1 צפייה בגלריה
הומו גיאורגיקוס D3444
הומו גיאורגיקוס D3444
הומו גיאורגיקוס D3444. בלי שיניים, אבל עם חמלה
ב-1991 החלו להתגלות שרידי אדם במתחם של כנסייה חרבה מימי הביניים באתר דמניסי שבדרום גיאורגיה. הממצאים לא היו בני ימי הביניים. הם קדמו להם ולזמננו בכ-1.8 מיליון שנים. אלו היו שרידי האדם הקדומים ביותר שנתגלו אי פעם מחוץ לאפריקה. מדובר בכמה גולגלות שנשתמרו בצורה מופלאה, ומשמשות מאז את האנושות ללמוד על התפתחותו של הענף האבולוציוני שהוביל בסופו של דבר עד אלינו, בני האדם המודרניים. אחד החוקרים שהשתתפו במחקר עצמו היה הישראלי פרופ' יואל רק.
מה שהופך את הממצא מדמניסי לרלוונטי לימינו מכונה D3444. מדובר בגולגולת של פרט, ככל הנראה מבוגר, שאיבד את כל שיניו - ובכל זאת הצליח להמשיך ולחיות בלעדיהן. למה זה רלוונטי? כיוון שזו העדות הראשונה לכך שבין חברי הקבוצה הקדם-אנושית הזו התקיימו סולידריות ועזרה הדדית. או במילה אחת: חמלה. אותם קדם אנשים, הנושאים היום את השם המדעי "הומו גיאורגיקוס", וקדמו ביותר ממיליון וחצי שנים לבני מינינו ההומו סאפיינס, ידעו לטפל באלו מהם שהיו חסרי ישע ונזקקו לעזרה.
מבחינתי, הממצאים מדמניסי מייצגים את הסימן הראשון לציוויליזציה האנושית. עצם הסיוע לאותו פרט מבוגר שלא יכול היה לאכול ללא עזרת חבריו לקבוצה, הוא סימן ראשון ליכולת האנושית לערוב לכל חלקי החברה, גם לחלשים ובעלי המוגבלות. זהו השורש הראשוני לכל מה שטוב בהישגים שהמין האנושי הגיע אליהם בכמעט שני מיליוני השנים שחלפו מאז, החל מהרפואה המתקדמת, דרך מערכות הסעד ועד הסיוע והשילוב של אוכלוסיות נזקקות. למה? כי אנחנו בני אנוש. זה בגנים שלנו.
לכן הזדעזעתי השבוע כשקראתי שיגאל כנען, מס' 3 ברשימת מפלגת נעם לכנסת, פרסם פוסט בגנותה של תנועת "כנפיים של קרמבו". מה שהעלה את חמתו לא הייתה ההתנהלות הכספית של העמותה (כפי שהפריע לח"כ טלי גוטליב), אלא עצם מטרתו של הארגון שנועד לסייע ולשלב בחברה ילדים ובני נוער הסובלים ממוגבלות. פוסט שהעלה - ונמחק בהמשך על ידי פייסבוק – היה מלאכת מחשבת של שטנה, מיזוגניות, מיליטריזם בשקל וכמובן להט"בופוביה על סטרואידים.
לא אגיב על כולו, ובוודאי שלא אצטט ממנו יותר מהדרוש, אך על נושא אחד לא אוכל לדלג: הצגת החמלה, העזרה לחלש, כתכונה מגונה ואנטי-חינוכית. "זה מתחבר", כותב כנען, "עם העמדה המצרית של החיבור ל'חלש' שעברה גלגול לעמדה פוסט מודרנית נוצרית שמקדשת את הנכה, החלש... והחזק, רחמנא ליצלן, לא צריך לממש את עוצמתו, אלא להתבייש בה ולהפעיל את כל רגשי אשמתו על חריגותו".
זיו אליאסףזיו אליאסף
אין לי עניין להיכנס לדיון על מצוות התורה בכל הקשור להגנה על החלש וחסר הישע. את זה אשאיר לדיאלוג שביו כנען לבין בוראו. אני רק אטען שהשימוש שעשה בהמשך הפוסט שלו, כשעסק בהשלכות החמורות, לכאורה, של החינוך לעזרה לחלש על עוצמתו של הצבא - מזכיר לי תנועה פוליטית אחרת שעשתה שימוש בגרסה מופשטת ומעוותת של האבולוציה הדרוויניסטית בכדי להצדיק, בתחילה, המתה המונית של בעלי מוגבלויות, ולאחריה גם השמדה סיטונאית של מי שעל פי "תורת הגזע" מסכנים את טוהר הדם. הפוסט שהעלה מס' 3 במפלגת נעם הוא לא רק קריאה להפסיק ולראות בחלש חלק מהחברה, אלא גם, כפי שלמדנו מההיסטוריה, גם פתחו של מדרון חלקלק לעבר משטר אימים מרושע.
אני מציע לאנשי רשימת נעם לכנסת, מבית המדרש של ישיבת "הר המור", שלצד שינון טקסטים מתקופת המשנה והתלמוד שמקבילים לתקופה הביזנטית, כ-1,600 שנים לפני זמננו, גם לעבור, ככה ברפרוף, גם על מה שקרה לעם היהודי לפני כ-90 שנה. סתם כדי לא לצאת נחותים מול יצורים שנפח מוחם היה כמחצית מזה של אדם מודרני, ובכל זאת ידעו היטב חמלה מה היא.
  • זיו אליאסף הוא מדריך טיולים המתמחה בגיאורגיה ובטנזניה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il