דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בצהריים (יום ד') כי שלושה מדענים רוסים, שעוסקים בפיתוח טילים היפרסוניים ונעצרו בחשד לבגידה, עומדים בפני "האשמות חמורות מאוד". פסקוב אמר את הדברים בתגובה למכתב מחאה חריג שפרסמו שלשום עמיתיהם של המדענים, ממכון מחקר בסיביר, ובו טענו שחבריהם חפים מפשע – והזהירו כי הפרשה תפגע קשות במדע הרוסי, עקב חששם של חוקרים אחרים שגם הם אולי ימצאו עצמם פתאום חשודים בבגידה. פסקוב ציין כי הוא מודע לקיומו של המכתב הזה, אבל הוסיף כי מדובר בסוגיה הנוגעת לשירותי הביטחון.
4 צפייה בגלריה
שלושה מדעני טילים היפרסוניים מ רוסיה שנעצרו בחשד לבגידה לכאורה. מימין לשמאל: ולרי זווגניצב, אלכסנדר שיפליוק, אנטולי מסלוב
שלושה מדעני טילים היפרסוניים מ רוסיה שנעצרו בחשד לבגידה לכאורה. מימין לשמאל: ולרי זווגניצב, אלכסנדר שיפליוק, אנטולי מסלוב
מדעני הטילים שנעצרו בחשד לבגידה. מימין לשמאל: זווגניצב, שיפליוק ומסלוב
עצם החשד נגד המדענים אינו חדש, ועל מעצרם של שניים מהם דווח כבר בקיץ שעבר. אלכסנדר שיפליוק, מנהל "מכון קריסטנוביץ' למכניקה תיאורטית ושימושית" (ITAM) שבעיר נובוסיבירסק, נעצר בתחילת אוגוסט אשתקד בחשד לבגידה, ובסוף יוני דווח גם על מעצרו של אנטולי מסלוב, חוקר מרכזי באותו מכון, בחשד שחשף מידע סודי הנוגע לטילים היפרסוניים. עד כה לא היה ידוע על מעצרו של מדען שלישי מהמכון, אבל במכתב הפתוח שפרסמו שלשום עמיתיהם של המדענים נחשף כי ולרי זווגניצב, מומחה לאווירודינמיקה, נעצר בחודש שעבר.
"אנחנו מכירים כל אחד מהם כפטריוט וכאדם ישר שלא מסוגל לעשות את הדברים שרשויות החקירה חושדות שהם עשו", כתבו עמיתיהם של המדענים במכתב המחאה. הם ציינו כי אף ששלושת העצורים השתתפו בעבר בכנסים בינלאומיים שנגעו לתחום עיסוקם, הם וידאו "שוב ושוב" שהם לא חושפים בהם מידע חסוי. בסוכנות רויטרס מציינים בהקשר זה כי מסלוב ושיפליוק השתתפו ב-2012 בכנס מדעי בצרפת, והציגו שם תוצאות של ניסוי שעסק בעיצוב של טילים היפרסוניים.
4 צפייה בגלריה
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין. "ההאשמות חמורות מאוד", אמר בתגובה למכתב המחאה
(צילום: רויטרס)
במכתב מוזכרת גם פרשת מעצרו של מדען נוסף מסיביר, מומחה הלייזר דמיטרי קולקר, שנעצר אף הוא בחשד לבגידה, ביוני אשתקד. הוא הוטס למוסקבה למרות שסבל מסרטן מתקדם – ומת יומיים לאחר מכן. המדענים-העמיתים כתבו כי החשש שלהם כעת הוא ש"כל מחקר או דו"ח עלול להוביל להאשמות בדבר בגידה חמורה". לדבריהם, "במצב הזה, אנחנו לא רק מפחדים לגורלם של עמיתינו – אנחנו פשוט לא יודעים איך להמשיך לעשות את העבודה שלנו".
הם טוענים גם כי המעצרים יצרו "אפקט מצנן" בקרב מדענים צעירים ברוסיה: "הסטודנטים הכי טובים שלנו מסרבים לעבוד איתנו, העובדים הצעירים הכי טובים שלנו עוזבים את המדע. מספר תחומי מחקר – שהינם קריטיים להנחת התשתית הנדרשת לטכנולוגיות האירוספייס של העתיד – פשוט נסגרים, בגלל שהעובדים מפחדים לפעול בתחומי מחקר שכאלו".
4 צפייה בגלריה
טיל קינז'אל רוסי בפעולה. "בלתי ניתן לעצירה"?
טיל קינז'אל רוסי בפעולה. "בלתי ניתן לעצירה"?
טיל קינז'אל רוסי בפעולה. "בלתי ניתן לעצירה"?
(צילום: AP)
טילים היפרסוניים, נזכיר, הם כאלו שמסוגלים לנוע במהירות הגבוהה לפחות פי חמישה ממהירות הקול, ורוסיה וסין פעלו במרץ בשנים האחרונות לפתח את הטילים הללו, שמהירותם מסייעת להם לחמוק ממערכות הגנה אווירית. ארה"ב מצאה עצמה מאחור במרוץ הזה, אבל שוקדת כעת גם היא על פיתוח טילים מהסוג הזה.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חשף כבר ב-2018 את טיל הקינז'אל ההיפרסוני שפיתחה ארצו, ולטענת מוסקבה הוא מסוגל לנוע במהירות שגבוהה פי 10 ממהירות הקול. מוסקבה מתגאה בטילי הקינז'אל, טוענת כי הם "בלתי ניתנים לעצירה", והחלה לעשות בהם שימוש מבצעי ראשון אשתקד, במהלך המלחמה באוקראינה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה הרוסית בקייב
תיעוד התקיפה הרוסית בקייב
יירוטים בשמי קייב, אתמול לפנות בוקר. באוקראינה טענו: "יירטנו את הטילים ההיפרסוניים"
(רויטרס)
הטענה שהם בלתי ניתנים ליירוט מוטלת כעת בספק, אחרי שבאוקראינה דיווחו כי הצליחו ליירט טילי קינז'אל בכמה מהמתקפות האחרונות של רוסיה על קייב. המתקפה האחרונה התרחשה אתמול לפנות בוקר, וקייב טענה כי יירטה מטח חריג של שישה טילי קינז'אל. מוסקבה הכחישה ששיגרה כמות כזו של טילים. רוסיה טענה מצדה כי השמידה סוללת מערכת פטריוט שהגנה על קייב, אבל בארה"ב דיווחו כי אף שנגרם לסוללה נזק – היא לא הושמדה.