יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן תועד הלילה (בין שישי לשבת) כשהוא חוטף מגפון ממפגינה ברחוב בניו יורק. המפגינים "רדפו" אחרי רוטמן בזמן שצעד לבית המלון שבו הוא מתארח לקראת מצעד ישראל בניו יורק מחר, וקראו לעברו קריאות "בושה" ו"שחרר לנו את המדינה". במקביל, המפגינים שהשתתפו במחאה מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה אמש, ועברו בהמשך להפגין מול תחנת משטרת חדרה, סיפרו על אלימות חריגה מצד השוטרים - וטענו כי 17 מוחים נעצרו בסך הכול בערב ההפגנות.
6 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
ח"כ רוטמן עם המגפון
(צילום: שני גרנות לובטון)
6 צפייה בגלריה
מפגינים הולכים אחרי שמחה רוטמן בעת ביקורו בניו יורק
מפגינים הולכים אחרי שמחה רוטמן בעת ביקורו בניו יורק
האבטחה סביב ח"כ רוטמן, בדרכו למלון בניו יורק
(צילום: שני גרנות לובטון)
6 צפייה בגלריה
התלונה שהוגשה נגד רוטמן במשטרת ניו יורק
התלונה שהוגשה נגד רוטמן במשטרת ניו יורק
האישור על הגשת התלונה נגד ח"כ רוטמן במשטרת ניו יורק. "העבירה - הטרדה"
המפגינים אמרו כי המתינו לרוטמן לקראת סיום פגישה עם אנשי הסוכנות היהודית, ואז צעדו מאחוריו בקריאות בדרכו לבית המלון. "מנהטן היא לא חדרה. פה יש דמוקרטיה ואנחנו יכולים להגיד לו בפרצוף מה שאנחנו רוצים. אף שוטר לא יעצור אותנו על מימוש חופש ביטוי בסיסי", אמרה שני גרנות-לובטון, שמארגנת את ההפגנות בניו יורק.
המפגינה שממנה חטף רוטמן את המגפון הגישה תלונה במשטרת ניו יורק בגין הטרדה. "אי אפשר שלא להשוות בין המראות המזעזעים של האלימות כלפי המפגינים בחדרה והאלימות המזעזעת של חבר הכנסת רוטמן", אמרו אנשי המחאה. "מדובר בחבורה של שיכורים מכוח שלא מכבדים את החוק ודורסים את כל מי ומה שעומד בדרכם. לא ניתן להם". המפגינה עצמה אמרה כי "גם האלימות של רוטמן לא תשבור את המחאה הנחושה בתבל! אנחנו כאן בסולידריות ותמיכה עם המשפחות והחברים בארץ שעומדים כחומה בצורה להגנת הדמוקרטיה הישראלית".
נציגי אחים לנשק, שהפגינו גם הם בניו יורק, צעקו לרוטמן: "בישראל אתם שמים לוחמים במעצר, ואנשים כמוך מסתובבים בחופשה בניו יורק - אנחנו לא ניתן להם להרוס את המדינה שלנו!"
6 צפייה בגלריה
מחאה נגד המהפכה המשפטית בקיסריה מול ביתו של נתניהו
מחאה נגד המהפכה המשפטית בקיסריה מול ביתו של נתניהו
מפגינים ליד ביתו של נתניהו בקיסריה, אמש

רוטמן שוהה בניו יורק לקראת מצעד ישראל בניו יורק, שבו ישתתפו כ-40 אלף בני אדם וקבוצות מ-200 ארגונים שונים, יהודים ושאינם יהודים. לא מעט משרי הממשלה צפויים להשתתף במצעד, יחד עם שמונה חברי כנסת ובהם רוטמן. יו"ר ועדת החוקה כבר חווה על בשרו את המחאה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק אחרי שמאות מפגינים הגיעו אתמול למקום שבו נאם על המהפכה המשפטית בפני קהילה חרדית, והוא הוברח דרך חצר בית הכנסת השכן כשברקע קריאות "בושה" לעברו. "מי שמנסה לפרק את הדמוקרטיה הישראלית - שלא יצפה לחופשה שקטה", אמרה תושבת ניו יורק.
פרופ' אורי שיינסנעצר גם הוא. פרופ' אורי שיינס
לקראת הצעדה אמר רוטמן: "בימים שבהם האנטישמיות מרימה ראש, חובתנו לשמור שהקשר בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות יישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית. אני אומר היום לראשי המחאה נגד ממשלת הימין - לא פגעתם מספיק באחדות העם והצבא, הסתתם ופעלתם באלימות בישראל? ביום ראשון, הפרעה שלכם למצעד תהיה עוד פגיעה בערך יהודי וציבורי חשוב".

ליל הפגנות בקיסריה, חדרה והאזור

התיעודים מניו יורק הגיעו אחרי שאמש פרצו עימותים קשים בהפגנה של פעילים נגד המהפכה המשפטית מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. המפגינים טענו לאלימות חריגה מצד המשטרה, ואמרו כי שוטרי יס"מ גרמו לשבירת אפו של אחד מהם. במשטרה טענו כי המפגינים תקפו בעצמם את השוטרים. לפי המפגינים, 17 נעצרו ופוזרו בין ארבע תחנות שונות - ג'סר א-זרקא, אום אל פחם, חדרה ועירון. בין העצורים היה גם משה רדמן, מהפעילים הבולטים במחאה. 17 העצורים שוחררו למחרת.

הבוקר הגיעו כ-100 מוחים להפגין שוב מול תחנת המשטרה בחדרה, בעקבות השארתו במעצר של אותו מפגין. המשטרה מסרה הבוקר כי "אמש התפתחה הפגנה לא חוקית מול בית ראש הממשלה בקיסריה. למקום הגיעו מאות מפגינים מצוידים באמצעי הגברת קול עוצמתיים שגרמו רעש בלתי סביר. המפגינים הפרו את הסדר במקום, חצו את תחומי האבטחה לבית רה"מ, חסמו את הדרכים במקום, סירבו לבקשות קצין המשטרה שנכח במקום לחדול ממעשיהם ואף תקפו שוטרים באגרופים וחפצים. במקום נעצרו לחקירה 3 מפגינים".
עוד נמסר מהמשטרה: "בהמשך הלילה הגיעו מאות מפגינים אל תחנת המשטרה בחדרה, נכנסו אל תחום התחנה, חסמו את שער התחנה והפריעו לפעילות השוטפת במקום. כוחות משטרה גדולים שהוזעקו למקום עצרו 14 חשודים בהפרת הסדר שפוזרו ביתר תחנות המרחב. 16 מהעצורים שוחררו בתנאים מגבילים במשך הלילה. עצור אחד, תושב פרדס חנה כבן 22 יובא לבית המשפט בבקשה להארכת מעצרו בגין תקיפת שוטר. השוטרים פעלו בסמכות ועל פי חוק ובהתאם להנחיית מפקד המחוז, ניצב יורם סופר להימנע ככל שניתן משימוש בכוח והפעלת אמצעים".
במשטרה אמרו כי ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, הורה בהערכת מצב לבדוק את הסוגייה המודיעינית ואמר כי הדמויות שהשתתפו בהפגנה לא היו מוכרות למחוז. "נמשיך לטפל במחאות במינימום שימוש בכוח או אמצעים, אבל לא נאפשר פגיעה בסדר הציבורי, בשוטרים ובמתקני משטרה", אמרו עוד במשטרה.
ממטה מאבק האקדמיה נמסר כי בין העצורים היה גם פרופ' אורי שיינס ממכלת אורנים. "אנו מגנים בחריפות את התנהלות המשטרה ואת המעצרים השרירותיים והאלימים הרבים", נמסר. "דיקטטורה מתממשת לא רק בחוקים אלא גם בהשתלטות על מי שאוכף אותם. התנהלות המשטרה תכליתה לרצות את השר לביטחון לאומני כדי לשפר עמדות במרוץ אל עמדת המפכ"ל. קיבלנו טעימה מהצפוי לנו לאחר הקמת המיליציה הפרטית של בן גביר ואין לנו שום כוונה לאפשר את המשך התהליך".
המוחים אמרו כי ההפגנה אמש מול בית ראש הממשלה התפתחה באופן ספונטני, אחרי שהחלה במצודת זאב בתל אביב, שם שהה נתניהו, והם עברו לבית בקיסריה כשהבינו שנסע לשם. לדבריהם כ-300 השתתפו בהפגנה, שבמהלכה חסמו את רחוב רוטשילד - רחוב ראשי בקיסריה. לטענתם, שוטרי היס"מ תקפו אותם והחרימו את ציוד ההגברה שלהם. המפגינים מצדם הדביקו על ניידות המשטרה במקום מדבקות שעליהן נכתב: "ביטחון לאומי עלק".
המוחים פיזרו את ההפגנה בקיסריה ועברו מאוחר יותר להפגין מול תחנת המשטרה בחדרה, לשם נלקחו חלק מהעצורים. המפגינים סיפרו כי גם שם נרשמה אלימות קשה כלפיהם, כולל מעצרים. "סתם עוצרים אנשים, מפקד המשטרה המקומי איבד את זה לגמרי. סתם קוטפים אנשים שמפגינים מחוץ לתחנת חדרה", אמר אחד המוחים, אחרי שנער נעצר ונלקח לתחנה.
באחד התיעודים שהופצו נטען כי נראה כיצד שוטרים מובילים מפגין שלכאורה התעלף אל תוך הניידת. בתיעוד לא לגמרי ברור אם אכן איבד את ההכרה, אבל קבוצה של שוטרים אכן נושאת אותו כשראשו מוטל מעט לאחור, ועיניו מכוסות ברצועה כחולה.
המשטרה מסרה אמש כי ההפגנה בקיסריה הייתה לא-חוקית, ולטענתה חלק מהמפגינים הפרו את הסדר הציבורי וסירבו להישמע לדרישת קצין משטרה "לחדול ממעשיהם". חלקם, כך נטען, "תקפו שוטרים באגרופים ובאמצעות חפצים".