3 צפייה בגלריה
מוחמד חלבי בבית המשפט ב-2016
מוחמד חלבי בבית המשפט ב-2016
מוחמד חלבי בבית המשפט ב-2016
(צילום: הרצל יוסף)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע היום (רביעי) את מוחמד חלבי, תושב ג'בליה בעזה ובכיר בארגון הסיוע הבינלאומי World Vision, בשורה של עבירות ביטחוניות, כולל מגע עם סוכן חוץ, חברות בארגון טרור, מסירת ידיעה לאויב, החזקת נשק ועוד.
ראש הרכב השופטים נתן זלוצ'ובר ציין בפתח דבריו כי הכרעת הדין היא מסווגת, וכי ההכרעה שפורסמה כעת מצונזרת. "הארגון נהנה מסיוע רב, בין היתר ממדינות העולם המערבי", צוין בהחלטה. כתב האישום מנה 14 אישומים ובהם פורטו מעורבותו של חלבי בפעילות נגד מדינת ישראל.
התובע והסנגור אחרי הכרעת הדין, היום בבית המשפט
(צילום: רועי עידן)

השופטים קבעו כי הנאשם הוא אדם משכיל ומתוחכם שהודה במיוחס לו בחקירתו בשב"כ, שם סיפר על הסיוע המקיף שנתן לחמאס והאופן שבו הסווה את פעילותו. "מדובר בהודאה שמציגה סיפור קוהרנטי ושזורים בו פרטים רבים ואנשים רבים בעלי תפקידים רבים, עם זיקה לאירועים ביטחוניים שהתרחשו, ובלתי אפשרי שבדה את האירועים אלמלא התרחשו בפועל. מדובר בהודאה אמינה מאוד המחוזקת בראיות חיצוניות ובלתי אפשרי שהומצאה על ידי מי מהשב"כ או הומצאה על ידי הודאת שווא".
השופטים גם דחו את עדות עדי ההגנה, בהם עובדי הארגון הבינלאומי שטענו כי אין שום אפשרות שהאיש הצליח להונות אותם. "הם כנראה שרויים בקונספציה שגויה לפיה מקצועיותם תמנע תמיד כל ניצול לרעה. אנחנו לא במקום לתת ייעוץ ארגוני. אך יש לצאת מתוך נקודת הנחה שניצול לרעה אפשרי, במיוחד בחבל ארץ (רצועת עזה - א"ק) שיש לו כמעט מדינה שמשאביה מנוצלים בדרכי עורמה וכוח וניצול משאבים לרבות כלכליים עבור טרור. הקונספציה לפיה לא ניתן להונות את הארגון עלולה להביא לניצול לרעה של משאבי הארגון".
בהקשר זה קבעו השופטים כי לארגון הסיוע הבינלאומי יש "אינטרס משמעותי" שלא הכיר באפשרות שחלבי הצליח לעקוף את מנגנוני הפיקוח והבקרה שלו ואף "להדחיק אותה". השופטים כתבו: "הגם שאנו בטוחים שהארגון מתנגד נחרצות לאפשרות שכספי הארגון יועברו לארגוני טרור, שכן מטרת הארגון היא סיוע הומניטרי בתחומים שונים – ההכרה בהיתכנות זליגת כספים לארגוני טרור תטיח עננה כבדה על פועלו של הארגון ואף תהווה סכנה לפעילותו ויש בכך אינטרס כבד משקל שמטבע הדברים נראה כח הוא עומד גם בבסיס גרסת עדי ההגנה".
3 צפייה בגלריה
ביקר במנהרות שסייע במימון בנייתן. חלבי ב-2016
ביקר במנהרות שסייע במימון בנייתן. חלבי ב-2016
ביקר במנהרות שסייע במימון בנייתן. חלבי ב-2016
(צילום: הרצל יוסף)
לדברי השופטים, "הנאשם ניהל את הארגון בעזה והיה בעל סמכויות משמעותיות בארגון, לנאשם הייתה סמכות בענייני הרכש והייתה לו סמכות בענייני מכרזים והעברת סכומי כסף נכבדים", קבעו השופטים. יחד עם זאת בית המשפט זיכה אותו מעבירה של סיוע לאויב בזמן מלחמה, שכן הינו תושב הרצועה והעבירה דורשת נאמנות למדינה.
הפרקליטות ניהלה את התיק נגד חלבי (44) במשך שש שנים, מ-2016, ובמהלך ניהול התיק אף התווספו עבירות לכתב האישום. חלבי נעצר ב-2016 על ידי השב"כ ולאחר מכן הגישה נגדו הפרקליטות כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. לפי כתב האישום, חלבי, שעבד בארגון World Vision או בקיצור WV, ניצל את תפקידו ומעמדו בארגון ופעל לקידום מטרות של חמאס, והצטרף ב-2004 לחוליה בזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם. הוא נשלח להצטרף לארגון WV כדי להיות מקורב למקבלי החלטות בארגון בינלאומי זר, ועל מנת להיות מעורה בארגון ולפעול בו באופן חשאי לקידום ענייני הזרוע הצבאית של חמאס.

אלפי טונות של ברזל הועברו לחמאס, במקום ליעדם המקורי

תחילה היה אחראי חלבי על אזור צפון רצועת עזה ומ-2014 שימש כמנהל סניף ארגון WV ברצועה. הוא נפגש באופן תדיר עם פעילי חמאס כדי להתעדכן בצורכי הארגון. במסגרת תפקידו פעל לקידום פרויקטים בתחום החקלאות, החינוך, הבריאות ועוד.
חלבי בבית המשפט ב-2016
(הרצל יוסף)

מסוף 2007 העביר במשך שנים מאות עד אלפי טונות של ברזל שיועדו במקור לחקלאות לידי חמאס. זאת כשהוא יודע שהארגון משתמש בברזל כגשרים בתוך מנהרות טרור, הסעת עגלות גרירה במנהרות הטרור וחיזוק הקירות במנהרות. כמו כן, במסגרת עבודתו העביר גדרות ברזל לרצועה. את הרוב העביר לידי חמאס ואת השארית לידי חקלאים. בנוסף, העביר אמצעי חפירה לחמאס כשהוא יודע שהם משמשים לבניית מנהרות.
לפי כתב האישום הוא אפילו ביקר במנהרות שסייע במימון בנייתן. באחד המקרים, פעיל הטרור שגייס אותו פנה אליו וסיפר כי עקב שיטפון נגרמו נזקים למנהרה. בשל כך נתן לו כ-20 אלף דולר וברזל כדי לשפץ ולשקם את המנהרה. הוא אפילו סייע בבנייה, שיקום וביצור מוצבים צבאיים של הזרוע הצבאית של חמאס, בהם מוצב בסמוך למעבר הגבול ארז ומוצב נוסף בו נבנה חדר אימונים. הוא סייע באספקת ניילונים ממחסני הארגון לצורך הסתרה והסוואה של פתחי מנהרה, כדי שייראו כאילו מדובר בחממה חקלאית.
חלבי, לפי כתב האישום, פעל להעברת סכומי כסף גדולים שהגיעו לידי הארגון ממדינות זרות, ובהן ארצות הברית, אוסטרליה, גרמניה ובריטניה - לידי חמאס. מדי שנה קיבל באמצעות ארגון WV מיליוני דולרים לצרכים הומניטריים, לחקלאות, לחינוך ולסיוע פסיכולוגי. מהסכומים האלה העביר מיליונים לידי חמאס. זאת כשארגון הטרור משתמש בכסף למימון טרור, לסיוע פסיכולוגי לילדי פעילי הזרוע הצבאית בלבד, הענקת תלושי מזון לפעילי חמאס ומימון תחרויות שינון קוראן מטעם חמאס.
3 צפייה בגלריה
פעיל ג'יהאד איסלאמי הג'יהאד האיסלאמי במ מנהרה של ארגון הטרור ב בית חאנון רצועת עזה 18 במאי
פעיל ג'יהאד איסלאמי הג'יהאד האיסלאמי במ מנהרה של ארגון הטרור ב בית חאנון רצועת עזה 18 במאי
מנהרת טרור בעזה, ארכיון. לפי האישום, הוא העביר ברזל שסייע בבניית מנהרות שכאלו
(צילום: EPA)
הוא דאג לכך שרוב החבילות שמימן הארגון, ובהן מוצרי מזון, היגיינה ושמיכות, יועברו לידי פעילי עז א-דין אל-קסאם. הוא אף אפשר את העסקתם של פעילי חמאס במסגרת ארגון WV, לפי רשימה שקיבל מפעיל חמאס בכיר. הוא גם העביר כספים מהארגון לידי פעילי עז א-דין אל-קסאם לביצוע עסקאות נשק.
באחד האישומים נטען כי פעל לגיוסו של ד"ר ווליד מוסא לשורות חמאס. ד"ר מוסא גויס בשל היותו עובד בארגון סיוע בינלאומי אמריקני בשם SAVE THE CHILDREN, ומקושר לסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי. גיוסו נועד לקבלת מידע לתועלת חמאס כגון זהות האנשים שארה"ב מציבה בעמדות רגישות בארגונים בינלאומיים ברצועת עזה, זהות המשתתפים בקורסים ביטחוניים של הארגונים הבינלאומיים ועוד.
סנגורו של הנאשם, עורך הדין מהא חנא, אמר כי בית המשפט דיבר אמנם על הודאה של חלבי בשב"כ – אך לטענתו אינו מכיר בכלל הודאה שכזו. "עד עכשיו לא קיבלנו כל פירוט מהיכן הכספים שהעביר. המדינה השתמשה בטריק והסתירה את כל החומר תחת חיסיון". הוא הבטיח לערער על הכרעת הדין.
התובעים שניהלו את התיק, עורכי הדין יואב קישון ומורן גז מפרקליטות מחוז דרום, מסרו: "בית המשפט קיבל את עמדת המדינה והרשיע את הנאשם במרבית העבירות שייוחסו לו בכתב האישום. הוא הורשע בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות שכללו העברת כספים בסכומים גבוהים שנועדו לפעילות הומניטרית ברצועת עזה לחמאס".