באחת ההפגנות הפרו-פלסטיניות הגדולות ביותר עד כה בניו יורק, המוני מפגינים צבאו הלילה (בין שישי לשבת) על תחנת הרכבת האייקונית של העיר, גרנד סנטרל, והובילו לשיתוק הפעילות במתחם שבו עוברים מדי יום 750,000 נוסעים. המחאה אורגנה על ידי הארגון היהודי האנטי-ציוני "קול יהודי לשלום", והמפגינים, רובם יהודים-אמריקנים שכמה מהם אף עטו כיפות והתכסו בטליתות, התיישבו במהלכה על הרצפה ברחבה המרכזית של התחנה וסירבו להתפנות. מאות מהם נעצרו על ידי משטרת ניו יורק.
13 צפייה בגלריה
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
עם כיפה וטלית. המפגינים הפרו-פלסטינים בתחנת גרנד סנטרל בניו יורק
(צילום: AFP)
ההפגנה החלה שעות אחדות אחרי הודעת צה"ל אמש על הרחבת הפעילות הקרקעית שלו במלחמה, הודעה שאחריה דיווחו הפלסטינים על פלישה של טנקים ישראליים לרצועת עזה וקרבות במרכזה ובצפונה, אם כי היקפם אינו ברור לפי שעה. המפגינים, שלבשו חולצות שחורות עם סיסמאות כגון "יהודים רוצים הפסקת אש עכשיו" ו"לא בשמנו", טיפסו על הקיר שעליו מוצב לוח הנסיעות המרכזי, והניפו עליו שלטים שעליהם נכתב: "הפלסטינים צריכים להיות חופשיים" ו"לעולם לא – עבור כולם". הם צעקו, בין היתר: "תנו לעזה לחיות!" ו"די לנשק, די למלחמה!".
"אני לא מאמינה במלחמה הזו", סיפרה ל"ניו יורק טיימס" רוזלינד פטצ'סקי, בת 81 שחברה בארגון היהודי שארגן את המחאה. מפגינה אחרת, סומאיה עוואד, אמרה לעיתון כי היא סבורה שממשלו של הנשיא ג'ו ביידן צריך לפעול על פי רצונם של רוב האמריקנים, אף שסקרים שנערכו לאחרונה הראו תמיכה גדולה יחסית בישראל בצל מתקפת הטרור האכזרית של חמאס. "אנחנו נוקטים באי-ציות אזרחי כדי להבהיר שאנחנו רוצים שהפצצות יפסיקו ליפול", הוסיפה.
לפי הדיווחים המשטרה ניסתה ללא הצלחה לחסום את הגישה של המפגינים לתחנת הרכבת, ובסביבות השעה 19:00 לפי השעון המקומי החלו שוטרים לעצור רבים מהם ולאזוק אותם. לא נראה שהמפגינים ניסו להתנגד למעצר, ובאחד התיעודים שהופצו נראית שיירה של עצורים שמובלת על ידי השוטרים, תוך שהם ממשיכים לצעוק סיסמאות מחאה, בהן גם "שחררו את פלסטין!". המשטרה לא מסרה כמה מפגינים היא עצרה, אך המארגנים העריכו שהמספר עומד על כ-300. חלקם פונו משם באמצעות אוטובוסים ציבוריים.
ב-19:30, חצי שעה לאחר תחילת המעצרים, הודיעה רשות התחבורה של ניו יורק (MTA) על השבתת התחנה בשל ההפגנה, "עד להודעה חדשה". ההשבתה נעשתה בשעת השיא, שבה המוני נוסעים עשו את דרכם הביתה לסוף השבוע. הנוסעים שנקלעו להפגנה בתחנת הרכבת נראו מבולבלים וזועמים. ב-MTA הדגישו בהמשך כי אין הפרעה לתנועת הרכבות וכל מי שנמצא ברכבת יכול לרדת בגרנד סנטרל - אבל היא עדיין סגורה ולא ניתן להיכנס אליה.
13 צפייה בגלריה
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
מאות מפגינים פרו פלסטינים מוחים בתחנת "גראנד סנטרל בניו יורק"
המפגינים שנעצרו מובלים בשיירה החוצה, כשהם אזוקים
(צילום: AFP)
ברשויות בניו יורק אומרים שידעו מראש על ההפגנה, אבל לא על סדר הגודל החריג שלה. אפילו המארגנים אמרו שהגיעו מפגינים רבים מהצפוי, בגלל הדיווחים על כניסה קרקעית לעזה. קצין הבטיחות והאבטחה הראשי של MTA, פט וורן, אמר: "זה מאכזב שהקבוצה הזו בחרה לערוך מחאה שהפריעה לתושבי ניו יורק לחזור הביתה מהעבודה ולהתפנות לענייניהם. אנחנו מעריכים את המקצועיות של כוחות המשטרה בהבטחת בטיחות הנוסעים והעובדים".
ההפגנות בניו יורק, יצוין, הפכו עניין שבשגרה – כשכל צד מנכס לעצמו אתרים מונומנטליים של העיר. אמש מפגינים פרו-פלסטינים צבאו על וול סטריט וצעדו לכיוון בניין העירייה. הם הקרינו כתובות שקראו ל"שחרור פלסטין" על בית המשפט ושרפו דגלי ישראל וארצות הברית. מנגד, ברחבי העיר ובערים שכנות הוקמו שולחנות "קבלת שבת" עם כיסאות ריקים שייצגו את החטופים שמוחזקים בעזה. מיצב דומה הוקם שלשום גם בטיימס סקוור.