתן בתמורה לביקורים של הצלב האדום אצל החטופים. מערכת הביטחון תמליץ לקבינט להגדיל את כמות הדלק מחשש לאסון הומניטרי ברצועה שיפגע בתמרון של צה"ל.
גורמים בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמרו לפני הדיון שבכוונתו להציג את עמדתו נגד העברת הדלק לרצועה: "אסור להעביר דלק לחמאס. כל ליטר דלק מרחיק אותנו מהכרעת חמאס. הם מחזיקים בחטופים שלנו, וחיילים שלנו נופלים שם מדי יום והעברת הדלק זה המשך ישיר של אותה קונספציה. לחלק מהחברים בקבינט לא נפל האסימון שחייבים לשנות את הקונספציה שנכשלה כישלון חרוץ ב-7.10. יש כרסום מתמשך במצור על עזה. זה התחיל ממספר משאיות בודדות של מזון, המשיך לשיירה ארוכה של משאיות, אחר כך מעט דלק ועכשיו רוצים להעביר להם שיירות של דלק".
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
מאז קריסת ההפוגה וחידוש הלחימה, ממשיכים לעבור לתוך רצועת עזה מדי יום 60 אלף ליטר דלק. האמריקנים ביקשו בשלב מסוים להגדיל פי שלושה את כמות הדלקים, אולם במעין סוג של פשרה הוחלט שישראל תאשר כאמור אספקה של 120 אלף ליטר ביום.
קבינט ניהול המלחמה כבר דן בבקשה האמריקנית ביום שני, אולם בסופו של דבר הוחלט להעביר את ההכרעה לקבינט המורחב שמוסמך לקבל החלטה בנושא. הסוגייה קריטית עבור האמריקנים, והם העלו אותה בשיחות שקיימו שגריר ארה"ב ג'ק לו ומתאם הסיוע ההומניטרי דיוויד סטרפילד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים במערכת הביטחון.
האמריקנים חושבים שהגדלת כמות הדלק חיונית לאפשר כאמור הפעלת מערכות להתפלת מים וביוב כדי למנוע התפשטות של מחלות ברצועה ובמקביל תאפשר לצה"ל עוד זמן ללחימה. האמריקנים ביקשו מישראל גם להגדיל את מספר משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה.
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בכיר בירושלים אמר אתמול כי אין מחלוקת בין ישראל לארה"ב ביחס ללחימה ולמטרה לחסל את חמאס. לדבריו, "הדבר הגדול שמטריד את האמריקנים זו האוכלוסייה האזרחית, הפינוי וההרג של בלתי מעורבים וסיוע הומניטרי.
"האמריקנים לא אומרים לנו 'תעצרו ואל תילחמו יותר'. הם חושבים שאנחנו יכולים לעשות יותר בהגנה על אזרחים. חלק מהאוכלוסייה משתפת פעולה, מבחן דרום עזה עדיין בהתהוות. צה"ל לא רוצה להרוג סתם. מי שמתפנה מתפנה. אף בכיר אמריקני לא אמר לנו 'הגעתם למיצוי'".
פורסם לראשונה: 18:24, 06.12.23